28
Dawid Czycz | Bez tytułu, 2011
Estymacja:
4,800 zł - 7,500 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Dawid Czycz (1986)
Wymiary
65 x 56 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 65 x 56 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Dawid Czycz | bez tyt. | 65/56 olej/płótno | 2 0 1 1'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Malarstwo Czycza określa się mianem jednej z charakterystycznych tendencji XXI wieku, tzw. nowego surrealizmu. Jego obrazy zyskały miano co najmniej niepokojących. Dziwne, oparte na nieposkromionej wyobraźni malarza prezentacje zawierają w sobie niepowtarzalny nastrój trudnej do określenia grozy. Pozornie znajome fragmenty dobrze znanej nam rzeczywistości, które artysta zawiera w swoich obrazach, przybierają osobliwą formę przejmujących zdarzeń. W przypadku obrazów Czycza nie mamy do czynienia z wrażeniem ruchu czy prowadzenia narracji malarskiego przedstawienia. Dzieje się wręcz przeciwnie ze względu na czysto formalne założenia. Unieruchomienie, wręcz skamieniałość sylwetki, która uchwycona w bezruchu komunikuje pewne nieprawidłowości. Charakterystyczny dla malarza sposób kadrowania obrazu polega na usuwaniu spoza obrębu płótna tych elementów, które pozostają kluczowe dla zidentyfikowania przedstawionych postaci i sytuacji, w których się one znalazły. Całość emanuje niepokojącą aurą. Elementy zawarte w obrazie dają jedynie złudzenie historii, którą prowadzi artysta na obrazie. Zagadkowe tropy i niedopowiedzenia, które pozostawia to przede wszystkim bodźce do odczuwania tych niekoniecznie pożądanych emocji, jakimi są ból i strach.
Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom uzyskał w pracowni prof. Leszka Misiaka. Debiutował w 2009 wystawą "Science & Fiction" w Galerii Zderzak w Krakowie. Czycz jest finalistą 42. Biennale Malarstwa "Bielska Jesień". Jego wystawy indywidualne obejmują m.in. "O wadach", "Ciała stałe" i "Woodland" w Galerii Zderzak w Krakowie. Brał także udział w wielu wystawach grupowych, takich jak m.in. "The Day When the Circus Arrives" w Yuki-Sis Gallery w Tokio, "Somnambulant Eve" w Wrong Door Gallery w Londynie, "Artyści z Krakowa. Generacja 1980-1990" w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, "(Nie) dotykaj! Haptyczne aspekty sztuki polskiej po 1945 roku" w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu czy "Takt" w Starak Foundation w Warszawie.
Description:
Untitled, 2011
oil on canvas, 65 x 56 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Dawid Czycz | untitled. | 65/56 oil/canvas | 2 0 1 1'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Malarstwo Czycza określa się mianem jednej z charakterystycznych tendencji XXI wieku, tzw. nowego surrealizmu. Jego obrazy zyskały miano co najmniej niepokojących. Dziwne, oparte na nieposkromionej wyobraźni malarza prezentacje zawierają w sobie niepowtarzalny nastrój trudnej do określenia grozy. Pozornie znajome fragmenty dobrze znanej nam rzeczywistości, które artysta zawiera w swoich obrazach, przybierają osobliwą formę przejmujących zdarzeń. W przypadku obrazów Czycza nie mamy do czynienia z wrażeniem ruchu czy prowadzenia narracji malarskiego przedstawienia. Dzieje się wręcz przeciwnie ze względu na czysto formalne założenia. Unieruchomienie, wręcz skamieniałość sylwetki, która uchwycona w bezruchu komunikuje pewne nieprawidłowości. Charakterystyczny dla malarza sposób kadrowania obrazu polega na usuwaniu spoza obrębu płótna tych elementów, które pozostają kluczowe dla zidentyfikowania przedstawionych postaci i sytuacji, w których się one znalazły. Całość emanuje niepokojącą aurą. Elementy zawarte w obrazie dają jedynie złudzenie historii, którą prowadzi artysta na obrazie. Zagadkowe tropy i niedopowiedzenia, które pozostawia to przede wszystkim bodźce do odczuwania tych niekoniecznie pożądanych emocji, jakimi są ból i strach.
Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom uzyskał w pracowni prof. Leszka Misiaka. Debiutował w 2009 wystawą "Science & Fiction" w Galerii Zderzak w Krakowie. Czycz jest finalistą 42. Biennale Malarstwa "Bielska Jesień". Jego wystawy indywidualne obejmują m.in. "O wadach", "Ciała stałe" i "Woodland" w Galerii Zderzak w Krakowie. Brał także udział w wielu wystawach grupowych, takich jak m.in. "The Day When the Circus Arrives" w Yuki-Sis Gallery w Tokio, "Somnambulant Eve" w Wrong Door Gallery w Londynie, "Artyści z Krakowa. Generacja 1980-1990" w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, "(Nie) dotykaj! Haptyczne aspekty sztuki polskiej po 1945 roku" w Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu czy "Takt" w Starak Foundation w Warszawie.
Description:
Untitled, 2011
oil on canvas, 65 x 56 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Dawid Czycz | untitled. | 65/56 oil/canvas | 2 0 1 1'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Dawid Czycz | bez tyt. | 65/56 olej/płótno | 2 0 1 1'
Wystawiany
- Berliner Lister, Berlin, Niemcy, 19-22.09.2013; - Dawid Czycz, Ciała stałe, Galeria Zderzak, Kraków, 6-28.05.2011