135
Jan Młodożeniec | "Juliette ze snów", 1957
Estymacja:
800 zł - 1,200 zł
Sprzedane
700 zł
Aukcja na żywo
Po przedstawieniu. Sztuka i teatr
Artysta
Jan Młodożeniec (1929 - 2000)
Wymiary
99 x 97 cm
Kategoria
Opis
offset/papier, 99 x 97 cm; sygnowany w druku p.d.: 'J.MŁODOŻENIEC'; Teatr Telewizji, Georges Neveaux, reż. Czesław Szpakowicz
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Projekty Jana Młodożeńca znają czytelnicy i uczestnicy życia kulturalnego czasów PRL-u, gdyż jego grafiki zdobiły okładki oraz pojawiały się na plakatach filmowych i w reklamach. Twórca należał do najpopularniejszych przedstawicieli tzw. polskiej szkoły plakatu i kształtował jej oblicze. Jego styl inspirowały zarówno sztuka ludowa, jak i aktualne trendy, wyznaczane przez Légera, Klee czy Picassa. Swoje dzieła zwykł nazywać "plakatem osobowościowym", w którym zawarte były cechy i upodobania autora. Plakaty Młodożeńca odznaczają się bogatą kolorystyką oraz modelunkiem kształtowanym przez gruby kontur, znamionującym jednak lekkość i pewność w prowadzeniu kreski. W ramach swego warsztatu artysta rozwijał także liternictwo; czcionki wykonywał zawsze odręcznie, uważał je bowiem za niezbywalny i nieodłączny element całej kompozycji.
Studiował w latach 1948-55 w Katedrze Grafiki i Plakatu, prowadzonej przez Henryka Tomaszewskiego na ASP w Warszawie. Od 1953 był związany z Centralą Wynajmu Filmów, której mecenat pozwolił przetrwać najgorsze lata socrealizmu przyszłym koryfeuszom "polskiej szkoły plakatu". Młodożeniec, podobnie jak inni projektanci plakatu w tym okresie, przemycał w swych pracach elementy ikonograficzne i cechy stylistyczne niedopuszczalne w sztuce oficjalnej (deformacja, metaforyczny skrót o nie zawsze "słusznej" wymowie, pesymizm itd.). W następnych latach artysta wypracował własny, powszechnie rozpoznawalny styl plakatu, bazujący na uproszczonym rysunku, stosowaniu wyraźnie wyodrębnionych grubym konturem kształtów oraz dużych płaszczyznach kontrastujących kolorów, co zbliżało jego prace do sztuki ludowej.
Description:
Juliet or the key to dreams', 1957
offset on paper, 99 x 97 cm; signed lower right: 'J.MLODOZENIEC'; Teatr Telewizji, Georges Neveaux, director Czeslaw Szpakowicz
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Projekty Jana Młodożeńca znają czytelnicy i uczestnicy życia kulturalnego czasów PRL-u, gdyż jego grafiki zdobiły okładki oraz pojawiały się na plakatach filmowych i w reklamach. Twórca należał do najpopularniejszych przedstawicieli tzw. polskiej szkoły plakatu i kształtował jej oblicze. Jego styl inspirowały zarówno sztuka ludowa, jak i aktualne trendy, wyznaczane przez Légera, Klee czy Picassa. Swoje dzieła zwykł nazywać "plakatem osobowościowym", w którym zawarte były cechy i upodobania autora. Plakaty Młodożeńca odznaczają się bogatą kolorystyką oraz modelunkiem kształtowanym przez gruby kontur, znamionującym jednak lekkość i pewność w prowadzeniu kreski. W ramach swego warsztatu artysta rozwijał także liternictwo; czcionki wykonywał zawsze odręcznie, uważał je bowiem za niezbywalny i nieodłączny element całej kompozycji.
Studiował w latach 1948-55 w Katedrze Grafiki i Plakatu, prowadzonej przez Henryka Tomaszewskiego na ASP w Warszawie. Od 1953 był związany z Centralą Wynajmu Filmów, której mecenat pozwolił przetrwać najgorsze lata socrealizmu przyszłym koryfeuszom "polskiej szkoły plakatu". Młodożeniec, podobnie jak inni projektanci plakatu w tym okresie, przemycał w swych pracach elementy ikonograficzne i cechy stylistyczne niedopuszczalne w sztuce oficjalnej (deformacja, metaforyczny skrót o nie zawsze "słusznej" wymowie, pesymizm itd.). W następnych latach artysta wypracował własny, powszechnie rozpoznawalny styl plakatu, bazujący na uproszczonym rysunku, stosowaniu wyraźnie wyodrębnionych grubym konturem kształtów oraz dużych płaszczyznach kontrastujących kolorów, co zbliżało jego prace do sztuki ludowej.
Description:
Juliet or the key to dreams', 1957
offset on paper, 99 x 97 cm; signed lower right: 'J.MLODOZENIEC'; Teatr Telewizji, Georges Neveaux, director Czeslaw Szpakowicz
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
offset/papier
Sygnatura
sygnowany w druku p.d.: 'J.MŁODOŻENIEC'; Teatr Telewizji, Georges Neveaux, reż. Czesław Szpakowicz
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0