47
Leonard Winterowski | Dziewczynka na tle japońskiego parawanu, 1909
Estymacja:
22,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
164 x 91 cm
Opis
olej/płótno, 164 x 91 cm; sygnowany po prawej: '1909 | Leonard Winterowski'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Leonard Winterowski - popularny malarz batalista - studiował (w latach 1895 - 1897) w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; początkowo pod kierunkiem Leopolda Loefflera, później u Teodora Axentowicza. W roku 1896 otrzymał srebrny medal za prace szkolne. Następnie kształcił się w Wiedniu, dokąd wyjechał jako stypendysta Wydziału Krajowego. Debiutował na wystawie w Krakowskim TPSP w 1897 roku. Wystawiał także we Lwowie oraz w Łodzi, Wiedniu i Berlinie. Podczas I wojny światowej służył w armii austriackiej jako malarz - korespondent wojenny. Po wojnie zamieszkał w Warszawie. We wczesnym okresie swojej twórczości malował portrety, widoki architektury, pejzaże i sceny rodzajowe. Później tworzył przede wszystkim obrazy batalistyczne, najczęściej epizody z wojny 1920 roku, do których wykorzystywał szkice i studia rysowane i malowane w czasie służby wojskowej. Prezentowany w katalogu obraz jest niezwykle ciekawym przykładem malarstwa portretowego w spuściźnie malarza. Artysta podjął próbę nie tylko oddania charakteru małej modelki, ale także wszedł w dialog z rzemiosłem artystycznym, które w obrazie zostało oddane z dużym realizmem i dekoracyjnością materii. Ujęcie portretowe na tle orientalizującego parawanu przywodzi na myśl najlepszą tradycję malarstwa w osobie malarza Jamesa McNeilla Whistlera. Winterowski koresponduje w nieformalny sposób ze słynną "Księżniczką z Krainy Porcelany" z 1865 roku. Obraz był pierwszym dojrzałym przykładem wpływów sztuki japońskiej w twórczości Whistlera. Obydwie modelki zapozowały w egzotycznej przestrzeni nasyconej kolorowymi deseniami, co uwypukliło ich subtelną urodę.
Leonard Winterowski - popularny malarz batalista - studiował (w latach 1895 - 1897) w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; początkowo pod kierunkiem Leopolda Loefflera, później u Teodora Axentowicza. W roku 1896 otrzymał srebrny medal za prace szkolne. Następnie kształcił się w Wiedniu, dokąd wyjechał jako stypendysta Wydziału Krajowego. Debiutował na wystawie w Krakowskim TPSP w 1897 roku. Wystawiał także we Lwowie oraz w Łodzi, Wiedniu i Berlinie. Podczas I wojny światowej służył w armii austriackiej jako malarz - korespondent wojenny. Po wojnie zamieszkał w Warszawie. We wczesnym okresie swojej twórczości malował portrety, widoki architektury, pejzaże i sceny rodzajowe. Później tworzył przede wszystkim obrazy batalistyczne, najczęściej epizody z wojny 1920 roku, do których wykorzystywał szkice i studia rysowane i malowane w czasie służby wojskowej.
Description:
oil on canvas, 164 x 91 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Leonard Winterowski - popularny malarz batalista - studiował (w latach 1895 - 1897) w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; początkowo pod kierunkiem Leopolda Loefflera, później u Teodora Axentowicza. W roku 1896 otrzymał srebrny medal za prace szkolne. Następnie kształcił się w Wiedniu, dokąd wyjechał jako stypendysta Wydziału Krajowego. Debiutował na wystawie w Krakowskim TPSP w 1897 roku. Wystawiał także we Lwowie oraz w Łodzi, Wiedniu i Berlinie. Podczas I wojny światowej służył w armii austriackiej jako malarz - korespondent wojenny. Po wojnie zamieszkał w Warszawie. We wczesnym okresie swojej twórczości malował portrety, widoki architektury, pejzaże i sceny rodzajowe. Później tworzył przede wszystkim obrazy batalistyczne, najczęściej epizody z wojny 1920 roku, do których wykorzystywał szkice i studia rysowane i malowane w czasie służby wojskowej. Prezentowany w katalogu obraz jest niezwykle ciekawym przykładem malarstwa portretowego w spuściźnie malarza. Artysta podjął próbę nie tylko oddania charakteru małej modelki, ale także wszedł w dialog z rzemiosłem artystycznym, które w obrazie zostało oddane z dużym realizmem i dekoracyjnością materii. Ujęcie portretowe na tle orientalizującego parawanu przywodzi na myśl najlepszą tradycję malarstwa w osobie malarza Jamesa McNeilla Whistlera. Winterowski koresponduje w nieformalny sposób ze słynną "Księżniczką z Krainy Porcelany" z 1865 roku. Obraz był pierwszym dojrzałym przykładem wpływów sztuki japońskiej w twórczości Whistlera. Obydwie modelki zapozowały w egzotycznej przestrzeni nasyconej kolorowymi deseniami, co uwypukliło ich subtelną urodę.
Leonard Winterowski - popularny malarz batalista - studiował (w latach 1895 - 1897) w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; początkowo pod kierunkiem Leopolda Loefflera, później u Teodora Axentowicza. W roku 1896 otrzymał srebrny medal za prace szkolne. Następnie kształcił się w Wiedniu, dokąd wyjechał jako stypendysta Wydziału Krajowego. Debiutował na wystawie w Krakowskim TPSP w 1897 roku. Wystawiał także we Lwowie oraz w Łodzi, Wiedniu i Berlinie. Podczas I wojny światowej służył w armii austriackiej jako malarz - korespondent wojenny. Po wojnie zamieszkał w Warszawie. We wczesnym okresie swojej twórczości malował portrety, widoki architektury, pejzaże i sceny rodzajowe. Później tworzył przede wszystkim obrazy batalistyczne, najczęściej epizody z wojny 1920 roku, do których wykorzystywał szkice i studia rysowane i malowane w czasie służby wojskowej.
Description:
oil on canvas, 164 x 91 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Niemcy; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0