54
Zdzisław Nitka | "Lis geometryczny", 2007/ 2008
Estymacja:
1,800 zł - 2,500 zł
Sprzedane
900 zł
Aukcja na żywo
Nowa Figuracja - Nowa Ekspresja
Artysta
Zdzisław Nitka (1962)
Wymiary
20 x 25 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 20 x 25 cm; sygnowany i datowany l.d.: 'Z. Nitka ‘08'; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Z. Nitka | "LIS | GEOMETRYCZNY" | 2007/8'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Forma była ważna cały czas, choć zdążyłem tę jej kanciastość, gotyckość i brutalność przerobić na różne sposoby. Tak zresztą jak kolor. Akcent trzeba by położyć chyba jednak na treść, na tematy. Jestem malarzem, dla którego tematy są ważne, u mnie obraz musi coś opowiadać, możliwie dużo, choć w bardzo skondensowanej formie. Nieraz zbliżam się prawie do plakatu w tej kondensacji znaku, w prostocie kompozycji". - ZDZISŁAW NITKA
Sztuka Zdzisława Nitki programowo nawiązuje do tradycji północnoeuropejskiego ekspresjonizmu z początku XX wieku. Po ukończeniu Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu Nitka studiował w latach 1982-87 we wrocławskiej PWSSP, gdzie uzyskał dyplom z malarstwa w pracowni Józefa Hałasa, u którego następnie został asystentem. Obecnie profesor na macierzystej uczelni w 1997 założył wraz z żoną, również malarką, Jolantą Nitką, nieformalne Muzeum Ekspresjonistów w ich domu w Obornikach Śląskich. W 1979, w IV klasie liceum, Nitka zachwyca się wystawą grupy Die Brücke we wrocławskim Muzeum Narodowym. Doznaje formatywnego wstrząsu, oglądając prace ekspresjonistów na żywo, szokuje go ich niedoskonałość, surowość. Po latach, w 2006 poznaje Markusa Lüpertza - jednego z głównych przedstawicieli niemieckiego neoekspresjonizmu, wieloletniego rektora Akademii Sztuki w Düsseldorfie (1988-2009) - jednej z najważniejszych niemieckich uczelni artystycznych (skąd notabene został wiele lat wcześniej wydalony w wyniku "fizycznego konfliktu"). Spotkanie to wywarło przemożny wpływ na Nitkę i utwierdziło go w przekonaniu o słuszności wybranej przez siebie drogi. Dziś Nitka zajmuje się malarstwem, rysunkiem i grafiką, w tym umiłowanym przez ubiegłowiecznych ekspresjonistów drzeworytem. Zgodnie z postmodernistyczną filozofią doprowadza go do formy pastiszu. Tnąc sklejkowe podobrazie piłą mechaniczną, uzyskuje formę kolorowanego reliefu. Jeszcze na studiach artysta bierze udział w wystawie "Ekspresja lat 80-tych“ w Sopocie (1986), uznawanej za manifest pokolenia. Prace z tego okresu przywołują na myśl dzieła Georga Baselitza, którego twórczość poznaje Nitka dopiero rok później - pod koniec 1987. Wśród artystów, którzy wywarli początkowo największy wpływ na młodego twórcę, wymieniał po latach: Vlamincka, Braque’a, van Gogha, Cwenarskiego, Klee, Dubuffeta, De Kooninga, Tapiesa, a także Brechta, Boba Dylana i… Rolling Stonesów. Prezentowane na łamach niniejszego katalogu dzieło "Krzyk według Muncha" to praca emblematyczna dla tego artysty - "malarza niesionego na ramionach malarza", jawnie cytującego motywy zaczerpnięte od klasyków XX-wiecznego malarstwa - Muncha, van Gogha, Kirchnera, Mullera, Noldego, Rottluffa, a nawet Malewicza i współczesnych nam Baselitza, Pencka, Immendorffa i Lüpertza. Głęboko zafascynowany historycznymi antenatami Nitka w pełni świadomie opiera się na postmodernistycznym prawie cytatu, budując własny, niezwykle charakterystyczny styl. Z kolei kompozycja "Lis geometryczny" z 2007/08 prezentuje jeden z motywów pojawiających się licznie na obrazach Nitki. Psy, lisy, wilki, a także długouche zające to, obok postaci