63
Olaf Brzeski | Dusza, 2009
Estymacja:
5,000 zł - 9,000 zł
Sprzedane
4,800 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Olaf Brzeski (1975)
Wymiary
50 x 36 cm
Kategoria
Opis
farba szkliwna/trzykrotnie wypalana ceramika, 50 x 36 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'Olaf Brzeski 2009'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rzeźbiarz, rysownik oraz twórca instalacji i filmów eksperymentalnych. Wykonuje rzeźby z nietypowych materiałów, bardzo często z porcelany. Punktem wyjścia do większości, również monumentalnych prac rzeźbiarskich Olafa Brzeskiego, jest rysunek. O serii prac malowanych na porcelanie pisała Zofia Diamant na łamach "Zwykłego życia": "Swoje rysunki, które są dla niego również podstawą prac rzeźbiarskich, przeniósł na lustra stylowych półmisków: zwielokrotniona kreska uzyskana przez umiejętny dukt pędzla ukazuje rzeczywistość mroczną i niepokojącą, gdzie to, co nieoczywiste kusi i odpycha jednocześnie" (Zofia Diamant, Talerz- przedmiot użytkowy czy fetysz?, "Zwykłe życie", 28.11.2016).Olaf Brzeski z niezwykłą wyobraźnią reinterpretuje tradycję i możliwości rzeźby. Interesuje go zarówno jej materialny wymiar- ciężar, masa, faktura - jak i czysta potencjalność; możliwość lub niemożliwość opisania zjawisk, lub historii za pomocą konkretnej materii. Powołuje do życia wymyślone przez siebie postaci, często zapożyczone ze świata zwierząt, nieistniejące w rzeczywistości hybrydy. Posługuje się charakterystycznym językiem mrocznego surrealizmu. Do zinterpretowanego przez siebie odbicia świata wprowadza niepokojące deformacje, często posługuje się estetyką destrukcji.
W latach 1994-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, a następnie od 1995 roku na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Pracę dyplomową z rzeźby obronił w 2000 roku w pracowni prof. Leona Podsiadłego. Brzeski eksperymentuje z materiałami, bada możliwości i ograniczenia medium rzeźbiarskiej. Interesują go trwałość, skala i relacje przestrzenne, w jakich uczestniczą jego dzieła. Swoje prace pokazywał na wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, ostatnio w Instytucie Polskim w Berlinie. W roku 2009 był nominowany do konkursu Spojrzenia (Nagrody Fundacji Deutsche Bank) organizowanego przez Narodową Galerię Sztuki Zachęta w Warszawie.
Description:
Soul, 2009
enamel paint on ceramic burnt three times, 50 x 36 cm; signed and dated on the reverse: 'Olaf Brzeski 2009'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rzeźbiarz, rysownik oraz twórca instalacji i filmów eksperymentalnych. Wykonuje rzeźby z nietypowych materiałów, bardzo często z porcelany. Punktem wyjścia do większości, również monumentalnych prac rzeźbiarskich Olafa Brzeskiego, jest rysunek. O serii prac malowanych na porcelanie pisała Zofia Diamant na łamach "Zwykłego życia": "Swoje rysunki, które są dla niego również podstawą prac rzeźbiarskich, przeniósł na lustra stylowych półmisków: zwielokrotniona kreska uzyskana przez umiejętny dukt pędzla ukazuje rzeczywistość mroczną i niepokojącą, gdzie to, co nieoczywiste kusi i odpycha jednocześnie" (Zofia Diamant, Talerz- przedmiot użytkowy czy fetysz?, "Zwykłe życie", 28.11.2016).Olaf Brzeski z niezwykłą wyobraźnią reinterpretuje tradycję i możliwości rzeźby. Interesuje go zarówno jej materialny wymiar- ciężar, masa, faktura - jak i czysta potencjalność; możliwość lub niemożliwość opisania zjawisk, lub historii za pomocą konkretnej materii. Powołuje do życia wymyślone przez siebie postaci, często zapożyczone ze świata zwierząt, nieistniejące w rzeczywistości hybrydy. Posługuje się charakterystycznym językiem mrocznego surrealizmu. Do zinterpretowanego przez siebie odbicia świata wprowadza niepokojące deformacje, często posługuje się estetyką destrukcji.
W latach 1994-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, a następnie od 1995 roku na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Pracę dyplomową z rzeźby obronił w 2000 roku w pracowni prof. Leona Podsiadłego. Brzeski eksperymentuje z materiałami, bada możliwości i ograniczenia medium rzeźbiarskiej. Interesują go trwałość, skala i relacje przestrzenne, w jakich uczestniczą jego dzieła. Swoje prace pokazywał na wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, ostatnio w Instytucie Polskim w Berlinie. W roku 2009 był nominowany do konkursu Spojrzenia (Nagrody Fundacji Deutsche Bank) organizowanego przez Narodową Galerię Sztuki Zachęta w Warszawie.
Description:
Soul, 2009
enamel paint on ceramic burnt three times, 50 x 36 cm; signed and dated on the reverse: 'Olaf Brzeski 2009'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
farba szkliwna/trzykrotnie wypalana ceramika
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Olaf Brzeski 2009'
Wystawiany
- Olaf Brzeski, Monumentalny, Platan Galeria, Budapeszt, Węgry 2010; - Olaf Brzeski, A twarz miał obrośniętą uszami jak dno łodzi ostrygami, Czarna Galeria, Warszawa 2010