59
Henryk Cześnik | "Sala no. 114", 2007
Estymacja:
18,000 zł - 24,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Nowa Figuracja - Nowa Ekspresja
Artysta
Henryk Cześnik (1951)
Wymiary
200 x 130 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 200 x 130 cm; 0
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Częstym motywem rysunków i obrazów Cześnika jest sala szpitalna. To zaobserwowane przez niego theatrum mundi, gdzie objawia się to, co w człowieku najszlachetniejsze, ale również i to, co najpodlejsze". - ANDRZEJ MATYNIA
Malarz Eugeniusz Markowski mówił o Henryku Cześniku, że jest jednym z najciekawszych artystów swojego pokolenia, tak opisując jego twórczość: "Jego sztuka należy do rodziny ekspresjonistycznej, ale jest to szuka zdecydowanie osobista, własna. I w formie, i w treści. Ekspresja Cześnika mniej operuje dynamizmem i witalnością, a bardziej gra na tonach wyciszonych, Nawet lirycznych. Delikatna groteska i czujna dbałość o urodę materii malarskiej świadczy nie tylko o jego wrażliwości, ale także dojrzałości profesjonalnej" (w: Henryk Cześnik, malarstwo, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, s. 54). Odrębność twórczą Henryka Cześnika podkreślał również Jerzy Krechowicz, malarz, grafik, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, który wprost nazywał malarza "artystą zdecydowanie osobnym". Wskazywał, że Cześnik w szczególny i bardzo rozpoznawalny sposób łączy wizję świata z materią malarską: "Rozpadająca się, butwiejąca przestrzeń i wpasowany w nią bluźnierczy rejestr absurdu. Realna, dotykalna obecność zastygłej farby sprawia, że rozumie się go bardziej poprzez fizyczne cechy materii , niż kontekst literacki. A obraz zawsze jest jak czyste sumienie nurkującego kameleona. Zawsze, niczym gąbka, nasiąknięty koniakiem, obłędem i dziecięcą gorliwością. I zawsze pełno w nim doklejanych wąsów, wtrąconych zdań, krwawych śladów po brzytwie i skrzętnie zacieranych tajemnic" (Jerzy Krechowicz, "Czyste sumienie kameleona", w: Henryk Cześnik. Cięcie Cześnika, "ARTEON", kwiecień 2005, s. nlb.) Prezentowany na aukcji obraz "Sala no. 114" jest jedną z wielu prac artysty nawiązujących do jego doświadczenia długiego pobytu w szpitalu chorób płucnych. Elementy szpitalnego wyposażenia, mroczny klimat wnętrz kojarzących się z bólem i cierpieniem, a także charakterystyczne obrazy malowane na prześcieradłach stały się jego znakiem rozpoznawczym. Zawsze jednak, co podkreślają krytycy, w obrazach Henryka Cześnika można dostrzec zawarte w nich człowieczeństwo. Świetnie opisywał to Andrzej Matynia: "Częstym motywem rysunków i obrazów Cześnika jest sala szpitalna. To zaobserwowane przez niego theatrum mundi, gdzie objawia się to, co w człowieku najszlachetniejsze, ale również i to, co najpodlejsze. Jak w teatrze marionetek bohaterowie naprowadzani są przez Erosa i Tanatosa. Przemijanie, degradacja materii, a więc i ludzi w twórczości Cześnika jest wszechobecna. (…) U Cześnika to nie jest groźne memento mori, lecz konstatacja. Tak jest w naturze i nie ma co się dziwić, a tym bardziej przerażać. Biologiczność prześcieradeł jest przejmująco widoczna. Jak w turyńskim całunie człowieczeństwo jest na nich widoczne spod tego, co namalował na nich Cześnik" (http://zbrojowniasztuki.pl/pracownice-ipracownicy/ obecne-dydaktyczki-i-obecni-dydaktycy/henryk-czesnik,652).
Jest absolwentem gdańskiej PWSSP. Dyplom z malarstwa i grafiki otrzymał w 1977 r. w pracowni Kazimierza Ostrowskiego. Jest profesorem macierzystej uczelni. W początkowym okresie twórczości malował obrazy o tematyce sakralnej. Częstym motywem w jego pracach jest zdeformowana sylwetka ludzka. Wizerunki ludzi w obrazach artysty mają często wkomponowane oczy, wycięte z magazynów ilustrowanych.
