25
Zbigniew Libera | Film bez tytułu (“Hermafrodyta”), stopklatki z filmu, 1985/1986
Estymacja:
18,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Muzy. Artysta, Model, Inspiracja
Artysta
Zbigniew Libera (1959)
Wymiary
30 x 39 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 30 x 39 cm (arkusz); sześć fotografii naklejonych na papier, z lewej strony pieczęć autorska i opisany: ‘85/86 Film bez tytułu zniszczony’
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Opłaty:
Zbigniew Libera, klasyk polskiej „sztuki krytycznej” w latach 80. XX wieku wykonał swoje bodaj najbardziej odważne i awangardowe prace. Z tego okresu pochodzą „Obrzędy intymne”, „Perseweracja mistyczna” i „Jak tresuje się dziewczynki”. Okres 1986-88 przyniósł cykle fotograficzne na podstawie stworzonego w mieszkaniu matki artysty, niezachowanego do dziś w całości filmu. Libera filmował znajomych i ich dzieci w domowej przestrzeni. Dzieło przedstawiało spontaniczny taniec dziecka do muzyki niemieckiej punkowej piosenkarki Niny Hagen. Libera w ten pozornie niewinny sposób podważał realia życia społecznego lat 80.: eksponował niezgodę na brak indywidualizmu, kierując uwagę widza w stronę płynnego płciowo ciała niby hermafrodyty. Oryginalny film, w obawie przed szykanami Służby Bezpieczeństwa, został przez artystę zniszczony. Zachowało się jedynie kilka unikalnych kadrów fotograficznych, które stanowią zapis niezwykłego eksperymentu artystyczno-społecznego w sztuce polskiej lat 80.
Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 r. w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 r. w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".
Description:
Untitled movie (“Hermaphrodite”), still frames, 1985/1986
gelatin-silver print, vintage print on baryta paper, 30 x 39 cm (sheet); six photographies glued on paper, on the left side artist's stamp and inscribed: ‘85/86 Film bez tytulu zniszczony’'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Opłaty:
Zbigniew Libera, klasyk polskiej „sztuki krytycznej” w latach 80. XX wieku wykonał swoje bodaj najbardziej odważne i awangardowe prace. Z tego okresu pochodzą „Obrzędy intymne”, „Perseweracja mistyczna” i „Jak tresuje się dziewczynki”. Okres 1986-88 przyniósł cykle fotograficzne na podstawie stworzonego w mieszkaniu matki artysty, niezachowanego do dziś w całości filmu. Libera filmował znajomych i ich dzieci w domowej przestrzeni. Dzieło przedstawiało spontaniczny taniec dziecka do muzyki niemieckiej punkowej piosenkarki Niny Hagen. Libera w ten pozornie niewinny sposób podważał realia życia społecznego lat 80.: eksponował niezgodę na brak indywidualizmu, kierując uwagę widza w stronę płynnego płciowo ciała niby hermafrodyty. Oryginalny film, w obawie przed szykanami Służby Bezpieczeństwa, został przez artystę zniszczony. Zachowało się jedynie kilka unikalnych kadrów fotograficznych, które stanowią zapis niezwykłego eksperymentu artystyczno-społecznego w sztuce polskiej lat 80.
Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 r. w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 r. w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".
Description:
Untitled movie (“Hermaphrodite”), still frames, 1985/1986
gelatin-silver print, vintage print on baryta paper, 30 x 39 cm (sheet); six photographies glued on paper, on the left side artist's stamp and inscribed: ‘85/86 Film bez tytulu zniszczony’'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy
Sygnatura
sześć fotografii naklejonych na papier, z lewej strony pieczęć autorska i opisany: ‘85/86 Film bez tytułu zniszczony’