Powrót do DESA.PL
1108 of Liczba obiektów: 28
Obiekt jest zamknięty Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70
Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70 - 1Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70 - 2Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70 - 3Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70 - 4Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70 - 5Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70 - 6Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70 - 7Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70 - 8
1108
Victor Vasarely | "Cheyt-P", 1969-70
Estymacja:
350,000 zł - 500,000 zł
Sprzedane
320,000 zł
Aukcja online
Od geometrii do iluzji
Wymiary
59,7 x 55,6 cm
Opis
tempera/płyta, 59,7 x 55,6 cm; sygnowany wewnątrz kompozycji: 'vasarely-'; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'vasarely- | "CHEYT-P" | 57 x 53 | 1969-70' na odwrociu nalepka: 'studio d'arte contemporanea diretto da Maria Laura Drudi Gambillo'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Victor Vasarely był jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów związanych ze sztuką optyczną. Urodził się na Węgrzech, gdzie odbył studia artystyczne w budapeszteńskiej szkole Mühely, prowadzonej przez Sandora Borytnika, której program wzorowany był na Bauhausie. László Moholy-Nagy wygłaszał tam swoje odczyty, w których zapoznawał studentów ze współczesną sztuką takich artystów jak Piet Mondrian, Kazimir Malewicz czy Wassily Kandinsky. Z takim przygotowaniem w 1930 Vasarely wyjechał do Paryża. Kariera artystyczna Vasarely'ego w Paryżu była powiązana z galerią należącą do Denise René. Była ona marszandką i galerzystką zainteresowaną sztuką abstrakcyjną, a zwłaszcza abstrakcją geometryczną. Założona w 1945 galeria rozpoczynała swoją działalność właśnie od wystawy prac graficznych Vasarely'ego. Denise René w kolejnych latach stała się znaną propagatorką sztuki geometrycznej, to ona zrealizowała monograficzną wystawę Pieta Mondriana, to również w jej galerii w latach 50. minionego stulecia pokazywano prace Kazimierza Malewicza. Galeria ta zapisała się w historii sztuki zwłaszcza jako miejsce, w którym zorganizowano wystawę "Le Mouvement" w 1955. Był to pokaz zwracający uwagę na ruch w obrazach - rozumiany dosłownie, fizycznie lub jako ruch wytwarzany przez iluzję malarską. Uważa się go za pierwszą manifestację sztuki kinetycznej oraz jedną z pierwszych wystaw op-artu. Vasarely opublikował tekst programowy towarzyszący wystawie, w którym stwierdzał: "Podczas gdy koncepcja dzieła plastycznego zawierała się dotychczas w dziele rzemieślniczym i w micie ‘dzieła unikalnego', dziś znajduje się ona w koncepcji możliwości RE-KREOWANIA, MULTIPLIKACJI, EKSPANSJI. (…) Przyszłość rezerwuje dla nas szczęście w nowym pięknie plastycznym, ruchomym i poruszającym nas" (Urszula Czartoryska, Abstrakcja, wczoraj i jutro, [w:] Galeria Denise René. Sztuka konkretna, [red.] Urszula Czartoryska, Elżbieta Fuchs, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1997, s. 20). Szybko jednak Vasarely stał się rozpoznawalny również poza Europą. W 1965 brał udział w formatywnej dla op-artu wystawie "The Responsive Eye" w nowojorskim MoMA. W kolejnej dekadzie wystawiał już na całym świecie, zdobywając nagrody i wyróżnienia w wielu konkurach artystycznych. Tak jak w zacytowanej wypowiedzi, w sztuce Vasarely'ego zauważamy często ruch, jego iluzję. Artysta chętnie posługiwał się światłocieniem do budowania wrażenia przestrzennych form na płaszczyźnie, zwłaszcza brył w perspektywicznych widokach. Jego obrazy znane są z iluzyjnych efektów "wciągających" widzów w swoją przestrzeń. Multiplikacja, o której wspominał, miała w jego sztuce kilka wymiarów. Jednym z nich może być swoista modularność obrazów, które składają się często z segmentów/modułów - mniejszych części, jak kwadraty, koła czy równoległoboki powtórzone wielokrotnie, tworzące skomplikowane figury. Z drugiej strony Vasarely postulował powtarzalność sztuki, jej powielanie w celu demokratyzacji. Powtarzalność motywów miała wiązać się zatem z nowym stosunkiem do statusu sztuki w społeczeństwie. Obraz "Cheyt-P" realizuje wskazaną powyżej formułę. Jest wyobrażeniem przylegających do siebie, perspektywicznie widzianych sześcianów wypełniających powierzchnię płótna. Centrum kompozycji charakteryzuje owalne zniekształcenie powodujące wrażenie wybrzuszenia, wypukłości znacznej części przedstawienia. Poprzez odpowiednie operowanie rzutem na płaszczyznę artysta uzyskał iluzyjny, łudzący efekt wypukłości. Wyraziste, sprawiające wrażenie fluorescencyjnych barwy wzmagają ten efekt i powodują powstanie kolejnego bodźca intensywnie działającego na wzrok odbiorcy. Obraz ten niejako sam zachęca, czy zmusza do wzrokowej reakcji - wciąga spojrzenie i wytwarza efekt pulsowania, poruszenia figury. Tym samym ucieleśnia podstawowe założenia sztuki optycznej.

Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.

Description:
"Cheyt-P", 1969-70
tempera on board, 59.7 x 55.6 cm; signed within the composition: 'vasarely-'; signed, dated and described on the reverse: 'vasarely- | "CHEYT-P" | 57 x 53 | 1969-70'; the label on the reverse: 'studio d'arte contemporanea diretto da Maria Laura Drudi Gambillo'

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


Technika
tempera/płyta
Sygnatura
sygnowany wewnątrz kompozycji: 'vasarely-'; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'vasarely- | "CHEYT-P" | 57 x 53 | 1969-70' na odwrociu nalepka: 'studio d'arte contemporanea diretto da Maria Laura Drudi Gambillo'