58
Kajetan Sosnowski | Bez tytułu ("Obraz olejny"), 1959
Estymacja:
65,000 zł - 95,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
Wymiary
100 x 50 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 50 cm; sygnowany p.d.: 'Kajetan 59'; sygnowany na odwrociu: '100 x 50 | KAJETAN SOSNOWSKI | obraz olejny | 05/26 | 1959 | Warszawa | [adres zamieszkania artysty]'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kajetan Sosnowski znany jest głownie jako autor barwnych monochromów. Posługując się często czystymi, nasyconymi kolorami tworzył barwne płaszczyzny. Sosnowski zainteresowany był naukami ścisłymi - fizyką i chemią, frapowało go między innymi zagadnienie fizycznych właściwości barw oraz sposobów, w jaki jawią się one człowiekowi. Uważa się, że jego barwne obrazy to właśnie studia nad zagadnieniem świetlistości kolorów, ich zróżnicowanej percepcji spowodowanej fizycznymi i chemicznymi właściwościami farby oraz biologicznymi uwarunkowaniami widzenia człowieka. Jednak sztuka Sosnowskiego była bardziej zróżnicowana, monochromatyczne płótna zaczęły powstawać w latach 60., a okres ten poprzedzony był czasami, kiedy artysta tworzył w innych stylistykach.
Prezentowana praca Sosnowskiego pochodzi z okresu, gdy artysta zainteresowany był malarstwem materii bliskim panującemu w drugiej połowie lat 50. w PRL-u informelowi. Informel był nurtem w sztuce abstrakcyjnej charakteryzującym się programową amorficznością kształtów, ich swobodą i niepoddaniem regułom geometrycznej czy zbudowanej na bazie liczbowo rozumianych proporcji kompozycji. Do Polski dotarł głownie z Francji oraz Stanów Zjednoczonych w II połowie lat 50. XX wieku, gdy skończył się socrealizm. Konotowany był z tym, co nowoczesne i międzynarodowe, nieuwikłane w socjalistyczną politykę kulturalną. Formy jego sztuki były wówczas znacznie bardziej zróżnicowane i ekspresyjne w sensie stosowania zróżnicowanych faktur, kontrastów barw i kształtów. Widoczne jest to w prezentowanym tu obrazie, który w górnej części odznacza się wyraźnym duktem pędzla połączonym z zastosowaniem kilku zmieszanych barw, co powoduje efekt dużego napięcia malarskiej struktury. Forma wypełniająca centralną część płótna odznacza się pewnego rodzaju antropomorfizmem: tworzy ją długi kształt osiowo dzielący płótno, przypominający kręgosłup zakończony u góry owalnym kształtem, niby głową. W ten sposób malarstwo pozornie asemantycznych kształtów, barw i faktur zaczyna - być może zupełnie poza intencjami artysty - przywoływać skojarzenia ze światem pozaartystycznym.
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym" - jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Description:
Untitled ("Oil painting"), 1959
oil on canvas, 100 x 50 cm; signed lower right: 'Kajetan 59'; signed on the reverse: '100 x 50 | KAJETAN SOSNOWSKI | oil painting | 05/26 | 1959 | Warszawa | [address of the artist]'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Kajetan Sosnowski znany jest głownie jako autor barwnych monochromów. Posługując się często czystymi, nasyconymi kolorami tworzył barwne płaszczyzny. Sosnowski zainteresowany był naukami ścisłymi - fizyką i chemią, frapowało go między innymi zagadnienie fizycznych właściwości barw oraz sposobów, w jaki jawią się one człowiekowi. Uważa się, że jego barwne obrazy to właśnie studia nad zagadnieniem świetlistości kolorów, ich zróżnicowanej percepcji spowodowanej fizycznymi i chemicznymi właściwościami farby oraz biologicznymi uwarunkowaniami widzenia człowieka. Jednak sztuka Sosnowskiego była bardziej zróżnicowana, monochromatyczne płótna zaczęły powstawać w latach 60., a okres ten poprzedzony był czasami, kiedy artysta tworzył w innych stylistykach.
Prezentowana praca Sosnowskiego pochodzi z okresu, gdy artysta zainteresowany był malarstwem materii bliskim panującemu w drugiej połowie lat 50. w PRL-u informelowi. Informel był nurtem w sztuce abstrakcyjnej charakteryzującym się programową amorficznością kształtów, ich swobodą i niepoddaniem regułom geometrycznej czy zbudowanej na bazie liczbowo rozumianych proporcji kompozycji. Do Polski dotarł głownie z Francji oraz Stanów Zjednoczonych w II połowie lat 50. XX wieku, gdy skończył się socrealizm. Konotowany był z tym, co nowoczesne i międzynarodowe, nieuwikłane w socjalistyczną politykę kulturalną. Formy jego sztuki były wówczas znacznie bardziej zróżnicowane i ekspresyjne w sensie stosowania zróżnicowanych faktur, kontrastów barw i kształtów. Widoczne jest to w prezentowanym tu obrazie, który w górnej części odznacza się wyraźnym duktem pędzla połączonym z zastosowaniem kilku zmieszanych barw, co powoduje efekt dużego napięcia malarskiej struktury. Forma wypełniająca centralną część płótna odznacza się pewnego rodzaju antropomorfizmem: tworzy ją długi kształt osiowo dzielący płótno, przypominający kręgosłup zakończony u góry owalnym kształtem, niby głową. W ten sposób malarstwo pozornie asemantycznych kształtów, barw i faktur zaczyna - być może zupełnie poza intencjami artysty - przywoływać skojarzenia ze światem pozaartystycznym.
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym" - jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.
Description:
Untitled ("Oil painting"), 1959
oil on canvas, 100 x 50 cm; signed lower right: 'Kajetan 59'; signed on the reverse: '100 x 50 | KAJETAN SOSNOWSKI | oil painting | 05/26 | 1959 | Warszawa | [address of the artist]'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
- obraz po konserwacji w 2019
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Kajetan 59'; sygnowany na odwrociu: '100 x 50 | KAJETAN SOSNOWSKI | obraz olejny | 05/26 | 1959 | Warszawa | [adres zamieszkania artysty]'
Proweniencja
- dar od artysty; - kolekcja prywatna, Poznań