32
Henryk Gotlib | Krajobraz z siedzącymi postaciami, lata 20. XX w.
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Henryk Gotlib (1890 - 1966)
Wymiary
56 x 66 cm
Opis
olej/płótno, 56 x 66 cm; sygnowany p.d.: 'HENGOT'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Droga edukacji wiodła Henryk Gotliba przez Kraków, Wiedeń i Monachium. Artysta przewinął się przez wskazane miasta w momencie dużego fermentu artystycznego, współistnienia różnych propozycji modernistycznych i formowania się tendencji awangardowych. W 1920 roku wstąpił do krakowskiego ugrupowania Formistów, a w 1923 roku wyjechał do Paryża. Gotlib zaczął wystawiać na tamtejszych salonach, został członkiem Cercle des Artistes Polonais. Jego malarstwo, wyrosłe na gruncie tendencji ekspresjonistycznych, przedstawiało osobiście rozumianą wersję koloryzmu. Malarz deformował i wysoce syntetyzował widziane przedmioty, posługiwał się wyrazistą, dysonansową paletą barwną. Zachowany w prywatnej kolekcji rysunek pozwala lepiej zrozumieć prezentowaną scenę: grupa postaci siedzi na pagórku i przygląda się pofalowanemu pejzażowi, gdy powoli zapada zmrok. Osobliwa sygnatura będąca fuzją imienia i nazwiska artysty, ‘HENGOT’, pojawia się jedynie we wczesnych jego dziełach, np. w cyklu litografii z 1924 roku (6 litographies originales par Henryk Gotlib. Préface par Tristan Rémy, Paris 1924).
Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 rokuponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 r. osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.
Description:
oil on canvas, 56 x 66 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Droga edukacji wiodła Henryk Gotliba przez Kraków, Wiedeń i Monachium. Artysta przewinął się przez wskazane miasta w momencie dużego fermentu artystycznego, współistnienia różnych propozycji modernistycznych i formowania się tendencji awangardowych. W 1920 roku wstąpił do krakowskiego ugrupowania Formistów, a w 1923 roku wyjechał do Paryża. Gotlib zaczął wystawiać na tamtejszych salonach, został członkiem Cercle des Artistes Polonais. Jego malarstwo, wyrosłe na gruncie tendencji ekspresjonistycznych, przedstawiało osobiście rozumianą wersję koloryzmu. Malarz deformował i wysoce syntetyzował widziane przedmioty, posługiwał się wyrazistą, dysonansową paletą barwną. Zachowany w prywatnej kolekcji rysunek pozwala lepiej zrozumieć prezentowaną scenę: grupa postaci siedzi na pagórku i przygląda się pofalowanemu pejzażowi, gdy powoli zapada zmrok. Osobliwa sygnatura będąca fuzją imienia i nazwiska artysty, ‘HENGOT’, pojawia się jedynie we wczesnych jego dziełach, np. w cyklu litografii z 1924 roku (6 litographies originales par Henryk Gotlib. Préface par Tristan Rémy, Paris 1924).
Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 rokuponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 r. osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.
Description:
oil on canvas, 56 x 66 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Polska
Literatura
- szkic do kompozycji: Landscape with sitting figures, ołówek/papier, kolekcja Sir Normana Reida
Wystawiany
0