32
Michał Smandek | Zestaw sześciu fotografii z cyklu: "Unnatural" w komplecie z rzeźbą: Unidentified object, 2010
Estymacja:
13,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Michał Smandek (1981)
Wymiary
17,5 x 22 cm (wymiary każdej z sześciu fotografii w świetle oprawy)
112 x 34.5 x 19 cm (wymiary rzeźby)
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier Hahnemühle Photo Rag/308g
konstrukcja metalowa, szkło, odlew (stop metali), pleksiglas, 17,5 x 22 cm (wymiary każdej z sześciu fotografii w świetle oprawy)
112 x 34.5 x 19 cm (wymiary rzeźby); sygnowany i datowany na odwrociu: 'M. Smandek | 2010', unikat, ed. AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 2010 roku Michał Smandek zadebiutował swoją pierwszą indywidualną wystawą Discovery w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, na której zasymulował uderzenie meteorytu w galerię, z którego wysypały się różne obiekty, w tym prezentowana rzeźba Forma trudna do sklasyfikowania i dokumentacja Unnatural. Kuratorem wystawy był Stanisław Ruksza.
Forma trudna do sklasyfikowania to jedna z trzech rzeźb, które wówczas Michał stworzył na potrzeby tej wystawy. W jednym pomieszczeniu była zestawiona z fotografiami Unnatural, tworząc zamknięty fragment projektu, który miał generować pytania. To jedyny kompletny zestaw dzieł z tej przełomowej w twórczości Michała wystawy.
Zdaniem artysty te dwie prace są namiastką kosmicznej układanki i jego prób wyobrażenia sobie słów "nigdy" i "zawsze". Jego wyobrażenia o kosmosie jako obszarze nieznanym, czekającym na wypełnienie według własnych oczekiwań. To również poszukiwania kształtów, materiałów i sytuacji, które są niemożliwe do zaistnienia, zaobserwowania na Ziemi. Ponadto, inspiracją do ich powstania były tematy zawiązane z tajemnicami, laboratoryjnymi doświadczeniami, badaniami obiektów, śladów życia.
Samo pochodzenie i funkcja obiektu Forma trudna do sklasyfikowania pozostaje nieznana. Ta niezwykła magmowa forma stworzona przez Michała została pokryta "zaschniętym śluzem" i zamknięta w szklanej gablocie. Jego zdaniem to ujawnienie nie do końca, odkrycie części tajemnicy, formy zewnętrznej. To także podniesienie rangi prezentowanego obiektu, którego nie możemy dotknąć. To, co zamknięte w środku to coś ważnego, niecodziennego, specjalnego. Zestawił go z fotografiami Unnatural. Zdaniem Michała balony posiadają terapeutyczne właściwości, są jak zabawki - miłe w dotyku, zmieniają kształt, wydają dźwięki, mają intensywny kolor, psują się - Powietrze zawarte w balonach to dla mnie kolejna materia, z którą pracuję. Pociąga mnie to, że są nietrwałe, ulegają zmianom w czasie, pękają w nieoczekiwanych momentach i dzięki temu etap ukończenia realizacji jest wielce radosny i ekscytujący.
Absolwent Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, doktorant na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Laureat sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie (2015), uczestnik Międzynarodowego Biennale Land Artu LAM 360° w Mongolii (2014), stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2015). Mieszka i pracuje w Katowicach. Michał Smandek zajmuje się współzależnością działań człowieka i natury, modyfikacjami przestrzeni, badaniem i sprawdzaniem właściwości materii. W czasie swych podróży poszukuje miejsc niedostępnych, które stają się tłem dla działań land-artowych. Tworzy rzeźby, instalacje, fotografie. Zawłaszcza na własne potrzeby sytuacje o wysokim współczynniku sztuki. Jego prace opierają się na wnikliwej obserwacji, przyglądaniu się ledwie zauważalnym procesom, świadomości czynionego gestu.
