52
Konrad Krzyżanowski | Portret Aleksandra Mazaraki, 1920
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
40,8 x 31,4 cm
Opis
olej/deska, 40,8 x 31,4 cm; sygnowany i datowany p.g.: '1920 Konrad Krzyżanowski'; na odwrociu papierowa nalepka opisana maszynowo: 'Krzyżanowski:| Aleksander Mazaraki | ojciec | 18.8.1944' oraz nalepki domu aukcyjnego
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Konrad Krzyżanowski studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu początkowo jako wolny słuchacz a następnie pod kierunkiem Kławdija Lebiediewa i Iwana Iwanowicza Tworożnikowa. W 1897 roku został wydalony z uczelni na skutek konfliktu z rektorem i wyjechał za granicę. Przez pewien czas uczył się w prywatnej szkole malarstwa w Monachium. Po powrocie do Polski założył w Warszawie prywatną szkołę malarstwa. W 1904 roku został powołany na stanowisko profesora Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, które pełnił do 1907 roku. W 1917 roku był profesorem polskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Kijowie. Uczestnik wielu wystaw zagranicznych w Petersburgu, Londynie (1908), Rzymie (1911). Brał udział w Międzynarodowej Wystawie w Amsterdamie (1912) i w XI Międzynarodowej Wystawie w Monachium (1913). Malował przede wszystkim portrety, ale również pejzaże, projektował witraże i wykonywał szkice impresji malarskich.
Prezentowany w katalogu portret przedstawia Aleksandra Mazaraki, pochodzącego z polskiego rodu szlacheckiego herbu Newlin, będącego jedną z gałęzi rodziny książęcej o pochodzeniu albańskim. Ów portret jest ciekawym podsumowaniem artystycznej formuły portretowej uprawianej przez Krzyżanowskiego od początku XX wieku. Owa formuła przobrażała się na przestrzeni lat, poczynając od zmysłowych modelunków, chwytaniu modela w jasnej tonacji, przez ekspresyjne wizerunku z rekwizytami, skłaniając się stopniowo w stronę coraz bardziej wnikliwego realizmu. Gamę barwną wzbogacały tony mocne, działające na dużych płaszczyznach dynamicznie kładzionych plam. Z czasem malarz rozjaśnił paletę wprowadzając wyestetyzowane zestawienia bieli, różów, błękitów i żółcieni Jednakże późne malarstwo Krzyżanowskiego cechuje powrót do wąskiej kolorystyki i ostrych kontrastów światłocieniowych. Wizerunki z tego okresu stają się psychologicznymi studiami malowanymi szybko i zręcznie, czego ilustracją jest portret Aleksandra Mazaraki.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu początkowo jako wolny słuchacz a następnie pod kierunkiem Kławdija Lebiediewa i Iwana Iwanowicza Tworożnikowa. W 1897 roku został wydalony z uczelni i wyjechał za granicę. Przez pewien czas uczył się w prywatnej szkole malarstwa w Monachium. Po powrocie do Polski założył w Warszawie prywatną szkołę malarstwa. W 1904 roku został powołany na stanowisko profesora Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, które pełnił do 1907 roku. W 1917 roku był profesorem polskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Kijowie. Uczestnik wielu wystaw zagranicznych w Petersburgu, Londynie (1908), Rzymie (1911). Brał udział w Międzynarodowej Wystawie w Amsterdamie (1912) i w XI Międzynarodowej Wystawie w Monachium (1913). Malował przede wszystkim portrety, ale również pejzaże, projektował witraże i wykonywał szkice impresji malarskich.
Description:
oil on panel, 40.8 x 31.4 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Konrad Krzyżanowski studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu początkowo jako wolny słuchacz a następnie pod kierunkiem Kławdija Lebiediewa i Iwana Iwanowicza Tworożnikowa. W 1897 roku został wydalony z uczelni na skutek konfliktu z rektorem i wyjechał za granicę. Przez pewien czas uczył się w prywatnej szkole malarstwa w Monachium. Po powrocie do Polski założył w Warszawie prywatną szkołę malarstwa. W 1904 roku został powołany na stanowisko profesora Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, które pełnił do 1907 roku. W 1917 roku był profesorem polskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Kijowie. Uczestnik wielu wystaw zagranicznych w Petersburgu, Londynie (1908), Rzymie (1911). Brał udział w Międzynarodowej Wystawie w Amsterdamie (1912) i w XI Międzynarodowej Wystawie w Monachium (1913). Malował przede wszystkim portrety, ale również pejzaże, projektował witraże i wykonywał szkice impresji malarskich.
Prezentowany w katalogu portret przedstawia Aleksandra Mazaraki, pochodzącego z polskiego rodu szlacheckiego herbu Newlin, będącego jedną z gałęzi rodziny książęcej o pochodzeniu albańskim. Ów portret jest ciekawym podsumowaniem artystycznej formuły portretowej uprawianej przez Krzyżanowskiego od początku XX wieku. Owa formuła przobrażała się na przestrzeni lat, poczynając od zmysłowych modelunków, chwytaniu modela w jasnej tonacji, przez ekspresyjne wizerunku z rekwizytami, skłaniając się stopniowo w stronę coraz bardziej wnikliwego realizmu. Gamę barwną wzbogacały tony mocne, działające na dużych płaszczyznach dynamicznie kładzionych plam. Z czasem malarz rozjaśnił paletę wprowadzając wyestetyzowane zestawienia bieli, różów, błękitów i żółcieni Jednakże późne malarstwo Krzyżanowskiego cechuje powrót do wąskiej kolorystyki i ostrych kontrastów światłocieniowych. Wizerunki z tego okresu stają się psychologicznymi studiami malowanymi szybko i zręcznie, czego ilustracją jest portret Aleksandra Mazaraki.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu początkowo jako wolny słuchacz a następnie pod kierunkiem Kławdija Lebiediewa i Iwana Iwanowicza Tworożnikowa. W 1897 roku został wydalony z uczelni i wyjechał za granicę. Przez pewien czas uczył się w prywatnej szkole malarstwa w Monachium. Po powrocie do Polski założył w Warszawie prywatną szkołę malarstwa. W 1904 roku został powołany na stanowisko profesora Warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, które pełnił do 1907 roku. W 1917 roku był profesorem polskiej Szkoły Sztuk Pięknych w Kijowie. Uczestnik wielu wystaw zagranicznych w Petersburgu, Londynie (1908), Rzymie (1911). Brał udział w Międzynarodowej Wystawie w Amsterdamie (1912) i w XI Międzynarodowej Wystawie w Monachium (1913). Malował przede wszystkim portrety, ale również pejzaże, projektował witraże i wykonywał szkice impresji malarskich.
Description:
oil on panel, 40.8 x 31.4 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/deska
Proweniencja
- DESA Unicum, czerwiec 2001; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0