33
Danuta Widajewicz-Turkiewicz | Projekt zydla, około 1969 r.,
Estymacja:
1,500 zł - 2,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Design. Sztuka kobiet
Kategoria
Opis
gwasz, ołówek/papier, 42 x 30 cm; sygnowany i opisany l.d.: 'ZYDEL KOMPLET | PROJ. ART. PLAST. DANUTA TURKIEWICZ'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Danuta Widajewicz-Turkiewicz mimo ogromnego dorobku na polu architektury wnętrz i meblarstwa pozostaje dziś projektantką stosunkowo mało rozpoznawalną, choć można zaryzykować stwierdzenie, że meble jej autorstwa zna w Polsce chyba każdy. ; Po ukończeniu studiów na Wydziale Architektury wrocławskiej PWSSP pod kierunkiem Władysława Winczego, wraz z mężem Witoldem Turkiewiczem, projektantem szkła, osiada najpierw w Stroniu Śląskim, następnie w Szczytnej Śląskiej, gdzie podejmuje w lokalnych hutach prace związane ze wzornictwem szkła oraz nauczaniem hutników. W 1968 roku wiąże się z cepeliowską spółdzielnią Meblart w Kłodzku, kontynuującą działalność miejscowego oddziału warszawskiej spółdzielni Ład. Widajewicz-Turkiewicz na równo dziesięć lat obejmuje stanowisko kierownika nadzoru artystycznego w Meblarcie, następnie współpracuje ze spółdzielnią jako samodzielny plastyk. Z tego okresu pochodzą jej najbardziej znane projekty zydli utrzymanych w popularnej wówczas ludowej stylistyce. Jej prace otrzymują pozytywne opinie Komisji Artystycznej, zdobywają nagrody na zagranicznych targach. Do produkcji wchodzą zestawy drewnianych mebli opartych na etnograficznych wzorach z regionu dolnośląskiego. "Dolny Śląsk", "Bolków", "Barlinek", "Wilda", "Muflon", "Bieszczady", "Bircza" to tylko część dorobku artystki. Meble te w dużej części eksportowane są za zagraniczne rynki, m.in. do Czechosłowacji, Niemczech, Austrii, Belgii i Skandynawii. W Polsce stanowią głównie wyposażenie stylizowanych na ludowo kuchni mieszkań oraz różnego typu restauracji, karczm i zajazdów. W 1973 roku w warszawskiej Zachęcie za meble wiejskie otrzymuje brązowy medal. ; Na drugim biegunie projektowej twórczości Danuty Widajewicz-Turkiewicz ustawić można zestawy metalowych mebli do ogródków kawiarnianych. W 1976 roku na Wystawie Ogólnokrajowego Zrzeszenia Producentów Mebli Gastronomicznych we Wrocławiu zestaw "Parana" zdobywa I miejsce w konkursie na "najefektywniejszy wzór mebla gastronomicznego". Do masowej produkcji wchodzi także "Amelia", oba zestawy utrzymane w stylu retro wykonane z giętego pręta, zwykle w białym kolorze szybko stają się stałym elementem krajobrazu polskich miast i miasteczek lat 70. i 80. XX wieku.; Poza działalnością na polu projektowania mebli artystka zajmowała się wnętrzarstwem, wystawiennictwem, metaloplastyką a także grafiką i projektowaniem szkła.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Danuta Widajewicz-Turkiewicz mimo ogromnego dorobku na polu architektury wnętrz i meblarstwa pozostaje dziś projektantką stosunkowo mało rozpoznawalną, choć można zaryzykować stwierdzenie, że meble jej autorstwa zna w Polsce chyba każdy. ; Po ukończeniu studiów na Wydziale Architektury wrocławskiej PWSSP pod kierunkiem Władysława Winczego, wraz z mężem Witoldem Turkiewiczem, projektantem szkła, osiada najpierw w Stroniu Śląskim, następnie w Szczytnej Śląskiej, gdzie podejmuje w lokalnych hutach prace związane ze wzornictwem szkła oraz nauczaniem hutników. W 1968 roku wiąże się z cepeliowską spółdzielnią Meblart w Kłodzku, kontynuującą działalność miejscowego oddziału warszawskiej spółdzielni Ład. Widajewicz-Turkiewicz na równo dziesięć lat obejmuje stanowisko kierownika nadzoru artystycznego w Meblarcie, następnie współpracuje ze spółdzielnią jako samodzielny plastyk. Z tego okresu pochodzą jej najbardziej znane projekty zydli utrzymanych w popularnej wówczas ludowej stylistyce. Jej prace otrzymują pozytywne opinie Komisji Artystycznej, zdobywają nagrody na zagranicznych targach. Do produkcji wchodzą zestawy drewnianych mebli opartych na etnograficznych wzorach z regionu dolnośląskiego. "Dolny Śląsk", "Bolków", "Barlinek", "Wilda", "Muflon", "Bieszczady", "Bircza" to tylko część dorobku artystki. Meble te w dużej części eksportowane są za zagraniczne rynki, m.in. do Czechosłowacji, Niemczech, Austrii, Belgii i Skandynawii. W Polsce stanowią głównie wyposażenie stylizowanych na ludowo kuchni mieszkań oraz różnego typu restauracji, karczm i zajazdów. W 1973 roku w warszawskiej Zachęcie za meble wiejskie otrzymuje brązowy medal. ; Na drugim biegunie projektowej twórczości Danuty Widajewicz-Turkiewicz ustawić można zestawy metalowych mebli do ogródków kawiarnianych. W 1976 roku na Wystawie Ogólnokrajowego Zrzeszenia Producentów Mebli Gastronomicznych we Wrocławiu zestaw "Parana" zdobywa I miejsce w konkursie na "najefektywniejszy wzór mebla gastronomicznego". Do masowej produkcji wchodzi także "Amelia", oba zestawy utrzymane w stylu retro wykonane z giętego pręta, zwykle w białym kolorze szybko stają się stałym elementem krajobrazu polskich miast i miasteczek lat 70. i 80. XX wieku.; Poza działalnością na polu projektowania mebli artystka zajmowała się wnętrzarstwem, wystawiennictwem, metaloplastyką a także grafiką i projektowaniem szkła.
Sygnatura
sygnowany i opisany l.d.: 'ZYDEL KOMPLET | PROJ. ART. PLAST. DANUTA TURKIEWICZ'