Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 37
31
Bogusław Szwacz | Kobieta z mandoliną, lata 70. XX w.
Estymacja:
17,000 zł - 24,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Muzy. Artysta, Model, Inspiracja
Wymiary
165 x 92,5 cm
Opis
olej/płótno, 165 x 92,5 cm; na krośnie malarskim papierowa nalepka aukcyjna; replika autorska obrazu z 1947 roku

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Opłaty:
„Wyobrażam sobie Szwacza jako człowieka o niezwykłej energii, czasem zwracającej się przeciwko niemu samemu. Posiadał wiele zdolności i zainteresowań. Grał w szachy, na skrzypcach, uwielbiał sport – łyżwy, narty, jazdę konną, pływanie. Żył z pasją i nie poddawał się. Tworzył, działał i innych pociągał do działania. Miał poczucie misji, które z czasem zbliżyło go do awangardy (a potem od niej oddaliło). Wierzył, że można ulepszyć człowieka poprzez sztukę, zaczynając oczywiście od siebie”.

‒ ANNA BARANOWA

W latach 1924-1930 uczył się w Liceum Krzemienieckim. W 1939 r. ukończył krakowską ASP, której został wykładowcą po wojnie. Od 1946 r. wykładał w krakowskiej ASP, a od 1948 r. w warszawskiej ASP. W drugiej połowie lat 40. wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W 1947 r. wyjechał do Paryża. W Paryżu przystąpił do grupy "Le Surréalisme Révolutionnaire". W 1948 r. wrócił do Warszawy. Związał się z Klubem Młodych Artystów i Naukowców. Jego prace prezentowane były na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej (1948/49). Uczestniczył w niemal wszystkich oficjalnych wystawach okresu socrealizmu. Przystał do koncepcji tzw. Ars-Horme (Sztuki Poruszania Wyobraźni), oryginalnej i jednej z nielicznych ogólnych teorii sztuki zaistniałych współcześnie w Polsce. Od 1956 r. tworzył teorię Ars-Horme. Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 r. Działał aktywnie w środowiskach awangardowych; wystawiał m.in.: na II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959), w Galerii Krzywe Kolo w Warszawie (1962 i 1963), na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965) oraz podczas Sympozjów "Złotego Grona" w Zielonej Górze (1973 i 1976).

Description:
Girl with mandolin, 1970s
oil on canvas, 165 x 92.5 cm; on the stretcher paper exhibition label; artist's replica of the painting executed 1947'

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


Technika
olej/płótno
Sygnatura
na krośnie malarskim papierowa nalepka aukcyjna; replika autorska obrazu z 1947 roku
Proweniencja
- dom aukcyjny Agra-Art, listopad 2006; - kolekcja prywatna, Polska
Literatura
- Bogusław Szwacz. Malarstwo 1946-1956, Kraków 2004, s. nlb., il. 12 (tam obraz z 1947 roku wystawiony na III Ogólnopolskim Salonie Malarstwa, Rzeźby i Grafiki, Poznań, 1947); - Szwacz. Wystawa monograficzna, katalog wystawy, Galeria w Willi Struvego, Warszawa 2004, poz. 5
Wystawiany
- Szwacz. Wystawa monograficzna, Struve Willa Gallery, Warsaw, December 2004