12
Aleksander Świeszewski | Jezioro Reschen z widokiem na masyw Ortleru ("Der Reschensee mit dem Ortler"), przed 1895
Estymacja:
45,000 zł - 65,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
44 x 74,5 cm
Opis
olej/płótno, 44 x 74,5 cm; sygnowany i opisany l.d.: 'A. von Swieszewski | München'; na krośnie malarskim papierowa nalepka z numerem: 'W426' oraz nalepka z opisem wystawowym
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Przy okazji wystawy pośmiertnej Aleksandra Świeszewskiego, jeden z krytyków pisał o twórczości malarza: "Gdy w kwietniu 1896 spuścizna Świeszewskiego została wystawiona w Kunstvereinie, można było stwierdzić, jak bardzo był on oddany sztuce. Każde studium pokazuje, jak potrafił z wielką techniczną umiejętnością oddać szlachetnie rozumianą, głęboko odczutą naturę. Niezależnie od tego, czy były to bardziej mu odpowiadające pogodne nastroje, czy poważniejsze motywy, wszystkie przenikał poetyczny urok" (cyt. za: Halina Stępień, Maria Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914. Materiały źródłowe, Warszawa 1994, s. 97). Świeszewski był przedstawicielem pokolenia artystów, którzy kształcili się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a wyjechali na studia zagraniczne po zamknięciu Uniwersytetu na fali reperkusji po powstaniu styczniowym. W 1864 roku rozpoczął naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, a wkrótce jego kariera jako pejzażysty nabrała tempa. Świeszewski zyskał uznanie jako malarz motywów alpejskich. Jego liczne podróże do Włoch, Francji, Szwajcarii i Tyrolu były głównym elementem stymulującym jego dzieło: osiadszły na stałe w Monachium w 1873 roku, malarz urządzał studia plenerowe, zabierając ze sobą na wycieczki jedynie najpotrzebniejsze narzędzia malarskie. "Podczas tych podróży odwiedzał z upodobaniem górskie okolice bawarskiej wyżyny od strony Tyrolu i Szwajcarii - notował krytyk przy okazji wspomnianej wystawy w Kunstvereinie - czasem z gwałtowną siłą przyciągała go melancholijna, smętna równina jego ojczystego kraju; ale wszędzie skłaniał się bardziej ku jasnemu, pogodnemu nastrojowi" (dz. cyt., s. 97). Tego rodzaju afirmatywny charakter przyrody widoczny jest w prezentowanym widoku na Jezioro Reschen, malowniczy zbiornik wodny położony na terenie Tyrolu we Włoszech, w pobliżu granicy szwajcarsko-austriackiej. Z perspektywy kilku kilometrów majaczy w oddali masyw Ortleru - malowniczy szczyt osiągający wysokość niemalże 4000 metrów. Świeszewski z maestrią zbudował plany kompozycji. Pierwszy plan tu szczegółowe studium natury. Im dalej w głąb zdjętej z natury sceny, tym mniej artysta skupia się na detali i rozmywa pejzaże w soczystej i przesyconej światłem palecie, złożonej z różu, fioletu i błękitu. Wdzięcznym, anegdotycznym dodatkiem skupiającym uwagę widza jest scena z turystami wyprawiającym się na wycieczkę po jeziorze łodziami.
Naukę malarstwa rozpoczął w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, jako uczeń Christiana Breslauera. Po upadku powstania styczniowego wyjechał do Monachium i kształcił się w akademii u profesora Fritza Bambergera w latach 1864 - 69. W czasie swoich licznych podróży wykonywał studia i malarskie szkice z natury, które służyły mu później przy malowaniu, wykańczanych już w pracowni, obrazów. Najchętniej malował krajobrazy górskie; często oświetlone promieniami zachodzącego słońca. Malował też pejzaże nadmorskie i ogrody ze starożytnymi ruinami. Jego obrazy cieszyły się uznaniem krytyki i powodzeniem u publiczności.