Description:
Set including six photographies from the series: "Unnatural" including the sculpture: Unidentified object, 2010
pigment print on Hahnemühle Photo Rag paper/308g, 17,5 x 22 cm (x6) metal structure, glass, cast (metal alloy), plexiglass, 112 x 34.5 x 19 cm (sculpture), 17.5 x 22 cm (dimensions in frame); signed and dated on the reverse: 'M. Smandek | 2010', ed. AP
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 2010 roku Michał Smandek zadebiutował swoją pierwszą indywidualną wystawą Discovery w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, na której zasymulował uderzenie meteorytu w galerię, z którego wysypały się różne obiekty, w tym prezentowana rzeźba Forma trudna do sklasyfikowania i dokumentacja Unnatural. Kuratorem wystawy był Stanisław Ruksza.
Forma trudna do sklasyfikowania to jedna z trzech rzeźb, które wówczas Michał stworzył na potrzeby tej wystawy. W jednym pomieszczeniu była zestawiona z fotografiami Unnatural, tworząc zamknięty fragment projektu, który miał generować pytania. To jedyny kompletny zestaw dzieł z tej przełomowej w twórczości Michała wystawy.
Zdaniem artysty te dwie prace są namiastką kosmicznej układanki i jego prób wyobrażenia sobie słów "nigdy" i "zawsze". Jego wyobrażenia o kosmosie jako obszarze nieznanym, czekającym na wypełnienie według własnych oczekiwań. To również poszukiwania kształtów, materiałów i sytuacji, które są niemożliwe do zaistnienia, zaobserwowania na Ziemi. Ponadto, inspiracją do ich powstania były tematy zawiązane z tajemnicami, laboratoryjnymi doświadczeniami, badaniami obiektów, śladów życia.
Samo pochodzenie i funkcja obiektu Forma trudna do sklasyfikowania pozostaje nieznana. Ta niezwykła magmowa forma stworzona przez Michała została pokryta "zaschniętym śluzem" i zamknięta w szklanej gablocie. Jego zdaniem to ujawnienie nie do końca, odkrycie części tajemnicy, formy zewnętrznej. To także podniesienie rangi prezentowanego obiektu, którego nie możemy dotknąć. To, co zamknięte w środku to coś ważnego, niecodziennego, specjalnego. Zestawił go z fotografiami Unnatural. Zdaniem Michała balony posiadają terapeutyczne właściwości, są jak zabawki - miłe w dotyku, zmieniają kształt, wydają dźwięki, mają intensywny kolor, psują się - Powietrze zawarte w balonach to dla mnie kolejna materia, z którą pracuję. Pociąga mnie to, że są nietrwałe, ulegają zmianom w czasie, pękają w nieoczekiwanych momentach i dzięki temu etap ukończenia realizacji jest wielce radosny i ekscytujący.
Absolwent Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, doktorant na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Laureat sekcji ShowOff Miesiąca Fotografii w Krakowie (2015), uczestnik Międzynarodowego Biennale Land Artu LAM 360° w Mongolii (2014), stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2015). Mieszka i pracuje w Katowicach. Michał Smandek zajmuje się współzależnością działań człowieka i natury, modyfikacjami przestrzeni, badaniem i sprawdzaniem właściwości materii. W czasie swych podróży poszukuje miejsc niedostępnych, które stają się tłem dla działań land-artowych. Tworzy rzeźby, instalacje, fotografie. Zawłaszcza na własne potrzeby sytuacje o wysokim współczynniku sztuki. Jego prace opierają się na wnikliwej obserwacji, przyglądaniu się ledwie zauważalnym procesom, świadomości czynionego gestu.
Description:
Set including six photographies from the series: "Unnatural" including the sculpture: Unidentified object, 2010
pigment print on Hahnemühle Photo Rag paper/308g, 17,5 x 22 cm (x6) metal structure, glass, cast (metal alloy), plexiglass, 112 x 34.5 x 19 cm (sculpture), 17.5 x 22 cm (dimensions in frame); signed and dated on the reverse: 'M. Smandek | 2010', ed. AP
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier Hahnemühle Photo Rag/308g
konstrukcja metalowa, szkło, odlew (stop metali), pleksiglas
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'M. Smandek | 2010', unikat, ed. AP
Wystawiany
- Michał Smandek, Discovery, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom, 23.01-27.03.2010; - Survival 8, Przegląd Sztuki, Schron Strzegomski, Wrocław, 25-27.06.2010; - Przypadkowe przyjemności, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 16.12.2009-14.02.2010; - Michał Smandek, Romantyczna udręka, BWA Design / Czarny Neseser, Wrocław, 2011