73
Danuta Leszczyńska-Kluza | "Brzoza na wulkanie", 1990
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Danuta Leszczyńska-Kluza (1926)
Wymiary
101 x 80,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 101 x 80,5 cm; sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'BRZOZA NA WULKANIE D. LESZCZYNSKA-KLUZA 1990 | MAJ'; sygnowany i datowany na odwrociu, na krośnie: 'DANUTA L. KLUZA | 1990 POLOGNE'
na blejtramie naklejka z wykaligrafowanym tytułem pracy
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"To, co maluje, chce namalować doskonale, a między znakomitymi strzępami rzeczywistości widzianej zostawia równie celnie skomponowane miejsca puste, które są domysłem. W każdym miejscu obrazu zapytania, a nawet zagadki, na które nie chce dać odpowiedzi". - ANDRZEJ BANACH, 1967
Prace Danuty Leszczyńskiej-Kluzy to w większości pejzaże operujące lakonicznym językiem abstrakcyjnych, zgeometryzowanych form i wyrwanych z kontekstu, łączonych w sposób surrealny elementów figuralnych, charakteryzujące się "chropowatą" kolorystyką i fakturą, tchnące atmosferą oniryzmu i baśniowości. Pionowe formaty tych przedstawień przywołują na myśl średniowieczne nastawy ołtarzowe tudzież dzieła Hieronima Boscha i Petera Bruegla Starszego: w przeciwieństwie bowiem do klasycznie - po holendersku - rozumianych motywów pejzażowych, kadrujących przedstawioną rzeczywistość w sposób "racjonalny" czy "fotograficzny", a więc horyzontalny, zapraszający oko do ślizgania się po linii horyzontu i wyznaczonych przez nią planach, prace Leszczyńskiej-Kluzy budowane są w oderwaniu od przyjętych od XVII wieku zasad perspektywy linearnej i powietrznej. Przedstawione obiekty nachodzą na siebie odwzorowane niemalże w jednej płaszczyźnie niczym w rysunkach dziecka. Każdy element zdaje się tu równoważny - co charakterystyczne dla twórczości wielu surrealistów.
Danuta Leszczyńska-Kluza kształciła się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1946-52. Choć krakowskie środowisko artystyczne ukształtowane było wówczas przez bardzo wpływowe grupy i osobistości, artystka wypracowała niepowtarzalny malarski styl niezależny od współczesnych nurtów. Poza wszystkimi ważniejszymi wystawami organizowanymi we wczesnych latach 50. w Krakowie artystka brała udział w słynnej wystawie pokoleniowej w warszawskim Arsenale w 1955. Ponadto reprezentowała Polskę na Biennale Sztuki w Săo Paulo w 1969 i na Biennale Sztuki w Wenecji w 1984. Poza wieloma znamienitymi kolekcjami sztuki w Polsce prace Leszczyńskiej-Kluzy znajdują się m.in. w kolekcjach Národní Galerie w Pradze, Scottish National Gallery of Modern Art w Edynburgu i The Tel Aviv Museum of Art.
Po ukończeniu, w 1952 Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie rozpoczęła twórczość artystyczną w dziedzinie malarstwa, rysunku i grafiki. Uczestnicząc w wielu wystawach w kraju i zagranicą uzyskała kilka nagród, w tym srebrny medal i dyplom członka Akademii Tomasso Campanella w Rzymie. Twórczość Danuty Leszczyńskiej-Kluzy obejmuje m.in. cykle obrazów "Pustelnia" (1959-61), "Ogrody" (1963-70), "Zdarzenia" (1971), "Uniwersum" (1975-83), cykle akwafort, tekę gwaszy "Życiorys", grafiki z jedwabiem, grafiki z fotografią i inne. Prace artystki posiadają muzea w kraju i zagranicą m.in. w Sztokholmie, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Tel-Awiwie, Tokio, Edynburgu. W opisach twórczości artystki, krytycy podkreślają jej upodobanie do eksperymentów i poszukiwanie nowatorskich form wyrazu, co objawia się rezygnacją z klasycznego, prostokątnego formatu prac, łączeniem niejednorodnych znaków plastycznych i korzystaniem, przy zachowaniu własnej indywidualności, z wielu dyscyplin sztuki.
