35
Stanisław Czajkowski | "Stogi o zmierzchu"
Estymacja:
16,000 zł - 24,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
90 x 66 cm
Opis
olej/płótno, 90 x 66 cm; sygnowany l.d.: 'ST. CZAJKOWSKI'; opisany dwukrotnie na krośnie malarskim numerem inwentarzowym: 'St. Cz. | inw. | 250' oraz tytuł: 'STOGI O ZMIERZCHU'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Istotna zmiana w twórczości Stanisława Czajkowskiego dokonuje się w latach I wojny światowej, którą spędza w Holandii. "Stogi o zmierzchu" zadziwiają wysoce abstrakcyjnym charakterem: dwie silnie stylizowane bryły majaczą na tle pasowej kompozycji pól oświetlanych intensywnymi promieniami zachodzącego słońca. Daleko tutaj od holenderskich mistrzów pejzażu XVII-wieku, z którymi niekiedy Czajkowski wchodził w dialog (Jacob van Ruisdael czy Jan van Goyen). Bliżej do mistrzów nowoczesnych pejzaży, którzy także niejednokrotnie portretowali stogi. W połowie XIX stulecia stogi śmiało malował Jean-François Millet. Później stały się wdzięcznym tematem pejzaży impresjonistów, szczególnie Claude’a Moneta. Czajkowskiego w Holandii początku XX stulecia byłoby chyba jednak najbliżej do malarzy tzw. szkoły haskiej, Vincenta van Gogha, wczesnego Pieta Mondriana, a może najbardziej do malarzy syntetystów należących do bretońskiej kolonii Pont-Aven, w tym Paula Gauguina. Czajkowski w latach 1904-6 studiował w paryskiej Académie Julian, mogąc przyglądać się lokalnej, progresywnej scenie artystyczne w momencie największych przemian sztuki europejskiej.
Stanisław Czajkowski studiował w akademiach: krakowskiej, monachijskiej, a także w Académie Julian w Paryżu. Był bratem także malarza - Józefa. Odbył wiele podróży artystycznych po Europie, odwiedzał też różne regiony Polski. Przyjaźnił się z najwybitniejszymi postaciami świata artystycznego, zarówno Krakowa, jak i Paryża. Był uczestnikiem słynnego wesela Lucjana Rydla, opisanego przez S. Wyspiańskiego w dramacie "Wesele". Artysta wyszedł ze szkoły Stanisławskiego, który zaszczepił w nim zamiłowanie do pejzażu ojczystego.
Description:
oil on canvas, 90 x 66 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Istotna zmiana w twórczości Stanisława Czajkowskiego dokonuje się w latach I wojny światowej, którą spędza w Holandii. "Stogi o zmierzchu" zadziwiają wysoce abstrakcyjnym charakterem: dwie silnie stylizowane bryły majaczą na tle pasowej kompozycji pól oświetlanych intensywnymi promieniami zachodzącego słońca. Daleko tutaj od holenderskich mistrzów pejzażu XVII-wieku, z którymi niekiedy Czajkowski wchodził w dialog (Jacob van Ruisdael czy Jan van Goyen). Bliżej do mistrzów nowoczesnych pejzaży, którzy także niejednokrotnie portretowali stogi. W połowie XIX stulecia stogi śmiało malował Jean-François Millet. Później stały się wdzięcznym tematem pejzaży impresjonistów, szczególnie Claude’a Moneta. Czajkowskiego w Holandii początku XX stulecia byłoby chyba jednak najbliżej do malarzy tzw. szkoły haskiej, Vincenta van Gogha, wczesnego Pieta Mondriana, a może najbardziej do malarzy syntetystów należących do bretońskiej kolonii Pont-Aven, w tym Paula Gauguina. Czajkowski w latach 1904-6 studiował w paryskiej Académie Julian, mogąc przyglądać się lokalnej, progresywnej scenie artystyczne w momencie największych przemian sztuki europejskiej.
Stanisław Czajkowski studiował w akademiach: krakowskiej, monachijskiej, a także w Académie Julian w Paryżu. Był bratem także malarza - Józefa. Odbył wiele podróży artystycznych po Europie, odwiedzał też różne regiony Polski. Przyjaźnił się z najwybitniejszymi postaciami świata artystycznego, zarówno Krakowa, jak i Paryża. Był uczestnikiem słynnego wesela Lucjana Rydla, opisanego przez S. Wyspiańskiego w dramacie "Wesele". Artysta wyszedł ze szkoły Stanisławskiego, który zaszczepił w nim zamiłowanie do pejzażu ojczystego.
Description:
oil on canvas, 90 x 66 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
- spuścizna po artyście; - kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
- Stanisław Czajkowski (1878-1954), katalog wystawy, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych "Zachęta", Warszawa 1980, nr kat. 516
Wystawiany
- Stanisław Czajkowski (1878-1954), Centralne Biuro Wystaw Artystycznych "Zachęta", Warszawa, grudzień 1980 - styczeń 1981