12
Łódź Kaliska | "20 x nieukończony majonez na żółtym tle (patriotyczny)", 2010/2019
Estymacja:
38,000 zł - 55,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka od Kuchni
Artysta
Łódź Kaliska (established 1979)
Wymiary
205 x 150 cm
Kategoria
Opis
druk na płótnie, 205 x 150 cm, sygnowany na odwrociu: ‘Andrzej Wielogórski | Sławek Bit | Marek Janiak| Andrzej Świetlik’ oraz opatrzony autorską pieczęcią z opisem; z cyklu "STEFAN I MAJONEZ", edycja 1/1
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Motyw powielonego majonezu na żółtym tle w wykonaniu Łodzi Kaliskiej jest polskim odwołaniem do stylistyki pop-artu i motywu nieśmiertelnej puszki zupy Campbell’s Andy’ego Warhola. Kompozycja pracy nawiązuje do jego dzieła "32 Campbell’s Soup Cans" z lat 60. ubiegłego stulecia. Wówczas to prozaiczna zupa w puszce, symbol masowej konsumpcji, stała się projektem rangi artystycznej. Łódź Kaliska we współczesnej pracy "20 x nieukończony majonez na żółtym tle (patriotyczny)" podyktowała nowy kontekst pop-artowej konwencji, grając na polskich sentymentach i symbolach kulturowych. Ową grę konsumpcyjno-artystyczną podsumował Dariusz Leśnikowski w komentarzu do pracy: "Jeszcze niedawno Łódź Kaliska lubiła lody. Teraz bardzo lubi majonez. Majonez Kielecki. Wszyscy lubią majonez, ale nie każdy lubi Stefana (A czy Stefan lubił majonez?). (…) Łódź Kaliska lubi majonez pewnie dlatego, że jest uosobieniem luksusu. Już Peresada w ‘Siekierezadzie’ mówił: ‘Nie będziemy my wydawać pieniędzy na jakieś majonezy’. Albo: ‘Nie będziem tu tracić gotówki na jakieś majonezy’ (wariant). Można domniemywać, że nie bez znaczenia jest też wyeksponowana na opakowaniu informacja o 10% gratisie, miła Kaliskiej ze względu na kultywowaną od epoki New-Popu konsumpcyjno-marketingową postawę i uwielbienie reklamy. Zachwyca na pewno prostota i komunikatywność etykiety, niewymuszony kształt opakowania, i to, że majonez także jest zakręcony, podobnie jak oni. A także hasło Społem, bliskie każdemu, kto przez 40 lat pracuje w grupie" (Dariusz Leśnikowski, Majonez z żurawiną, Łódź Kaliska - parada wieszczów, katalog wystawy, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 2019, s. 8).
Grupę tworzą Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Repecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). Powstała w 1979 roku w atmosferze skandalu, jako formacja neoawangardowa mająca na celu badanie aspektu widzenia i rejestracji o charakterze fotomedialnym, wywodzącym się z tradycji konceptualizmu, przede wszystkim w zakresie fotografii, filmu eksperymentalnego i performance. W latach 1980-81 zmieniła swój program artystyczny na zdecydowanie bardziej dadaistyczno-surrealistyczny (w wyrazie happeningowy i anarchistyczny), atakując i ośmieszając polską formację neoawangardy oraz przedstawiając absurdalność życia w PRL-u. Kwietniewski i Janiak pisali w tym czasie dużo manifestów, w tym np. istotny dla lat 90. manifest "Sztuki żenującej" Janiaka. Od drugiej połowy lat 90., m.in. dzięki telewizyjnym realizacjom filmowym (tryptyk Pamiętam, pamiętam, pamiętam...), Łódź Kaliska weszła w establishment mass-mediów i polityki. Ale wszystko w ich twórczości, włącznie z samymi artystami i ich muzami (modelkami), stało się elementem i przedmiotem niekończącej się zabawy o hedonistycznym przesłaniu.