Description:
oil on canvas, 44 x 74.5 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Przy okazji wystawy pośmiertnej Aleksandra Świeszewskiego, jeden z krytyków pisał o twórczości malarza: "Gdy w kwietniu 1896 spuścizna Świeszewskiego została wystawiona w Kunstvereinie, można było stwierdzić, jak bardzo był on oddany sztuce. Każde studium pokazuje, jak potrafił z wielką techniczną umiejętnością oddać szlachetnie rozumianą, głęboko odczutą naturę. Niezależnie od tego, czy były to bardziej mu odpowiadające pogodne nastroje, czy poważniejsze motywy, wszystkie przenikał poetyczny urok" (cyt. za: Halina Stępień, Maria Liczbińska, Artyści polscy w środowisku monachijskim w latach 1828-1914. Materiały źródłowe, Warszawa 1994, s. 97). Świeszewski był przedstawicielem pokolenia artystów, którzy kształcili się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a wyjechali na studia zagraniczne po zamknięciu Uniwersytetu na fali reperkusji po powstaniu styczniowym. W 1864 roku rozpoczął naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, a wkrótce jego kariera jako pejzażysty nabrała tempa. Świeszewski zyskał uznanie jako malarz motywów alpejskich. Jego liczne podróże do Włoch, Francji, Szwajcarii i Tyrolu były głównym elementem stymulującym jego dzieło: osiadszły na stałe w Monachium w 1873 roku, malarz urządzał studia plenerowe, zabierając ze sobą na wycieczki jedynie najpotrzebniejsze narzędzia malarskie. "Podczas tych podróży odwiedzał z upodobaniem górskie okolice bawarskiej wyżyny od strony Tyrolu i Szwajcarii - notował krytyk przy okazji wspomnianej wystawy w Kunstvereinie - czasem z gwałtowną siłą przyciągała go melancholijna, smętna równina jego ojczystego kraju; ale wszędzie skłaniał się bardziej ku jasnemu, pogodnemu nastrojowi" (dz. cyt., s. 97). Tego rodzaju afirmatywny charakter przyrody widoczny jest w prezentowanym widoku na Jezioro Reschen, malowniczy zbiornik wodny położony na terenie Tyrolu we Włoszech, w pobliżu granicy szwajcarsko-austriackiej. Z perspektywy kilku kilometrów majaczy w oddali masyw Ortleru - malowniczy szczyt osiągający wysokość niemalże 4000 metrów. Świeszewski z maestrią zbudował plany kompozycji. Pierwszy plan tu szczegółowe studium natury. Im dalej w głąb zdjętej z natury sceny, tym mniej artysta skupia się na detali i rozmywa pejzaże w soczystej i przesyconej światłem palecie, złożonej z różu, fioletu i błękitu. Wdzięcznym, anegdotycznym dodatkiem skupiającym uwagę widza jest scena z turystami wyprawiającym się na wycieczkę po jeziorze łodziami.
Naukę malarstwa rozpoczął w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, jako uczeń Christiana Breslauera. Po upadku powstania styczniowego wyjechał do Monachium i kształcił się w akademii u profesora Fritza Bambergera w latach 1864 - 69. W czasie swoich licznych podróży wykonywał studia i malarskie szkice z natury, które służyły mu później przy malowaniu, wykańczanych już w pracowni, obrazów. Najchętniej malował krajobrazy górskie; często oświetlone promieniami zachodzącego słońca. Malował też pejzaże nadmorskie i ogrody ze starożytnymi ruinami. Jego obrazy cieszyły się uznaniem krytyki i powodzeniem u publiczności.
Description:
oil on canvas, 44 x 74.5 cm
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Czarnogóra
Literatura
0
Wystawiany
- VI. Internationale Kunst-Ausstellung, Monachium, 1892 (zgodnie z nalepką, dzieło niewymienione w katalogu wystawy)