18
Maria Chomentowska | Krzesło Pająk (typ 288), 1956
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Design. Sztuka kobiet
Artysta
Maria Chomentowska (1924 - 2013)
Kategoria
Opis
Zakład Meblarski Instytutu Wzornictwa Przemysłowego
drewno, sklejka, 72,5 x 40,5 x 44,5 cm;
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Choć krzesło typ 288 wyprodukowane zostało jedynie w krótkiej serii przez Fabrykę Mebli Giętych w Radomsku, po raz drugi pojawia się w naszej ofercie aukcyjnej. Nic dziwnego, bo obok "Muszelki" Teresy Kruszewskiej, "Pająk" należy do najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów polskich siedzisk. Zaprojektowany przez Marię Chomentowską w 1956 roku "Pająk" jest też jedną z najbardziej znanych realizacji w dorobku autorki. Podobnie jak krzesło "Płucka" z tego samego roku, został doceniony za lekkość formy - uzyskaną dzięki zastosowaniu giętej sklejki - i za oryginalną linię, która wynikała z inspiracji kształtami organicznymi. Oba modele, wielokrotnie były prezentowane na wystawach jako jedne z najbardziej rozpoznawalnych projektów IWP. Dziś krzesło to uchodzi za prawdziwą ikonę polskiego designu. Znajduje się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
drewno, sklejka, 72,5 x 40,5 x 44,5 cm;
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Choć krzesło typ 288 wyprodukowane zostało jedynie w krótkiej serii przez Fabrykę Mebli Giętych w Radomsku, po raz drugi pojawia się w naszej ofercie aukcyjnej. Nic dziwnego, bo obok "Muszelki" Teresy Kruszewskiej, "Pająk" należy do najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów polskich siedzisk. Zaprojektowany przez Marię Chomentowską w 1956 roku "Pająk" jest też jedną z najbardziej znanych realizacji w dorobku autorki. Podobnie jak krzesło "Płucka" z tego samego roku, został doceniony za lekkość formy - uzyskaną dzięki zastosowaniu giętej sklejki - i za oryginalną linię, która wynikała z inspiracji kształtami organicznymi. Oba modele, wielokrotnie były prezentowane na wystawach jako jedne z najbardziej rozpoznawalnych projektów IWP. Dziś krzesło to uchodzi za prawdziwą ikonę polskiego designu. Znajduje się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Stan zachowania
- przetarcia lakieru
Literatura
- por. Anna Maga, Maria Chomentowska. Pod znakiem IWP [w:] red. Czesława Frejlich, Rzeczy niepospolite. Polscy projektanci XX w., Kraków 2013, s. 239-340 (il.) ; - por. Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, red. Anna Demska, Anna Frąckiewicz, Anna Maga, Warszawa, 2011, s. 75 (il.)
Wystawiany
- Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2011 (inny egzemplarz) ; - Wiecznie młode. Polski vintage, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2007