Powrót do DESA.PL
59 of Liczba obiektów: 78
59
Kajetan Sosnowski | Z serii "Obrazy chemiczne - Metalepseis"
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Wymiary
60 x 50 cm
Opis
technika własna/płótno, 60 x 50 cm; krzemian chlorku kobaltu sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KAJETAN SOSNOWSKI z cyklu METALEPSEIS [nieczytelne]' opisany na odwrociu, na blejtramie: 'KAJETAN SOSNOWSKI'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

"Odkrywanie nowych praw, prawd i języków w każdym rejonie poszukującej i twórczej myśli ludzkiej, czy ludzkiej wrażliwości było i jest dla artysty miarą najwyższych wartości człowieczeństwa". — BOŻENA KOWALSKA [W:] BOŻENA KOWALSKA, KAJETAN SOSNOWSKI, WARSZAWA 1977, s. nlb.

Kajetan Sosnowski przypisywał szczególnie istotną rolę naukom ścisłym - uznawał je wręcz za główny obszar myśli ludzkiej. Stąd też wiązał wielokroć z tą problematyką całą swoją działalność artystyczną. Zagadnienie nie do końca zdefiniowanej energetyczno-korpuskularnej natury świata stało się inspiracją dla odkrywczej koncepcji "obrazów pustych", do których należy prezentowana w katalogu kompozycja. Seria monumentalnych poliptyków wzięła się z malarskiej interpretacji efektów studiów nad barwami i analizy porównawczej naukowego pojmowania zjawisk koloru. "Wywiedzione [pisze Bożena Kowalska — przyp. red.] z teoretycznych dociekań i pracy wyobraźni abstrakcyjnej w dziedzinie matematyki czy mikrobiologii, struktury przywołujące wizualne przybliżenie badanych zjawisk zainspirowały go do budowania nowych, własnych struktur przestrzennych". Niepokojące myśli autora, a także niewytłumaczone do końca przez przyrodoznawców fenomeny zmian barwnych zachodzących przy pewnych reakcjach fizyko-chemicznych, dały początek serii obrazów chemicznych "Metalepseis". Zdawałoby się, że świat wizualnych zjawisk zawładnął wyobraźnią artysty w nie mniejszym stopniu, niż włada myślą naukowców. Wiedziony niegasnącą ciekawością i dociekliwością, w swoich eksperymentach przypomina nieco postawę innego radykalnego malarza, Gustava Metzgera docierającego w swoim malarstwie do granic destrukcji. W przeciwieństwie jednak do dzieł anarchizującego Londyńczyka, dzieła Kajetana Sosnowskiego są obiektami kontemplacji, których prostota czy niemal surowość środków składa się na szczególny wyraz magii, w której obok wyspekulowanej konstrukcji pozostawia artysta miejsce na przypadek i eksperyment. Jak ujęła to Kowalska: "Od wczesnych obrazów Kajetana, na których farba rozprowadzana była dłońmi, bez użycia pędzla, po ostatni cykl zszywanych płócien ‘Katalipomena’ - obok tendencji konstrukcyjno-porządkującej, obok dążenia do ascezy i obiektywizacji - zawsze ujawniała się w jego pracach intelektualna refleksja i emanacja nieprzekładalnej na słowa siły ezoterycznej, bez której nie ma prawdziwej sztuki" (Bożena Kowalska, Kajetan Sosnowski, [w:] Katalog wystawy laureatów Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida z lat 1967-1976, [red.] Wiesława Wierzchowska, Warszawa 1977, s. nlb.).

Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym" - jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.

Description:
From the series "Chemical paintings - Metalepseis"
mixed media on canvas, 60 x 50 cm; cobalt silicate; signed, dated and described on the reverse: 'KAJETAN SOSNOWSKI z cyklu METALEPSEIS [illegible]'; described on the reverse, on the stretcher: 'KAJETAN SOSNOWSKI'

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna/płótno
Sygnatura
krzemian chlorku kobaltu sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'KAJETAN SOSNOWSKI z cyklu METALEPSEIS [nieczytelne]' opisany na odwrociu, na blejtramie: 'KAJETAN SOSNOWSKI'