55
Józef Szajna | "Wyjście z impasu", 1988
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Józef Szajna (1922 - 2008)
Wymiary
182 x 182 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 182 x 182 cm; sygnowany i datowany p.d.: 'Szajna 1988'; sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'SZAJNA 1988 WYJŚCIE Z IMPASU'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W swojej sztuce Szajna poszukiwał adekwatnej formy dla wyrażenia osobistych treści - środków formalnych poza uznanymi kategoriami. Zaprezentowana praca "Wyjście z impasu" z 1988 doskonale ilustruje te zmagania. Interpretować można je na rożne sposoby - wyjście z impasu narzucającej się formy, wyjście poza obowiązujące tendencje, wyjście z impasu traumatycznych wspomnień czy, w szerszym kontekście, wyjście człowieka poza wszelkie determinanty. Praca wydaje się wywiedziona z ideologii i estetyki ekspresjonizmu. Termin ekspresjonizm pochodzi od łacińskiego słowa exprimere - wyrażać. Cechy, które wyróżniały twórczość ekspresjonistyczną spośród innych nurtów, to przede wszystkim deformacja rzeczywistości. Również kontekst wojenny był dla wielu artystów okazją do odnowienia człowieka, stworzenia go na nowo. Podobne idee odnajdujemy w malarstwie Józefa Szajny z drugiej połowy lat 80.
Główny akcent w sztuce Józefa Szajny stanowi wizualna ekspresja, dotyczy to zarówno jego formuły teatru plastycznego, jak i obrazów oraz grafik. Na charakter jego wczesnych prac wpłynęła powszechna wówczas w Polsce fascynacja sztuką informel. Z czasem na jego płótnach pojawiają się niemalarskie materie, z których tworzy kompozycje o charakterze kolaży. W kolejnej dekadzie elementy te odrywają się od płaszczyzny obrazu - Szajna, podobnie jak wielu artystów w tym czasie, coraz wyraźniej zmierzał w kierunku asamblażu - akcentował fakturę kompozycji, aplikując obiekty ready mades. Przedmioty, czy ich fragmenty były dla artysty nośnikiem przekazu dramatycznych treści. Potrzeba znalezienia języka dla wyartykułowania własnych przeżyć, poszukiwanie artystycznej formy, która najlepiej odpowiadałby tej potrzebie, zaowocowały wykreowaniem nowych przestrzeni w typie environment.
Scenograf, reżyser teatralny, malarz, grafik. Studiował w krakowskiej ASP. Początki twórczości malarskiej i graficznej artysty przypadają na lata 50. Początkowo zafascynowany był sztuką informel, stosował technikę kolażu, w latach 60. coraz wyraźniej zmierzał w kierunku asamblażu - akcentował fakturę kompozycji, aplikując fragmenty gotowych przedmiotów. Do tragicznych doświadczeń wojennych nawiązał też w malarstwie z lat 80. i 90., w którym odwołał się zarówno do doświadczeń sztuki figuratywnej, jak ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Reprezentował Polskę m.in. na Biennale w Wenecji (1970 i 1990) oraz na Biennale w Sao Paulo (1979 i 1989).
Description:
Escape from deadlock, 1988
oil on canvas, 182 x 182 cm; signed and dated lower right: 'Szajna 1988'; signed, dated and described on the stretcher: 'SZAJNA 1988 WYJSCIE Z IMPASU'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W swojej sztuce Szajna poszukiwał adekwatnej formy dla wyrażenia osobistych treści - środków formalnych poza uznanymi kategoriami. Zaprezentowana praca "Wyjście z impasu" z 1988 doskonale ilustruje te zmagania. Interpretować można je na rożne sposoby - wyjście z impasu narzucającej się formy, wyjście poza obowiązujące tendencje, wyjście z impasu traumatycznych wspomnień czy, w szerszym kontekście, wyjście człowieka poza wszelkie determinanty. Praca wydaje się wywiedziona z ideologii i estetyki ekspresjonizmu. Termin ekspresjonizm pochodzi od łacińskiego słowa exprimere - wyrażać. Cechy, które wyróżniały twórczość ekspresjonistyczną spośród innych nurtów, to przede wszystkim deformacja rzeczywistości. Również kontekst wojenny był dla wielu artystów okazją do odnowienia człowieka, stworzenia go na nowo. Podobne idee odnajdujemy w malarstwie Józefa Szajny z drugiej połowy lat 80.
Główny akcent w sztuce Józefa Szajny stanowi wizualna ekspresja, dotyczy to zarówno jego formuły teatru plastycznego, jak i obrazów oraz grafik. Na charakter jego wczesnych prac wpłynęła powszechna wówczas w Polsce fascynacja sztuką informel. Z czasem na jego płótnach pojawiają się niemalarskie materie, z których tworzy kompozycje o charakterze kolaży. W kolejnej dekadzie elementy te odrywają się od płaszczyzny obrazu - Szajna, podobnie jak wielu artystów w tym czasie, coraz wyraźniej zmierzał w kierunku asamblażu - akcentował fakturę kompozycji, aplikując obiekty ready mades. Przedmioty, czy ich fragmenty były dla artysty nośnikiem przekazu dramatycznych treści. Potrzeba znalezienia języka dla wyartykułowania własnych przeżyć, poszukiwanie artystycznej formy, która najlepiej odpowiadałby tej potrzebie, zaowocowały wykreowaniem nowych przestrzeni w typie environment.
Scenograf, reżyser teatralny, malarz, grafik. Studiował w krakowskiej ASP. Początki twórczości malarskiej i graficznej artysty przypadają na lata 50. Początkowo zafascynowany był sztuką informel, stosował technikę kolażu, w latach 60. coraz wyraźniej zmierzał w kierunku asamblażu - akcentował fakturę kompozycji, aplikując fragmenty gotowych przedmiotów. Do tragicznych doświadczeń wojennych nawiązał też w malarstwie z lat 80. i 90., w którym odwołał się zarówno do doświadczeń sztuki figuratywnej, jak ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Reprezentował Polskę m.in. na Biennale w Wenecji (1970 i 1990) oraz na Biennale w Sao Paulo (1979 i 1989).
Description:
Escape from deadlock, 1988
oil on canvas, 182 x 182 cm; signed and dated lower right: 'Szajna 1988'; signed, dated and described on the stretcher: 'SZAJNA 1988 WYJSCIE Z IMPASU'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Szajna 1988'; sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'SZAJNA 1988 WYJŚCIE Z IMPASU'
Wystawiany
- "Kanon i remix przestrzeni polskiego teatru XX i XXI w. Józef Szajna", Centrum Scenografii Polskiej Oddział Muzeum Śląskiego w Katowicach, 2016 - 2017; - Galeria Katarzyny Napiórkowskiej, Warszawa, 2014; - Galeria Delfiny, Warszawa, 2014; - "Czy ktoś to słyszy?", Berlin, 2007; - "Józef Szajna", Budapeszt, Bukareszt, 2007; - "TEART", Pałac Sztuki w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Związek Polskich Artystów Plastyków w Warszawie, 2002; - "TEART", Sankt Petersburg, Muzeum Narodowe w Warszawie (wraz z happeningiem Drabina do nieba), 2001; - Instytut Kultury Polskiej w Budapeszcie, 1999; - Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 1998; - Opole, Muzeum Weimar Buchenwald, Kalisz, Warszawa, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, 1996; - Oświęcim, Düsseldorf, Bochum, Warszawa, 1995; - Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach, 1993; - Warszawa, Poznań, Gdańsk, Gdynia, 1991-92;