23
Agata Kus | "Suka Kapitolińska", 2011
Estymacja:
12,000 zł - 15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Agata Kus (1987)
Wymiary
140 x 160 cm
Kategoria
Opis
akryl, olej/płótno, 140 x 160 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Agata Kus | "Suka kapitolińska" | akryl i olej na płótnie 140 x 160 cm | 2011' oraz sygnowany na płótnie: 'A. Kus' i blejtramie: 'Agata Kus'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Agata Kus tworzy figuratywne malarstwo, w którym podejmuje różnorodną tematykę, czerpiąc ze współczesnej kultury wizualnej czy prywatnych, towarzyskich doświadczeń. Tworzy również obrazy symboliczne, jak prezentowana tutaj "Suka Kapitolińska".
Płótno stworzone przez Kus przedstawia pastisz znanego, klasycznego wyobrażenia wilczycy odlanego w brązie, znajdującego się w rzymskich Muzeach Kapitolińskich. Razem z wtórnie przyłączonymi do rzeźby wilczycy figurkami Remusa i Romulusa stanowi ona wyobrażenie mitu założycielskiego Rzymu. W historii tej bracia Remus i Romulus wrzuceni do Tybru zostali cudownie uratowani i wykarmieni przez wilczycę. Stała się ona zatem pars pro toto dobrej "matki karmicielki"; uosabia ona jednocześnie postawę zwierzęco-ludzkiej współpracy i nieantropocentrycznego sprawstwa w wielkiej, mitycznej historii.
Wilczyca jest symbolicznie opiekunką, samicą poświęcającą się dla młodych. Może obrazować również pewien model męsko-damskich relacji opartych na trosce i poświęceniu. Kus przełamała w swojej pracy tę wizję, obrazując niekanoniczne, przewrotne zakończenie wspomnianej wyżej historii. Wilczyca jest tutaj nadal matką, co widzimy dzięki przekrojowi przez jej ciało - jest połączona pępowiną z jednym z małych braci. Stawia to ją zatem w tradycyjnej roli matki. Drugi z braci został jednak przez nią pożarty, stając się dla niej pokarmem odżywiającym jej ciało (co widać dzięki przekrojowi): odwraca się zatem tutaj mitologiczna historia - karmiony staje się pokarmem. Dzięki takiemu, przewrotnemu i zaskakującemu pastiszowi tej sceny artystka podważyła obraz dobrej, troskliwej "alma mater", która nie poświęca się tutaj na rzecz mitycznych bohaterów, ale sama kreuje własną wersję tej epickiej historii.
Absolwentka i doktorantka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, wideo i performancem. Dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka (2012), asystentka w atelier Pauliny Ołowskiej (2010-14). Laureatka wielu nagród i stypendiów, w tym zwyciężczyni Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 we Wrocławiu (Nagroda Główna za wieloekranową instalację wideo Kochanka). Jej obrazy znajdują się min. w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie oraz w licznych kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Austrii i Francji.
Description:
"Capitoline dog", 2011
oil, acrylic on canvas, 140 x 160 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Agata Kus | "Suka kapitolinska" | acrylic and oil on canvas 140 x 160 cm | 2011' and signed on canvas: 'A. Kus' and canvas: 'Agata Kus'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Agata Kus tworzy figuratywne malarstwo, w którym podejmuje różnorodną tematykę, czerpiąc ze współczesnej kultury wizualnej czy prywatnych, towarzyskich doświadczeń. Tworzy również obrazy symboliczne, jak prezentowana tutaj "Suka Kapitolińska".
Płótno stworzone przez Kus przedstawia pastisz znanego, klasycznego wyobrażenia wilczycy odlanego w brązie, znajdującego się w rzymskich Muzeach Kapitolińskich. Razem z wtórnie przyłączonymi do rzeźby wilczycy figurkami Remusa i Romulusa stanowi ona wyobrażenie mitu założycielskiego Rzymu. W historii tej bracia Remus i Romulus wrzuceni do Tybru zostali cudownie uratowani i wykarmieni przez wilczycę. Stała się ona zatem pars pro toto dobrej "matki karmicielki"; uosabia ona jednocześnie postawę zwierzęco-ludzkiej współpracy i nieantropocentrycznego sprawstwa w wielkiej, mitycznej historii.
Wilczyca jest symbolicznie opiekunką, samicą poświęcającą się dla młodych. Może obrazować również pewien model męsko-damskich relacji opartych na trosce i poświęceniu. Kus przełamała w swojej pracy tę wizję, obrazując niekanoniczne, przewrotne zakończenie wspomnianej wyżej historii. Wilczyca jest tutaj nadal matką, co widzimy dzięki przekrojowi przez jej ciało - jest połączona pępowiną z jednym z małych braci. Stawia to ją zatem w tradycyjnej roli matki. Drugi z braci został jednak przez nią pożarty, stając się dla niej pokarmem odżywiającym jej ciało (co widać dzięki przekrojowi): odwraca się zatem tutaj mitologiczna historia - karmiony staje się pokarmem. Dzięki takiemu, przewrotnemu i zaskakującemu pastiszowi tej sceny artystka podważyła obraz dobrej, troskliwej "alma mater", która nie poświęca się tutaj na rzecz mitycznych bohaterów, ale sama kreuje własną wersję tej epickiej historii.
Absolwentka i doktorantka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, wideo i performancem. Dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka (2012), asystentka w atelier Pauliny Ołowskiej (2010-14). Laureatka wielu nagród i stypendiów, w tym zwyciężczyni Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 we Wrocławiu (Nagroda Główna za wieloekranową instalację wideo Kochanka). Jej obrazy znajdują się min. w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie oraz w licznych kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Austrii i Francji.
Description:
"Capitoline dog", 2011
oil, acrylic on canvas, 140 x 160 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Agata Kus | "Suka kapitolinska" | acrylic and oil on canvas 140 x 160 cm | 2011' and signed on canvas: 'A. Kus' and canvas: 'Agata Kus'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Agata Kus | "Suka kapitolińska" | akryl i olej na płótnie 140 x 160 cm | 2011' oraz sygnowany na płótnie: 'A. Kus' i blejtramie: 'Agata Kus'
Wystawiany
- Grupa KuKu (Agata Kus, Katarzyna Kukuła), Ryba Piła, Galeria Zderzak, 21.02-6.04.2013