1118
Andrzej Nowacki | "14.03.18", 2018
Estymacja:
35,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
90,000 zł
Aukcja online
Od geometrii do iluzji
Artysta
Andrzej Nowacki (1953)
Wymiary
100 x 100 cm
Kategoria
Opis
relief, akryl/płyta pilśniowa, 100 x 100 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '14.03.18. | A. NOWACKI | 2018'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Postawę artystyczną Nowackiego ukształtowały spotkania z klasykami polskiej abstrakcji: Sosnowskim i Stażewskim. Artysta znany jest z reliefów, w których wykorzystuje drewniane listewki ustawione w szeregach, zamontowane prostopadle wobec podłoża. Nowacki stara się zaznaczyć w swoich pracach indywidualność stylu i wykonania, odmiennie od wielu abstrakcjonistów nie stawia na mechanikę wytwarzania obiektu i zatarcie wszelkich śladów twórcy. Eksponuje również właściwości materiałów: ciężkość i chropowatość drewna. Struktura składająca się z płaskich listew sprawia, że jego prace często charakteryzują się odmiennym charakterem w zależności od kąta oglądania.
Wczesną młodość artysta spędził w Krakowie, gdzie m.in. uczestniczył w realizacji projektów wnętrz i pracach konserwatorskich. W 1977 roku wyjeżdża z Polski. Studiuje skandynawistykę na uniwersytecie w Goeteborgu, germanistykę i historię sztuki na uniwersytecie w Innsbrucku. W latach osiemdziesiątych poznaje dwóch polskich abstrakcjonistów - Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego. Ze Stażewskim utrzymuje kontakt przez wiele lat. W 1982 roku przenosi się do Düsseldorfu, a w 1984 do Berlina Zachodniego, gdzie poświęca się pracy twórczej. W 1984 podejmuje Intensywne próby malarskie. Wtedy też powstają rysunki i pastele. Pierwsza wystawa indywidualna artysty ma miejsce w Galerii Pommersfelde w Berlinie Zachodnim w 1987 roku. Rok później zaczyna tworzy pierwsze reliefy. W 1992 roku w Galerii Pryzmat w Krakowie zaprezentowana zostaje pierwsza wystawa artysty w Polsce. Kolejne wystawy artysty: 1995 - wystawa indywidualna w Galerii Berinson w Berlinie, 1996 - wystawa indywidualna 'Lato pełne deszczu' w Galerii Amfilada Szczecinie. Od tego roku artysta zaczyna sygnować prace datą ich powstania. W 1997 roku bierze udział w XV Międzynarodowym Plenerze artystów posługujących się językiem geometrii, zorganizowanym przez Bożenę Kowalską w Okunince koło Chełmna. W 1999 roku wyjeżdża do USA na zaproszenie kolekcjonerów sztuki w New Jersey i tworzy nowy cykl reliefów. W 2001 roku otrzymuje roczne stypendium Fundacji Pollock-Krasner w Nowym Jorku.
Description:
"14.03.18", 2018
acrylic, relief on fiberboard, 100 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: '14.03.18. | A. NOWACKI | 2018'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Postawę artystyczną Nowackiego ukształtowały spotkania z klasykami polskiej abstrakcji: Sosnowskim i Stażewskim. Artysta znany jest z reliefów, w których wykorzystuje drewniane listewki ustawione w szeregach, zamontowane prostopadle wobec podłoża. Nowacki stara się zaznaczyć w swoich pracach indywidualność stylu i wykonania, odmiennie od wielu abstrakcjonistów nie stawia na mechanikę wytwarzania obiektu i zatarcie wszelkich śladów twórcy. Eksponuje również właściwości materiałów: ciężkość i chropowatość drewna. Struktura składająca się z płaskich listew sprawia, że jego prace często charakteryzują się odmiennym charakterem w zależności od kąta oglądania.
Wczesną młodość artysta spędził w Krakowie, gdzie m.in. uczestniczył w realizacji projektów wnętrz i pracach konserwatorskich. W 1977 roku wyjeżdża z Polski. Studiuje skandynawistykę na uniwersytecie w Goeteborgu, germanistykę i historię sztuki na uniwersytecie w Innsbrucku. W latach osiemdziesiątych poznaje dwóch polskich abstrakcjonistów - Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego. Ze Stażewskim utrzymuje kontakt przez wiele lat. W 1982 roku przenosi się do Düsseldorfu, a w 1984 do Berlina Zachodniego, gdzie poświęca się pracy twórczej. W 1984 podejmuje Intensywne próby malarskie. Wtedy też powstają rysunki i pastele. Pierwsza wystawa indywidualna artysty ma miejsce w Galerii Pommersfelde w Berlinie Zachodnim w 1987 roku. Rok później zaczyna tworzy pierwsze reliefy. W 1992 roku w Galerii Pryzmat w Krakowie zaprezentowana zostaje pierwsza wystawa artysty w Polsce. Kolejne wystawy artysty: 1995 - wystawa indywidualna w Galerii Berinson w Berlinie, 1996 - wystawa indywidualna 'Lato pełne deszczu' w Galerii Amfilada Szczecinie. Od tego roku artysta zaczyna sygnować prace datą ich powstania. W 1997 roku bierze udział w XV Międzynarodowym Plenerze artystów posługujących się językiem geometrii, zorganizowanym przez Bożenę Kowalską w Okunince koło Chełmna. W 1999 roku wyjeżdża do USA na zaproszenie kolekcjonerów sztuki w New Jersey i tworzy nowy cykl reliefów. W 2001 roku otrzymuje roczne stypendium Fundacji Pollock-Krasner w Nowym Jorku.
Description:
"14.03.18", 2018
acrylic, relief on fiberboard, 100 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: '14.03.18. | A. NOWACKI | 2018'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
relief, akryl/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '14.03.18. | A. NOWACKI | 2018'