ludzkich i portretów artystycznych, "ojców chrzestnych" Nitkowskiego ekspresjonizmu, główni bohaterowie jego imaginarium. Ukazane zazwyczaj z profilu, malowane sylwetowo, przypominają z jednej strony egipskie hieroglify, z drugiej zaś, poprzez użycie typowo "fowistycznych" barw, jak błękit, żółć czy zieleń, wpisują się w charakterystyczny dla "pierwszych" ekspresjonistów sposób obrazowania. Geometryczne motywy tła zdają się przywracać echa studenckich poszukiwań artysty, początkowo lawirującego między abstrakcją spod znaku Dubuffeta, Klee czy Tapiesa a typową dla okresu stanu wojennego patetyczną publicystyką. Choć wiele z portretowanych przez artystę zwierząt, takich jak jeleń, żaba czy orzeł, zdaje się konotować konkretne symbole czy wartości, artysta twierdzi, że stanowią one raczej "ersatz" postaci człowieka i opisują nasze destrukcyjne relacje z przyrodą: "Zwierzęta są dla mnie ważniejsze niż cała ta techniczna cywilizacja. Zastanawiające jest, że jak się ogląda ekspresjonizm, chociażby dzieła najważniejszego ekspresjonisty lat 80. Georga Baselitza, to nie znajduje się tam motywów zaczerpniętych ze współczesnej cywilizacji. Nigdy nie pojawia się u niego miasto, samochody; tylko człowiek, drzewo, te elementy najbliższe naturze" - obserwował artysta w rozmowie z Joanną Szeligowską-Farquhar (Zaufać własnej intuicji, [w:] Malarz Nitka. Zdzisław Nitka. Twórczość z lat 1986-2008, katalog wystawy indywidualnej, Wrocław - Katowice 2008, s. 36).
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Józefa Hałasa, u którego przyjmuje stanowisko asystenta. W 1997 roku założył z Jolantą Nitką Muzeum Ekspresjonistów w ich własnym domu Obecnie pracownik ASP we Wrocławiu.
Description:
"Geometrical Fox", 2007/ 2008
oil on canvas, 20 x 25 cm; signed and dated lower left: 'Z. Nitka ‘08'; signed, dated and described on the reverse: 'Z. Nitka | "LIS | GEOMETRYCZNY" | 2007/8'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Forma była ważna cały czas, choć zdążyłem tę jej kanciastość, gotyckość i brutalność przerobić na różne sposoby. Tak zresztą jak kolor. Akcent trzeba by położyć chyba jednak na treść, na tematy. Jestem malarzem, dla którego tematy są ważne, u mnie obraz musi coś opowiadać, możliwie dużo, choć w bardzo skondensowanej formie. Nieraz zbliżam się prawie do plakatu w tej kondensacji znaku, w prostocie kompozycji". - ZDZISŁAW NITKA
Sztuka Zdzisława Nitki programowo nawiązuje do tradycji północnoeuropejskiego ekspresjonizmu z początku XX wieku. Po ukończeniu Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu Nitka studiował w latach 1982-87 we wrocławskiej PWSSP, gdzie uzyskał dyplom z malarstwa w pracowni Józefa Hałasa, u którego następnie został asystentem. Obecnie profesor na macierzystej uczelni w 1997 założył wraz z żoną, również malarką, Jolantą Nitką, nieformalne Muzeum Ekspresjonistów w ich domu w Obornikach Śląskich. W 1979, w IV klasie liceum, Nitka zachwyca się wystawą grupy Die Brücke we wrocławskim Muzeum Narodowym. Doznaje formatywnego wstrząsu, oglądając prace ekspresjonistów na żywo, szokuje go ich niedoskonałość, surowość. Po latach, w 2006 poznaje Markusa Lüpertza - jednego z głównych przedstawicieli niemieckiego neoekspresjonizmu, wieloletniego rektora Akademii Sztuki w Düsseldorfie (1988-2009) - jednej z najważniejszych niemieckich uczelni artystycznych (skąd notabene został wiele lat wcześniej wydalony w wyniku "fizycznego konfliktu"). Spotkanie to wywarło przemożny wpływ na Nitkę i utwierdziło go w przekonaniu o słuszności wybranej przez siebie drogi. Dziś