7
Jerzy Kujawski | Bez tytułu, 1988
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Prace na Papierze. Sztuka Współczesna
Artysta
Jerzy Kujawski (1921 - 1998)
Wymiary
150 x 89 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
mieszana/papier, 150 x 89 cm (arkusz); 0
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Twórczość Jerzego Kujawskiego wywodzi się z tradycji surrealistycznej i w niej znajduje swoje ideowe oraz artystyczne uzasadnienie. Niezależnie od takiej, czy innej formy obrazowania surrealizm opierał się na przekonaniu, iż sztuka jest sferą wolnej i niczym nie skrępowanej kreacji docierającej do najgłębszych zakątków ludzkiej jaźni,
z której wydobywa niespodziewane (‘inattendu’) obrazy".
– ANDRZEJ TUROWSKI
Jerzy Kujawski określany jest mianem prekursora powojennej awangardy krakowsko-warszawskiej. Artysta urodził się w Ostrowie Wielkopolskim w 1921 roku. Wysiedlony z rodzinnych stron, okres wojenny spędził w Krakowie i Warszawie. Podczas pobytu w stolicy zaprzyjaźnił się z Marianem Boguszem, a w Krakowie – z kręgiem młodych artystów, do którego należał Tadeusz Kantor, Tadeusz Brzozowski i Jerzy Nowosielski. Kujawski był współtwórcą podziemnego konspiracyjnego teatru, prowadzonego następnie przez Kantora. Był już wtedy uznawany za surrealistę.
Duży wpływ na twórczość artysty i jego pozycję miał fakt, iż do 1946 roku mieszkał oraz tworzył w Paryżu. W efekcie pełnił rolę łącznika mającego bezpośredni kontakt z wieloma twórcami międzynarodowego środowiska oraz uczestniczył w wielu aktualnych wydarzeniach oraz debatach artystycznych. W niedługim czasie znalazł się w kręgu awangardzistów
skupionych wokół Andre Bretona, który dopiero powrócił z Nowego Jorku. Brał czynny udział w pierwszych powojennych wydarzeniach organizowanych przez grupę, m.in. w słynnej drugiej międzynarodowej wystawie nadrealistów w Galerii Maeght, zorganizowanej przez Bretona wraz z Duchampem. Celem wystawy było ponowne zjednoczenie surrealistów w nowej, powojennej rzeczywistości.
Warto wspomnieć, iż był to okres, w którym narodził się ścisły związek pomiędzy nadrealizmem i okultyzmem w sztuce. Ten wątek doskonale oddała wystawa, której główny temat stanowił "nowy mit", zaś zaaranżowana była ona na podobieństwo ścieżki inicjacyjnej, zawierającej "Hol Przesądów", "Totem Wszystkich Religii", "Labirynt Inicjacji" i tym podobne. Artysta do czasów wystawy przyjaźnił się z surrealistycznymi poetami: Yvesem Bonnefoyem i Ivanem Gollem, nieco później z Michelem Butorem. Sztuka Kujawskiego drugiej połowy lat 40. to surrealistyczne malarstwo, grafika i rysunek rozgrywające się na granicy realności i snu, pełne zaskakujących organicznych form i wyobrażeniowych figur.
Kolejnym etapem w twórczości autora było zainteresowanie malarstwem informelu. To właśnie od niego wielu polskich artystów dowiedziało się o malarstwie ekspresjonizmu abstrakcyjnego, który za Odrą stał się niebywale popularny. Nadal jednak tradycja surrealistyczna odgrywała ważną rolę w jego twórczości. Warto wspomnieć, iż pomimo że Kujawski związał się z międzynarodowym gronem artystów, utrzymywał bliskie relacje także z polskim środowiskiem twórców. Miał on oraz jego sztuka duży wpływ na rozwój twórczości Alfreda Lenicy i Jerzego Skarżyńskiego. Często spotykał
się też z Kantorem, Brzozowskim i Boguszem – w 1957 to właśnie w Galerii "Krzywe Koło" odbyła się jego pierwsza wystawa indywidualna.
W początkach lat 60. Kujawski zajmował się malarstwem materii. Zamiast wolno ściekającej farby, zaczął uwypuklać bogatą fakturę swoich obrazów. Ulubioną techniką stał się papier naklejony na płótno. Eksperymentował w tamtym czasie z rożnymi technikami, takimi jak dekalkomania, wywołując w efekcie oryginalne skojarzenia. Jerzy Kujawski przywiązywał szczególną wagę do wartości wyobrażeniowych obrazu, które prowokowała bezprzedmiotowa forma.
