Powrót do DESA.PL
64 of Liczba obiektów: 169
64
Henryk Berlewi | Martwa natura z karczochami, 1950
Estymacja:
45,000 zł - 55,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka od Kuchni
Artysta
Henryk Berlewi (1894 - 1967)
Wymiary
46 x 51 cm
Opis
olej/płótno, 46 x 51 cm, sygnowany i datowany p.g.: 'H. BERLEWI.50'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Prezentowana martwa natura Henryka Berlewiego należy do cyklu, który artysta tworzył w latach 40. i 50. XX wieku. W tym krótkim okresie przypadł w jego twórczości czas pracy nad przedstawieniami figuratywnymi. W serii obrazów z tamtego czasu wyczuwalna jest pamięć o martwych naturach mistrzów holenderskich, lecz z zawartym wciąż mocnym akcentem współczesnych nurtów awangardy. Intensywność koloru i płaskość plamy barwnej zdradzają z jednej strony awangardowe myślenie malarskie o barwie, a z drugiej, subtelną skłonność do redukcji kształtu przedmiotu. Triada dominujących kolorów tła - czerni, bieli i czerwieni - jest dalekim echem estetycznych założeń mechanofaktury. Niemniej, sam temat dzieła zdaje się wyborem bardzo tradycyjnym, z ukłonem w stronę siedemnastowiecznych mistrzów. Karczochy bowiem, jako warzywo o bardzo wdzięcznej, malowniczej strukturze, było chętnie wybierane na modela, by mogło posłużyć jako popis malarskiej wirtuozerii. W 1950 roku, gdy Berlewi sportretował karczochy, były chyba jeszcze lepszym materiałem dla awangardowego malarza, gdyż struktura niedojrzałych kwiatostanów stwarzała znakomitą okazję do zaakcentowania zgeometryzowanej anatomii przedmiotu.

Studiował w warszawskiej SSP, a następnie kontynuował naukę w Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts. Uznany za prekursora op-artu. Przedstawiciel najbardziej awangardowego nurtu polskiej polskiej sztuki nowoczesnej. Był członkiem ugrupowania "Blok", a także związany był z artystyczną awangardą europejską - m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. Jego zainteresowanie konstruktywizmem ukierunkował poznany przez artystę El Lissitzky. W latach dwudziestych wystawiał i przebywał w Berlinie. Miał tam wystawę indywidualną w 1926 r. w galerii Der Sturm. W 1924 r. ogłosił manifest "Mechano-Faktura", w którym odrzucił malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ograniczał skalę barw do białej, czarnej i czerwonej oraz posługiwał się szablonami. W 1928 r. zamieszkał na stałe w Paryżu, powrócił do malarstwa figuratywnego - malował głównie portrety. Przez krytykę światową uznany za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku ("ARTof the 20th Century" TASCHEN 2000)

Description:
,
Still Life with Artichokes
oil/canvas, 46 x 51 cm, signed and dated upper right.: 'H. BERLEWI.50',

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.g.: 'H. BERLEWI.50'