6
Rafał Bujnowski | Bez tytułu (Tablica szkolna), 1999
Estymacja:
80,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
120 x 180 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 120 x 180 cm; na odwrociu pieczęć wywozowa Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie oraz nalepka wystawowa Art Forum Berlin 2002
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rafał Bujnowski to jeden z najbardziej znanych współczesnych malarzy w Polsce. W latach 90. należał do Grupy Ładnie, której członkowie znani byli z malarstwa figuratywnego przedstawiającego nową, postkomunistyczną rzeczywistość z jej charakterystyczną wizualnością. Prócz obrazów figuratywnych Bujnowski tworzył również prace abstrakcyjne oraz kompozycje lokujące się na granicy rozpoznawalności motywu: pozornie abstrakcyjne, lecz odwzorowujące rzeczywistość trudną do rozpoznania na pierwszy rzut oka. Tak właśnie jest w przypadku płótna przedstawiającego tablicę szkolną prezentowaną w niniejszym katalogu. Pozornie abstrakcyjna, monochromatyczna powierzchnia okazuje się odwzorowaniem znanego nam ze szkolnych lat elementu wyposażenia sal lekcyjnych. Artysta posłużył się czarno-grafitową barwą, której używał niejednokrotnie w obrazach, w których rozpoznanie motywu okazywało się początkowo trudne. Podobnie malował „Panoramy” – pozornie nieprzedstawiające, horyzontalne płótna, które okazywały się jednak odzwierciedleniem krajobrazu. Przedmioty codziennego użytku, wizualne fragmenty codzienności – były to obiekty chętnie malowane przez członków Grupy Ładnie także w latach po jej rozpadzie. Bujnowski tworzył przykładowo malarskie repliki takich obiektów jak: kaseta VHS, pilot od telewizora czy wspomniana już tablica. Banalna codzienność, dzięki transkrypcji na język malarstwa, zostaje podniesiona do rangi sztuki. Takie właśnie działanie może być odczytywane jako chęć sprzeciwienia się mitologii artysty uważanego za "geniusza”, który w swojej działalności nie zwraca uwagi na prozaiczność otaczającego go świata.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot. Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
Untitled (Blackboard), 1999
oil on canvas, 120 x 180 cm; on the reverse, an export seal of the Voivodship Historical Conservator in Krakow and an exhibition label Art Forum Berlin 2002
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rafał Bujnowski to jeden z najbardziej znanych współczesnych malarzy w Polsce. W latach 90. należał do Grupy Ładnie, której członkowie znani byli z malarstwa figuratywnego przedstawiającego nową, postkomunistyczną rzeczywistość z jej charakterystyczną wizualnością. Prócz obrazów figuratywnych Bujnowski tworzył również prace abstrakcyjne oraz kompozycje lokujące się na granicy rozpoznawalności motywu: pozornie abstrakcyjne, lecz odwzorowujące rzeczywistość trudną do rozpoznania na pierwszy rzut oka. Tak właśnie jest w przypadku płótna przedstawiającego tablicę szkolną prezentowaną w niniejszym katalogu. Pozornie abstrakcyjna, monochromatyczna powierzchnia okazuje się odwzorowaniem znanego nam ze szkolnych lat elementu wyposażenia sal lekcyjnych. Artysta posłużył się czarno-grafitową barwą, której używał niejednokrotnie w obrazach, w których rozpoznanie motywu okazywało się początkowo trudne. Podobnie malował „Panoramy” – pozornie nieprzedstawiające, horyzontalne płótna, które okazywały się jednak odzwierciedleniem krajobrazu. Przedmioty codziennego użytku, wizualne fragmenty codzienności – były to obiekty chętnie malowane przez członków Grupy Ładnie także w latach po jej rozpadzie. Bujnowski tworzył przykładowo malarskie repliki takich obiektów jak: kaseta VHS, pilot od telewizora czy wspomniana już tablica. Banalna codzienność, dzięki transkrypcji na język malarstwa, zostaje podniesiona do rangi sztuki. Takie właśnie działanie może być odczytywane jako chęć sprzeciwienia się mitologii artysty uważanego za "geniusza”, który w swojej działalności nie zwraca uwagi na prozaiczność otaczającego go świata.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot. Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
Untitled (Blackboard), 1999
oil on canvas, 120 x 180 cm; on the reverse, an export seal of the Voivodship Historical Conservator in Krakow and an exhibition label Art Forum Berlin 2002
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
na odwrociu pieczęć wywozowa Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie oraz nalepka wystawowa Art Forum Berlin 2002
Literatura
- porównaj: Jakub Wygębski, Grupa kury kradnie, „Art & Bussines” 10/2000 (il.)
Wystawiany
- Rafał Bujnowski, Zdjęcia, Galeria Zderzak, Kraków, 15.06-10.07.2000; - Art. Forum, Berlin, Niemcy, 22-26.09.2002; ;