Gwałtowny zwrot w jego twórczości miał miejsce w połowie dekady lat 60., kiedy zbliżył się do kręgu krytyków i artystów skupionych wokół czasopisma "Opus International", redagowanego przez Jean-Clarence’a Lamberta. Powrócił do figuracji i surrealistycznej wyobraźni, choć przetworzonej w kontekście współczesnego mu świata, pełnego klisz kultury masowej. Nadal eksperymentował z technikami typowymi dla prac na papierze: monotypią, kalkomanią, serigrafią. Z czasem popkulturowe wątki wyparł wątek poetyki pokawałkowanego ciała i erotycznych obsesji.
Wysiedlony w trakcie wojny z Wielkopolski mieszkał na zmianę w Warszawie i Krakowie. Studiował na krakowskiej ASP. Po wojnie zamieszkał w Paryżu. Nawiązał kontakty z paryską awangardą a przede wszystkim André Bretonem. W 1947 r. wystawiał na słynnej, międzynarodowej, wystawie surrealizmu w Galerii Maeght w Paryżu. Od końca 1949 roku, aż po drugą połowę lat 50., Kujawski był twórcą abstrakcji gestu i malował obrazy, w których podważał zasady kompozycji figuralnej, kładąc nacisk na przypadek, automatyzm, swobodny układ kształtów i kolorów, niekontrolowaną ekspresję. W 1957 r. miał w Polsce pierwszą wystawę indywidualną w Krzywe Koło w Warszawie, na której pokazał całą serię obrazów informel. Początek lat 60. w sztuce Kujawskiego to zainteresowanie przede wszystkim malarstwem materii. W drugiej połowie lat 60. porzucił abstrakcję i ponownie nawiązał do figuralnej wyobraźni, ale przefiltrowanej przez ikonosferę świata mediów. Inspirował się współczesnym otoczeniem i kliszami zaczerpniętymi z kultury masowej. Coraz częściej sięgał po monotypię, kalkomanię i serigrafię a więc do technikę budowania obrazów stosowanych przez artystów pop kultury. Ten typ twórczości w różnych wariantach, bliski sztuce końca wieku, będzie dominował aż po ostatnie prace z lat 90.
Description:
Untitled, 1988
mixed on paper, 150 x 89 cm (sheet)
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Twórczość Jerzego Kujawskiego wywodzi się z tradycji surrealistycznej i w niej znajduje swoje ideowe oraz artystyczne uzasadnienie. Niezależnie od takiej, czy innej formy obrazowania surrealizm opierał się na przekonaniu, iż sztuka jest sferą wolnej i niczym nie skrępowanej kreacji docierającej do najgłębszych zakątków ludzkiej jaźni,
z której wydobywa niespodziewane (‘inattendu’) obrazy".
– ANDRZEJ TUROWSKI
Jerzy Kujawski określany jest mianem prekursora powojennej awangardy krakowsko-warszawskiej. Artysta urodził się w Ostrowie Wielkopolskim w 1921 roku. Wysiedlony z rodzinnych stron, okres wojenny spędził w Krakowie i Warszawie. Podczas pobytu w stolicy zaprzyjaźnił się z Marianem Boguszem, a w Krakowie – z kręgiem młodych artystów, do którego należał Tadeusz Kantor, Tadeusz Brzozowski i Jerzy Nowosielski. Kujawski był współtwórcą podziemnego konspiracyjnego teatru, prowadzonego następnie przez Kantora. Był już wtedy uznawany za surrealistę.
Duży wpływ na twórczość artysty i jego pozycję miał fakt, iż do 1946 roku mieszkał oraz tworzył w Paryżu. W efekcie pełnił rolę łącznika mającego bezpośredni kontakt z wieloma twórcami międzynarodowego środowiska oraz uczestniczył w wielu aktualnych wydarzeniach oraz debatach artystycznych. W niedługim czasie znalazł się w kręgu awangardzistów
skupionych wokół Andre Bretona, który dopiero powrócił z Nowego Jorku. Brał czynny udział w pierwszych powojennych wydarzeniach organizowanych przez grupę, m.in. w słynnej drugiej międzynarodowej wystawie nadrealistów w Galerii Maeght, zorganizowanej przez Bretona wraz z Duchampem. Celem wystawy było ponowne zjednoczenie surrealistów w nowej, powojennej rzeczywistości.