Description:
"Hall no. 114"
oil on canvas, 200 x 130 cm; 0
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Częstym motywem rysunków i obrazów Cześnika jest sala szpitalna. To zaobserwowane przez niego theatrum mundi, gdzie objawia się to, co w człowieku najszlachetniejsze, ale również i to, co najpodlejsze". - ANDRZEJ MATYNIA
Malarz Eugeniusz Markowski mówił o Henryku Cześniku, że jest jednym z najciekawszych artystów swojego pokolenia, tak opisując jego twórczość: "Jego sztuka należy do rodziny ekspresjonistycznej, ale jest to szuka zdecydowanie osobista, własna. I w formie, i w treści. Ekspresja Cześnika mniej operuje dynamizmem i witalnością, a bardziej gra na tonach wyciszonych, Nawet lirycznych. Delikatna groteska i czujna dbałość o urodę materii malarskiej świadczy nie tylko o jego wrażliwości, ale także dojrzałości profesjonalnej" (w: Henryk Cześnik, malarstwo, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, s. 54). Odrębność twórczą Henryka Cześnika podkreślał również Jerzy Krechowicz, malarz, grafik, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, który wprost nazywał malarza "artystą zdecydowanie osobnym". Wskazywał, że Cześnik w szczególny i bardzo rozpoznawalny sposób łączy wizję świata z materią malarską: "Rozpadająca się, butwiejąca przestrzeń i wpasowany w nią bluźnierczy rejestr absurdu. Realna, dotykalna obecność zastygłej farby sprawia, że rozumie się go bardziej poprzez fizyczne cechy materii , niż kontekst literacki. A obraz zawsze jest jak czyste sumienie nurkującego kameleona. Zawsze, niczym gąbka, nasiąknięty koniakiem, obłędem i dziecięcą gorliwością. I zawsze pełno w nim doklejanych wąsów, wtrąconych zdań, krwawych śladów po brzytwie i skrzętnie zacieranych tajemnic" (Jerzy Krechowicz, "Czyste sumienie kameleona", w: Henryk Cześnik. Cięcie Cześnika, "ARTEON", kwiecień 2005, s. nlb.) Prezentowany na aukcji obraz "Sala no. 114" jest jedną z wielu prac artysty nawiązujących do jego doświadczenia długiego pobytu w szpitalu chorób płucnych. Elementy szpitalnego wyposażenia, mroczny klimat wnętrz kojarzących się z bólem i cierpieniem, a także charakterystyczne obrazy malowane na prześcieradłach stały się jego znakiem rozpoznawczym. Zawsze jednak, co podkreślają krytycy, w obrazach Henryka Cześnika można dostrzec zawarte w nich człowieczeństwo. Świetnie opisywał to Andrzej Matynia: "Częstym motywem rysunków i obrazów Cześnika jest sala szpitalna. To zaobserwowane przez niego theatrum mundi, gdzie objawia się to, co w człowieku najszlachetniejsze, ale również i to, co najpodlejsze. Jak w teatrze marionetek bohaterowie naprowadzani są przez Erosa i Tanatosa. Przemijanie, degradacja materii, a więc i ludzi w twórczości Cześnika jest wszechobecna. (…) U Cześnika to nie jest groźne memento mori, lecz konstatacja. Tak jest w naturze i nie ma co się dziwić, a tym bardziej przerażać. Biologiczność prześcieradeł jest przejmująco widoczna. Jak w turyńskim całunie człowieczeństwo jest na nich widoczne spod tego, co namalował na nich Cześnik" (http://zbrojowniasztuki.pl/pracownice-ipracownicy/ obecne-dydaktyczki-i-obecni-dydaktycy/henryk-czesnik,652).
Jest absolwentem gdańskiej PWSSP. Dyplom z malarstwa i grafiki otrzymał w 1977 r. w pracowni Kazimierza Ostrowskiego. Jest profesorem macierzystej uczelni. W początkowym okresie twórczości malował obrazy o tematyce sakralnej. Częstym motywem w jego pracach jest zdeformowana sylwetka ludzka. Wizerunki ludzi w obrazach artysty mają często wkomponowane oczy, wycięte z magazynów ilustrowanych.
Description:
"Hall no. 114"
oil on canvas, 200 x 130 cm; 0
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Cześnik 07'