Description:
"20 x unfinished mayonnaise on yellow background (patriotic)", 2010/2019
print/canvas, 205 x 150 cm, artist's signatures on the back: ‘Andrzej Wielogórski | Sławek Bit | Marek Janiak| Andrzej Świetlik’, authorial stamp with description; from the cycle „STEFAN I MAJONEZ", edition 1/1
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Motyw powielonego majonezu na żółtym tle w wykonaniu Łodzi Kaliskiej jest polskim odwołaniem do stylistyki pop-artu i motywu nieśmiertelnej puszki zupy Campbell’s Andy’ego Warhola. Kompozycja pracy nawiązuje do jego dzieła "32 Campbell’s Soup Cans" z lat 60. ubiegłego stulecia. Wówczas to prozaiczna zupa w puszce, symbol masowej konsumpcji, stała się projektem rangi artystycznej. Łódź Kaliska we współczesnej pracy "20 x nieukończony majonez na żółtym tle (patriotyczny)" podyktowała nowy kontekst pop-artowej konwencji, grając na polskich sentymentach i symbolach kulturowych. Ową grę konsumpcyjno-artystyczną podsumował Dariusz Leśnikowski w komentarzu do pracy: "Jeszcze niedawno Łódź Kaliska lubiła lody. Teraz bardzo lubi majonez. Majonez Kielecki. Wszyscy lubią majonez, ale nie każdy lubi Stefana (A czy Stefan lubił majonez?). (…) Łódź Kaliska lubi majonez pewnie dlatego, że jest uosobieniem luksusu. Już Peresada w ‘Siekierezadzie’ mówił: ‘Nie będziemy my wydawać pieniędzy na jakieś majonezy’. Albo: ‘Nie będziem tu tracić gotówki na jakieś majonezy’ (wariant). Można domniemywać, że nie bez znaczenia jest też wyeksponowana na opakowaniu informacja o 10% gratisie, miła Kaliskiej ze względu na kultywowaną od epoki New-Popu konsumpcyjno-marketingową postawę i uwielbienie reklamy. Zachwyca na pewno prostota i komunikatywność etykiety, niewymuszony kształt opakowania, i to, że majonez także jest zakręcony, podobnie jak oni. A także hasło Społem, bliskie każdemu, kto przez 40 lat pracuje w grupie" (Dariusz Leśnikowski, Majonez z żurawiną, Łódź Kaliska - parada wieszczów, katalog wystawy, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 2019, s. 8).
Grupę tworzą Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Repecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). Powstała w 1979 roku w atmosferze skandalu, jako formacja neoawangardowa mająca na celu badanie aspektu widzenia i rejestracji o charakterze fotomedialnym, wywodzącym się z tradycji konceptualizmu, przede wszystkim w zakresie fotografii, filmu eksperymentalnego i performance. W latach 1980-81 zmieniła swój program artystyczny na zdecydowanie bardziej dadaistyczno-surrealistyczny (w wyrazie happeningowy i anarchistyczny), atakując i ośmieszając polską formację neoawangardy oraz przedstawiając absurdalność życia w PRL-u. Kwietniewski i Janiak pisali w tym czasie dużo manifestów, w tym np. istotny dla lat 90. manifest "Sztuki żenującej" Janiaka. Od drugiej połowy lat 90., m.in. dzięki telewizyjnym realizacjom filmowym (tryptyk Pamiętam, pamiętam, pamiętam...), Łódź Kaliska weszła w establishment mass-mediów i polityki. Ale wszystko w ich twórczości, włącznie z samymi artystami i ich muzami (modelkami), stało się elementem i przedmiotem niekończącej się zabawy o hedonistycznym przesłaniu.
Description:
"20 x unfinished mayonnaise on yellow background (patriotic)", 2010/2019
print/canvas, 205 x 150 cm, artist's signatures on the back: ‘Andrzej Wielogórski | Sławek Bit | Marek Janiak| Andrzej Świetlik’, authorial stamp with description; from the cycle „STEFAN I MAJONEZ", edition 1/1
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
druk na płótnie
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: ‘Andrzej Wielogórski | Sławek Bit | Marek Janiak| Andrzej Świetlik’ oraz opatrzony autorską pieczęcią z opisem; z cyklu "STEFAN I MAJONEZ", edycja 1/1
Literatura
- Łódź Kaliska - parada wieszczów, katalog wystawy, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 2019, s. 17 (il.)