20
Jan Ziemski | Kompozycja
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
4,500 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Współczesna
Artysta
Jan Ziemski (1920 - 1988)
Wymiary
47,5 x 69 cm
Kategoria
Opis
monotypia/karton, 47,5 x 69 cm; 0
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Skąd czerpię inspirację? Chyba wszystko razem. Są takie małe olśnienia, które powinny być natychmiast realizowane. Dla mnie samego jest czasami zaskoczeniem, dlaczego tak. Jest tysiące zagadnień, które można sobie logicznie rozważać, ale jest to ograne, modne, a ja poszukuję czegoś, co modne nie będzie. Jest wiele znaków zapytania. Sam nie mogę powiedzieć, co się we mnie dzieje”. – JAN ZIEMSKI
Twórczość Jana Ziemskiego związana jest z zagadnieniem kształtowania artystycznej materii, zwłaszcza malarskiej, artysta tworzył jednak również autonomiczne obiekty. Twórcy skupieni w Grupie Zamek, do której należał Ziemski, interesowali się zwłaszcza zagadnieniami, które nazywano wówczas „strukturalnymi”, to znaczy polegającymi na eksplorowaniu możliwości wykorzystania farby, płótna, ale też pozamalarskich materiałów (jak kamienie, metal czy różnego rodzaju odpady) oraz kształtowania nowocześnie pojętego obrazu lub artystycznego obiektu.
Wydaje się, że medium monotypii, wśród technik graficznych, pozostaje tym, które najlepiej odpowiadało zainteresowaniom artystów Grupy Zamek, do których należał Ziemski. Monotypia to szczególna technika lokująca się na granicy malarstwa i grafiki. Płytę szklaną lub metalową pokrywa się w niej farbą, a następnie kompozycję przenosi się na papier przez odciśnięcie, co umożliwia zwykle powstanie tylko jednej odbitki. Ważną jej cechą jest swoboda malarskiego kształtowania formy, której nie ogranicza konieczność mechanicznego ingerowania w podłoże (rycia, cięcia i rzeźbienia), co charakteryzuje inne techniki. Dlatego też wydaje się, że to właśnie w medium monotypii Ziemski był w stanie osiągnąć efekty najbliżej odpowiadające jego malarstwu, w którym dużą rolę odgrywała odpowiednio kształtowana faktura, dająca wizualno-haptyczne efekty. W prezentowanej tutaj monotypii mamy do czynienia z zestawieniem dwóch faktur: czarnej plamy o stosunkowo gładkiej powierzchni, urozmaiconej śladami przypominającymi rozchlapaną farbę oraz faktury tła o ziarnistej strukturze. Tym samym artysta w medium grafiki zgłębiał problemy poruszane również w medium, w którym wypowiadał się częściej, to znaczy w malarstwie.
Studiował historię sztuki na KUL-u od 1956 roku. Był współtwórcą Grupy Zamek. Jego pierwsze malarskie kompozycje można określić jako metaforyczne. Od roku 1958 artysta eksperymentował z powierzchnią obrazu, wprowadzając niemalarskie, konkretne materie. Najciekawszym doświadczeniem twórcy były wykonywane w latach 1960-64 "formury", czyli obrazy-obiekty o skomplikowanej fakturze, formowane w gipsie. Od połowy lat 60. fascynowały artystę problemy wizualizacji przestrzeni, ruchu i światła (RYTMY, 1971; PERMUTACJE, 1973). W latach 80. Ziemski skrajnie uprościł paletę i w ostatnich pracach posługiwał się wyłącznie bielą i czernią (cykl METAMORFOZY). Stały uczestnik plenerów i sympozjów, m.in. PLENERÓW KOSZALIŃSKICH w Osiekach.
Description:
Composition
monotype on cardboard, 47.5 x 69 cm; 0
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Skąd czerpię inspirację? Chyba wszystko razem. Są takie małe olśnienia, które powinny być natychmiast realizowane. Dla mnie samego jest czasami zaskoczeniem, dlaczego tak. Jest tysiące zagadnień, które można sobie logicznie rozważać, ale jest to ograne, modne, a ja poszukuję czegoś, co modne nie będzie. Jest wiele znaków zapytania. Sam nie mogę powiedzieć, co się we mnie dzieje”. – JAN ZIEMSKI
Twórczość Jana Ziemskiego związana jest z zagadnieniem kształtowania artystycznej materii, zwłaszcza malarskiej, artysta tworzył jednak również autonomiczne obiekty. Twórcy skupieni w Grupie Zamek, do której należał Ziemski, interesowali się zwłaszcza zagadnieniami, które nazywano wówczas „strukturalnymi”, to znaczy polegającymi na eksplorowaniu możliwości wykorzystania farby, płótna, ale też pozamalarskich materiałów (jak kamienie, metal czy różnego rodzaju odpady) oraz kształtowania nowocześnie pojętego obrazu lub artystycznego obiektu.
Wydaje się, że medium monotypii, wśród technik graficznych, pozostaje tym, które najlepiej odpowiadało zainteresowaniom artystów Grupy Zamek, do których należał Ziemski. Monotypia to szczególna technika lokująca się na granicy malarstwa i grafiki. Płytę szklaną lub metalową pokrywa się w niej farbą, a następnie kompozycję przenosi się na papier przez odciśnięcie, co umożliwia zwykle powstanie tylko jednej odbitki. Ważną jej cechą jest swoboda malarskiego kształtowania formy, której nie ogranicza konieczność mechanicznego ingerowania w podłoże (rycia, cięcia i rzeźbienia), co charakteryzuje inne techniki. Dlatego też wydaje się, że to właśnie w medium monotypii Ziemski był w stanie osiągnąć efekty najbliżej odpowiadające jego malarstwu, w którym dużą rolę odgrywała odpowiednio kształtowana faktura, dająca wizualno-haptyczne efekty. W prezentowanej tutaj monotypii mamy do czynienia z zestawieniem dwóch faktur: czarnej plamy o stosunkowo gładkiej powierzchni, urozmaiconej śladami przypominającymi rozchlapaną farbę oraz faktury tła o ziarnistej strukturze. Tym samym artysta w medium grafiki zgłębiał problemy poruszane również w medium, w którym wypowiadał się częściej, to znaczy w malarstwie.
Studiował historię sztuki na KUL-u od 1956 roku. Był współtwórcą Grupy Zamek. Jego pierwsze malarskie kompozycje można określić jako metaforyczne. Od roku 1958 artysta eksperymentował z powierzchnią obrazu, wprowadzając niemalarskie, konkretne materie. Najciekawszym doświadczeniem twórcy były wykonywane w latach 1960-64 "formury", czyli obrazy-obiekty o skomplikowanej fakturze, formowane w gipsie. Od połowy lat 60. fascynowały artystę problemy wizualizacji przestrzeni, ruchu i światła (RYTMY, 1971; PERMUTACJE, 1973). W latach 80. Ziemski skrajnie uprościł paletę i w ostatnich pracach posługiwał się wyłącznie bielą i czernią (cykl METAMORFOZY). Stały uczestnik plenerów i sympozjów, m.in. PLENERÓW KOSZALIŃSKICH w Osiekach.
Description:
Composition
monotype on cardboard, 47.5 x 69 cm; 0
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
monotypia/karton