Description:
Birch-tree on a volcano, 1990
oil on canvas, 101 x 80.5 cm; signed, dated and described on the stretcher: 'BRZOZA NA WULKANIE D. LESZCZYNSKA-KLUZA 1990 | MAJ'; signed and dated on the reverse on the canvas: 'DANUTA L. KLUZA | 1990 POLOGNE'; on the stretcher a sticker with a hand-written title of the work
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"To, co maluje, chce namalować doskonale, a między znakomitymi strzępami rzeczywistości widzianej zostawia równie celnie skomponowane miejsca puste, które są domysłem. W każdym miejscu obrazu zapytania, a nawet zagadki, na które nie chce dać odpowiedzi". - ANDRZEJ BANACH, 1967
Prace Danuty Leszczyńskiej-Kluzy to w większości pejzaże operujące lakonicznym językiem abstrakcyjnych, zgeometryzowanych form i wyrwanych z kontekstu, łączonych w sposób surrealny elementów figuralnych, charakteryzujące się "chropowatą" kolorystyką i fakturą, tchnące atmosferą oniryzmu i baśniowości. Pionowe formaty tych przedstawień przywołują na myśl średniowieczne nastawy ołtarzowe tudzież dzieła Hieronima Boscha i Petera Bruegla Starszego: w przeciwieństwie bowiem do klasycznie - po holendersku - rozumianych motywów pejzażowych, kadrujących przedstawioną rzeczywistość w sposób "racjonalny" czy "fotograficzny", a więc horyzontalny, zapraszający oko do ślizgania się po linii horyzontu i wyznaczonych przez nią planach, prace Leszczyńskiej-Kluzy budowane są w oderwaniu od przyjętych od XVII wieku zasad perspektywy linearnej i powietrznej. Przedstawione obiekty nachodzą na siebie odwzorowane niemalże w jednej płaszczyźnie niczym w rysunkach dziecka. Każdy element zdaje się tu równoważny - co charakterystyczne dla twórczości wielu surrealistów.
Danuta Leszczyńska-Kluza kształciła się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1946-52. Choć krakowskie środowisko artystyczne ukształtowane było wówczas przez bardzo wpływowe grupy i osobistości, artystka wypracowała niepowtarzalny malarski styl niezależny od współczesnych nurtów. Poza wszystkimi ważniejszymi wystawami organizowanymi we wczesnych latach 50. w Krakowie artystka brała udział w słynnej wystawie pokoleniowej w warszawskim Arsenale w 1955. Ponadto reprezentowała Polskę na Biennale Sztuki w Săo Paulo w 1969 i na Biennale Sztuki w Wenecji w 1984. Poza wieloma znamienitymi kolekcjami sztuki w Polsce prace Leszczyńskiej-Kluzy znajdują się m.in. w kolekcjach Národní Galerie w Pradze, Scottish National Gallery of Modern Art w Edynburgu i The Tel Aviv Museum of Art.
Po ukończeniu, w 1952 Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie rozpoczęła twórczość artystyczną w dziedzinie malarstwa, rysunku i grafiki. Uczestnicząc w wielu wystawach w kraju i zagranicą uzyskała kilka nagród, w tym srebrny medal i dyplom członka Akademii Tomasso Campanella w Rzymie. Twórczość Danuty Leszczyńskiej-Kluzy obejmuje m.in. cykle obrazów "Pustelnia" (1959-61), "Ogrody" (1963-70), "Zdarzenia" (1971), "Uniwersum" (1975-83), cykle akwafort, tekę gwaszy "Życiorys", grafiki z jedwabiem, grafiki z fotografią i inne. Prace artystki posiadają muzea w kraju i zagranicą m.in. w Sztokholmie, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Tel-Awiwie, Tokio, Edynburgu. W opisach twórczości artystki, krytycy podkreślają jej upodobanie do eksperymentów i poszukiwanie nowatorskich form wyrazu, co objawia się rezygnacją z klasycznego, prostokątnego formatu prac, łączeniem niejednorodnych znaków plastycznych i korzystaniem, przy zachowaniu własnej indywidualności, z wielu dyscyplin sztuki.
Description:
Birch-tree on a volcano, 1990
oil on canvas, 101 x 80.5 cm; signed, dated and described on the stretcher: 'BRZOZA NA WULKANIE D. LESZCZYNSKA-KLUZA 1990 | MAJ'; signed and dated on the reverse on the canvas: 'DANUTA L. KLUZA | 1990 POLOGNE'; on the stretcher a sticker with a hand-written title of the work
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'BRZOZA NA WULKANIE D. LESZCZYNSKA-KLUZA 1990 | MAJ'; sygnowany i datowany na odwrociu, na krośnie: 'DANUTA L. KLUZA | 1990 POLOGNE'
na blejtramie naklejka z wykaligrafowanym tytułem pracy