Powrót do DESA.PL
75 of Liczba obiektów: 78
75
Józef Czapski | Martwa natura, 1958
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Józef Czapski (1896 - 1993)
Wymiary
115 x 43 cm
Opis
olej/płótno, 115 x 43 cm; sygnowany i datowany p.d.: 'J.CZAPSKI 58'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Wśród inspiracji ważnych dla swojego malarstwa Józef Czapski wymieniał twórczość Francuza Nicolasa de Staela oraz Włocha Giorgio Morandiego. Od tego pierwszego zaczerpnął podejście do koloru: żywego, czystego, kładzionego płaszczyznami. Wpływ twórczości tego drugiego daje się zauważyć w martwych naturach Czapskiego, podobnie jak w przypadku włoskiego malarza, niekiedy stworzonych za pomocą szeregu pastelowych barw w wyrafinowanych zestawieniach, gdzie ważną rolę odgrywają ugry i szarości.

Takie cechy malarstwa Czapskiego widzimy w prezentowanej tu martwej naturze. Z jednej strony mamy do czynienia z dźwięcznym zestawieniem barw błękitnego wazonu oraz kwiatów w czerwieni, żółcieni i oranżu. Daje to wyraźny kontrast barw i decyduje o wyrazie całej kompozycji. Z drugiej strony widzimy utrzymane w ugrach i szarościach tło - tworzące niejako powierzchnię, na której może zostać wyeksponowany barwny wazon.

Gdy w 1958 Czapski malował ten obraz, był już na stałe związany z Francją oraz środowiskiem redakcji paryskiej "Kultury" - czasopisma wydawanego przez polską, antykomunistyczną, emigracyjną opozycję. Mieszkał wówczas w Maisons-Lafitte, w podparyskiej miejscowości, gdzie znajdowała się redakcja wspomnianego czasopisma. Głównymi tematami w twórczości Czapskiego byli ludzie i przedmioty. Bardzo ważne były dla niego wartości kolorystyczne. Czapski był ponadto uczniem Józefa Pankiewicza oraz jednym z malarzy, którzy należeli do utworzonego przez niego Komitetu Paryskiego - formacji założycielskiej dla polskiego koloryzmu.

Po wojnie podjął studia artystyczne w krakowskiej ASP. Jego nauczycielami byli m.in. Wojciech Weiss i Józef Pankiewicz. Był członkiem KOMITETU PARYSKIEGO. W tym okresie jego malarstwo znajdowało się w orbicie oddziaływania estetyki kapistów. W latach 30. malował martwe natury, wnętrza, portrety, sceny plenerowe. Malarski dorobek Czapskiego jest bardzo niejednorodny ze względu na rozmaite inspiracje. Po wojnie jednym z głównych motywów twórczości artysty był zwykły, szary człowiek, samotny w zgiełku wielkiego miasta. Po studiach prawniczych w Petersburgu studiował malarstwo w latach 1921-24 w krakowskiej ASP m.in. u J. Pankiewicza. W okresie 1924-31 przebywał z grupą kapistów w Paryżu. W czasie II wojny światowej więziony w ZSRR, skąd jako oficer w armii gen. W. Andersa przewędrował przez Bliski Wschód i Włochy do Francji. Malował portrety, wnętrza, pejzaże, widoki miejskie, kwiaty, martwe natury, sceny z przedstawień teatralnych, w których najważniejszą rolę odgrywał kolor i światło. Przywiązywał większą wagę do konstrukcji obrazu niż inni kapiści, dążył do syntetycznego ujęcia przedmiotu i wydobycia dramatycznego wyrazu. Po wojnie malował najprostsze motywy z życia codziennego, sceny miejskie, postać ludzką na tle pospolitego otoczenia, pogłębiając studia natury, jej form i barw. Przed wojną redagował "Głos Plastyków", po wojnie współpracował w Paryżu z miesięcznikiem emigracyjnym "Kultura". Napisał kilka książek z zakresu sztuki. Przeżycia z pobytu w ZSRR opisał w książce "Na nieludzkiej ziemi".

Description:
Still life, 1958
oil on canvas, 115 x 43 cm; signed and dated lower right: 'J.CZAPSKI 58'

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'J.CZAPSKI 58'