22
Stanisław Fabijański | Pejzaż z rzeką, 1917
Estymacja:
9,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Prace na Papierze. Sztuka Dawna
Wymiary
71 x 132,5 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
akwarela, pastel/tektura, 71 x 132,5 cm (w świetle oprawy); sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'Stanisław Fabijański | Kraków 1917.'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Prezentowana praca Stanisława Fabiańskiego jest idealnym przykładem wpływu sztuki japońskiej na malarstwo doby polskiego modernizmu. Artysta znany jest przede wszystkim z akwareli przedstawiających zabytki Krakowa czy z nokturnowych kompozycji z motywem zakola Wisły z widokiem na imponującą sylwetę Wawelu. Monumentalnych rozmiarów akwarela nie tylko pod względem formatu arkuszu papieru nawiązuje do orientalnej sztuki, lecz również typem kadrowania. Uchwycenie powalonej sosny zbliża dzieło krakowskiego artysty do sposobu konstrukcji obrazów japońskich mistrzów. "Poprzez zbliżony i ujęty fragmentarycznie motyw kadr obrazu otwiera się na dalszą przestrzeń. Tak spoglądają na świat najwięksi mistrzowie japońskiego drzeworytu - Hokusai i Hiroshige. Jasieński, charakteryzując w ‘Mandze’ metodę twórczą Hokusaia, pisze: "a przyjrzawszy się bacznie jednemu ogniwu leżącemu na ziemi, będziesz mógł widzieć z całą pewnością, jak wyglądają inne, ostatnie tego łańcucha zawieszonego tak wysoko, że go dostrzec nie możesz" (cyt. za Łukasz Kossowski, Wielka fala. Inspiracja sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice, Warszawa - Toruń, 2016, s. 92). Japonizujący kadr kompozycji, z łagodnym zakolem rzeki i finezyjną arabeską sosnowych gałęzi, daje nowe światło dla skonwencjonalizowanej twórczości Fabiańskiego, uważanego za piewcę Krakowa.
Studia artystyczne rozpoczął we Lwowie u rzeźbiarza Leonarda Marconiego, następnie w latach 1883-88 uczył się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza, Floriana Cynka, Leopolda Loefflera i Jana Matejki. W roku 1888 wyjechał do Monachium i studiował u Aleksandra Wagnera w tamtejszej Akademii. Podróżował do Włoch i Paryża, po powrocie do kraju mieszkał w Krakowie. Olejno i akwarelą malował widoki miejskie, głównie Krakowa, portrety, sceny rodzajowe i historyczne, kompozycje fantastyczne i religijne. Zajmował się ilustratorstwem i rzeźbą.
Description:
Landscape with a river, 1917
watercolour, pastel on paperboard, 71 x 132.5 cm (dimensions in frame); signed, dated and described lower left: 'Stanislaw Fabijanski | Krakow 1917.'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Prezentowana praca Stanisława Fabiańskiego jest idealnym przykładem wpływu sztuki japońskiej na malarstwo doby polskiego modernizmu. Artysta znany jest przede wszystkim z akwareli przedstawiających zabytki Krakowa czy z nokturnowych kompozycji z motywem zakola Wisły z widokiem na imponującą sylwetę Wawelu. Monumentalnych rozmiarów akwarela nie tylko pod względem formatu arkuszu papieru nawiązuje do orientalnej sztuki, lecz również typem kadrowania. Uchwycenie powalonej sosny zbliża dzieło krakowskiego artysty do sposobu konstrukcji obrazów japońskich mistrzów. "Poprzez zbliżony i ujęty fragmentarycznie motyw kadr obrazu otwiera się na dalszą przestrzeń. Tak spoglądają na świat najwięksi mistrzowie japońskiego drzeworytu - Hokusai i Hiroshige. Jasieński, charakteryzując w ‘Mandze’ metodę twórczą Hokusaia, pisze: "a przyjrzawszy się bacznie jednemu ogniwu leżącemu na ziemi, będziesz mógł widzieć z całą pewnością, jak wyglądają inne, ostatnie tego łańcucha zawieszonego tak wysoko, że go dostrzec nie możesz" (cyt. za Łukasz Kossowski, Wielka fala. Inspiracja sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice, Warszawa - Toruń, 2016, s. 92). Japonizujący kadr kompozycji, z łagodnym zakolem rzeki i finezyjną arabeską sosnowych gałęzi, daje nowe światło dla skonwencjonalizowanej twórczości Fabiańskiego, uważanego za piewcę Krakowa.
Studia artystyczne rozpoczął we Lwowie u rzeźbiarza Leonarda Marconiego, następnie w latach 1883-88 uczył się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza, Floriana Cynka, Leopolda Loefflera i Jana Matejki. W roku 1888 wyjechał do Monachium i studiował u Aleksandra Wagnera w tamtejszej Akademii. Podróżował do Włoch i Paryża, po powrocie do kraju mieszkał w Krakowie. Olejno i akwarelą malował widoki miejskie, głównie Krakowa, portrety, sceny rodzajowe i historyczne, kompozycje fantastyczne i religijne. Zajmował się ilustratorstwem i rzeźbą.
Description:
Landscape with a river, 1917
watercolour, pastel on paperboard, 71 x 132.5 cm (dimensions in frame); signed, dated and described lower left: 'Stanislaw Fabijanski | Krakow 1917.'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akwarela, pastel/tektura