Nitka zajmuje się malarstwem, rysunkiem i grafiką, w tym umiłowanym przez ubiegłowiecznych ekspresjonistów drzeworytem. Zgodnie z postmodernistyczną filozofią doprowadza go do formy pastiszu. Tnąc sklejkowe podobrazie piłą mechaniczną, uzyskuje formę kolorowanego reliefu. Jeszcze na studiach artysta bierze udział w wystawie "Ekspresja lat 80-tych“ w Sopocie (1986), uznawanej za manifest pokolenia. Prace z tego okresu przywołują na myśl dzieła Georga Baselitza, którego twórczość poznaje Nitka dopiero rok później - pod koniec 1987. Wśród artystów, którzy wywarli początkowo największy wpływ na młodego twórcę, wymieniał po latach: Vlamincka, Braque’a, van Gogha, Cwenarskiego, Klee, Dubuffeta, De Kooninga, Tapiesa, a także Brechta, Boba Dylana i… Rolling Stonesów. Prezentowane na łamach niniejszego katalogu dzieło "Krzyk według Muncha" to praca emblematyczna dla tego artysty - "malarza niesionego na ramionach malarza", jawnie cytującego motywy zaczerpnięte od klasyków XX-wiecznego malarstwa - Muncha, van Gogha, Kirchnera, Mullera, Noldego, Rottluffa, a nawet Malewicza i współczesnych nam Baselitza, Pencka, Immendorffa i Lüpertza. Głęboko zafascynowany historycznymi antenatami Nitka w pełni świadomie opiera się na postmodernistycznym prawie cytatu, budując własny, niezwykle charakterystyczny styl. Z kolei kompozycja "Lis geometryczny" z 2007/08 prezentuje jeden z motywów pojawiających się licznie na obrazach Nitki. Psy, lisy, wilki, a także długouche zające to, obok postaci ludzkich i portretów artystycznych, "ojców chrzestnych" Nitkowskiego ekspresjonizmu, główni bohaterowie jego imaginarium. Ukazane zazwyczaj z profilu, malowane sylwetowo, przypominają z jednej strony egipskie hieroglify, z drugiej zaś, poprzez użycie typowo "fowistycznych" barw, jak błękit, żółć czy zieleń, wpisują się w charakterystyczny dla "pierwszych" ekspresjonistów sposób obrazowania. Geometryczne motywy tła zdają się przywracać echa studenckich poszukiwań artysty, początkowo lawirującego między abstrakcją spod znaku Dubuffeta, Klee czy Tapiesa a typową dla okresu stanu wojennego patetyczną publicystyką. Choć wiele z portretowanych przez artystę zwierząt, takich jak jeleń, żaba czy orzeł, zdaje się konotować konkretne symbole czy wartości, artysta twierdzi, że stanowią one raczej "ersatz" postaci człowieka i opisują nasze destrukcyjne relacje z przyrodą: "Zwierzęta są dla mnie ważniejsze niż cała ta techniczna cywilizacja. Zastanawiające jest, że jak się ogląda ekspresjonizm, chociażby dzieła najważniejszego ekspresjonisty lat 80. Georga Baselitza, to nie znajduje się tam motywów zaczerpniętych ze współczesnej cywilizacji. Nigdy nie pojawia się u niego miasto, samochody; tylko człowiek, drzewo, te elementy najbliższe naturze" - obserwował artysta w rozmowie z Joanną Szeligowską-Farquhar (Zaufać własnej intuicji, [w:] Malarz Nitka. Zdzisław Nitka. Twórczość z lat 1986-2008, katalog wystawy indywidualnej, Wrocław - Katowice 2008, s. 36).
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Józefa Hałasa, u którego przyjmuje stanowisko asystenta. W 1997 roku założył z Jolantą Nitką Muzeum Ekspresjonistów w ich własnym domu Obecnie pracownik ASP we Wrocławiu.
Description:
"Geometrical Fox", 2007/ 2008
oil on canvas, 20 x 25 cm; signed and dated lower left: 'Z. Nitka ‘08'; signed, dated and described on the reverse: 'Z. Nitka | "LIS | GEOMETRYCZNY" | 2007/8'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Z. Nitka ‘08'; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Z. Nitka | "LIS | GEOMETRYCZNY" | 2007/8'