Warto wspomnieć, iż był to okres, w którym narodził się ścisły związek pomiędzy nadrealizmem i okultyzmem w sztuce. Ten wątek doskonale oddała wystawa, której główny temat stanowił "nowy mit", zaś zaaranżowana była ona na podobieństwo ścieżki inicjacyjnej, zawierającej "Hol Przesądów", "Totem Wszystkich Religii", "Labirynt Inicjacji" i tym podobne. Artysta do czasów wystawy przyjaźnił się z surrealistycznymi poetami: Yvesem Bonnefoyem i Ivanem Gollem, nieco później z Michelem Butorem. Sztuka Kujawskiego drugiej połowy lat 40. to surrealistyczne malarstwo, grafika i rysunek rozgrywające się na granicy realności i snu, pełne zaskakujących organicznych form i wyobrażeniowych figur.
Kolejnym etapem w twórczości autora było zainteresowanie malarstwem informelu. To właśnie od niego wielu polskich artystów dowiedziało się o malarstwie ekspresjonizmu abstrakcyjnego, który za Odrą stał się niebywale popularny. Nadal jednak tradycja surrealistyczna odgrywała ważną rolę w jego twórczości. Warto wspomnieć, iż pomimo że Kujawski związał się z międzynarodowym gronem artystów, utrzymywał bliskie relacje także z polskim środowiskiem twórców. Miał on oraz jego sztuka duży wpływ na rozwój twórczości Alfreda Lenicy i Jerzego Skarżyńskiego. Często spotykał
się też z Kantorem, Brzozowskim i Boguszem – w 1957 to właśnie w Galerii "Krzywe Koło" odbyła się jego pierwsza wystawa indywidualna.
W początkach lat 60. Kujawski zajmował się malarstwem materii. Zamiast wolno ściekającej farby, zaczął uwypuklać bogatą fakturę swoich obrazów. Ulubioną techniką stał się papier naklejony na płótno. Eksperymentował w tamtym czasie z rożnymi technikami, takimi jak dekalkomania, wywołując w efekcie oryginalne skojarzenia. Jerzy Kujawski przywiązywał szczególną wagę do wartości wyobrażeniowych obrazu, które prowokowała bezprzedmiotowa forma.
Gwałtowny zwrot w jego twórczości miał miejsce w połowie dekady lat 60., kiedy zbliżył się do kręgu krytyków i artystów skupionych wokół czasopisma "Opus International", redagowanego przez Jean-Clarence’a Lamberta. Powrócił do figuracji i surrealistycznej wyobraźni, choć przetworzonej w kontekście współczesnego mu świata, pełnego klisz kultury masowej. Nadal eksperymentował z technikami typowymi dla prac na papierze: monotypią, kalkomanią, serigrafią. Z czasem popkulturowe wątki wyparł wątek poetyki pokawałkowanego ciała i erotycznych obsesji.
Wysiedlony w trakcie wojny z Wielkopolski mieszkał na zmianę w Warszawie i Krakowie. Studiował na krakowskiej ASP. Po wojnie zamieszkał w Paryżu. Nawiązał kontakty z paryską awangardą a przede wszystkim André Bretonem. W 1947 r. wystawiał na słynnej, międzynarodowej, wystawie surrealizmu w Galerii Maeght w Paryżu. Od końca 1949 roku, aż po drugą połowę lat 50., Kujawski był twórcą abstrakcji gestu i malował obrazy, w których podważał zasady kompozycji figuralnej, kładąc nacisk na przypadek, automatyzm, swobodny układ kształtów i kolorów, niekontrolowaną ekspresję. W 1957 r. miał w Polsce pierwszą wystawę indywidualną w Krzywe Koło w Warszawie, na której pokazał całą serię obrazów informel. Początek lat 60. w sztuce Kujawskiego to zainteresowanie przede wszystkim malarstwem materii. W drugiej połowie lat 60. porzucił abstrakcję i ponownie nawiązał do figuralnej wyobraźni, ale przefiltrowanej przez ikonosferę świata mediów. Inspirował się współczesnym otoczeniem i kliszami zaczerpniętymi z kultury masowej. Coraz częściej sięgał po monotypię, kalkomanię i serigrafię a więc do technikę budowania obrazów stosowanych przez artystów pop kultury. Ten typ twórczości w różnych wariantach, bliski sztuce końca wieku, będzie dominował aż po ostatnie prace z lat 90.
Description:
Untitled, 1988
mixed on paper, 150 x 89 cm (sheet)
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
mieszana/papier