Powrót do DESA.PL
2301 of Liczba obiektów: 66
Obiekt jest zamknięty Leon Wyczółkowski | Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, 1924
Leon Wyczółkowski | Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, 1924 - 1Leon Wyczółkowski | Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, 1924 - 2Leon Wyczółkowski | Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, 1924 - 3Leon Wyczółkowski | Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, 1924 - 4Leon Wyczółkowski | Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, 1924 - 5
2301
Leon Wyczółkowski | Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, 1924
Estymacja:
45,000 zł - 65,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja online
Mistrzowie Rysunku
Wymiary
38,5 x 49 cm (w świetle passe-partout)
Opis
tusz, technika własna/papier, 38,5 x 49 cm (w świetle passe-partout); sygnowany i datowany l.d.: 'LWyczół | 924'; dedykacja autorska p.g.: 'p. Wilczyńskiemu | w upominku | LWyczółkowski | (rysunek oryginalny)'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Dekada po zakończeniu Wielkiej Wojny stanowi wyjątkowo płodny okres w twórczości Leona Wyczółkowskiego. Osiadłszy w Krakowie, artysta wiele podróżował, a zaobserwowane motyw pejzażowe i architektoniczne stanowiły dlań zaczątek do tworzenia graficznych cykli. Odwiedzał wówczas Lublin, Kazimierz nad Wisłą, Polesie, Pomorze, także Białowieżę, Tucholę i Gościeradz. Wydane zostają zbiory "Lublin" (1918-19), "Wrażenia z Białowieży" (1922) czy "Teka jubileuszowa kościoła Panny Marii w Krakowie" (1926-27). Na polu uprawianej od przełomu wieków przez artystę litografii ma miejsce twórczy wybuch. Wyczółkowski daje się poznać jako eksperymentator, który chcąc nadać osobisty charakter formom graficznym zajmuje się autolitografią, kamieniorytem, intensywnie wykorzystuje tusz, kredę i rylec, łącząc zalety grafiki i malarstwa. Nie porzuca jednak "klasycznej" akwareli czy tuszu, o czym świadczą przedstawienia kwiatowych martwych natury czy rogalińskich dębów z lat 20.
Temat architektury krakowskiego kościoła św. Piotra i Pawła Wyczółkowski podjął po raz pierwszy na początku XX stulecia. Z tego okresu pochodzi barwny pastel przedstawiający wskazaną świątynię widzianą z Wawelu (1903, Muzeum Narodowe w Krakowie). Kolejną wersję motywu stanowi litograficzna plansza z teki "Kraków" (1915). Artysta ukazał monumentalną nawę kościoła z kopułą widzianą z daleka, ponad dachami budynków. Wyczółkowski, zdaje się, posiadał predylekcję do krakowskich zabytków przeszłości, lecz wyobrażonych z kameralnej perspektywy, jakby otwartego okna. W prezentowanym rysunku tuszem temat ujął podobnie. Świątynia widziana jest z górnego pietra budynku przylegającego bezpośrednio do ulicy Grodzkiej. Głębia czarnego tuszu pozwoliła Wyczółkowskiemu dobyć malarskość wizji oraz kontrasty światłocieniowe. Własna technika natomiast, drapanie rylcem w warstwie malarskiej, uwydatniła tektonikę budowli, a także detal architektoniczny. Praca "Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie" odpowiada litograficznym wersjom tematu, które znajdują się w kolekcjach muzealnych w Polsce i pochodzą z 1924-25 roku (Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie). W prezentowanym obrazie Wyczółkowski z powodzeniem zastosował zdobycze warsztatu grafika w technice rysunkowej, zbliżając się w artystycznym wyrazie do XVIII-wiecznych fantazji architektonicznych.

W latach 1869- 1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 r. zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.

Description:
Church of Saint Peter and Paul in Krakow, 1924
ink, mixed media on paper, 38.5 x 49 cm (dimensions in passe-partout window); signed and dated lower left: 'LWyczol | 924'; dedicaton by author upper right: 'p. Wilczynskiemu | w upominku | LWyczolkowski | (rysunek oryginalny)'

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.


Technika
tusz, technika własna/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'LWyczół | 924'; dedykacja autorska p.g.: 'p. Wilczyńskiemu | w upominku | LWyczółkowski | (rysunek oryginalny)'
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Polska
Literatura
- Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, pod red. K. Kurpiewskiej, Muzeum Miejskie Wrocławia,; Wrocław 2014, s. 28, 83 (il.)
Wystawiany
- Spacer po galerii malarstwa polskiego z przełomu XIX i XX wieku, Muzeum Miejskie Wrocławia, Pałac Królewski, 2014-2015