Powrót do DESA.PL
17 of Liczba obiektów: 64
17
Tymek Borowski i Paweł Śliwiński | Bez tytułu, 2008
Estymacja:
6,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Wymiary
50 x 65 cm
Opis
olej/płótno, 50 x 65 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'TYMEK | BOROWSKI | & PAWEŁ ŚLIWIŃSKI 2008'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Paweł Śliwiński i Tymek Borowski studiowali razem na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Leona Tarasewicza. Łączą ich wspólne poglądy, które zaowocowały zrealizowaniem kilku wspólnych projektów, do których należy m.in. wspólny pokaz dyplomowy, wystawa kolektywnie malowanych obrazów czy też książka zawierająca fotografie fikcyjnych dzieł sztuki. Charakterystyczne dla ich strategii działania jest negowanie sztuki zaangażowanej, przepełnionej ideologią czy też obdarzonej klarownym komunikatem dla odbiorcy. Pomimo że oboje są autorami fantasmagoryjnych wizji, sam temat nie był ich celem głównym. Skłaniają się ku formalnej stronie sztuki - pierwszy z nich przewrotnie stwierdził, że odrzuca malarstwo, ale wierzy w farbę. Natomiast Borowski poszedł o krok dalej, uznając zastałe media za anachroniczne. Skłoniło go to do wszczęcia poszukiwań na tym polu, czego efektem jest np. obraz namalowany młotkiem. Jedynym kontekstem, jaki uwzględniają w swojej twórczości, są same dzieje sztuki, a dokładniej stan jej kryzysu. Uznali, że skoro w przeszłości "wszystko już było", nie będą za wszelką cenę poszukiwać innowacyjnych rozwiązań, a raczej modyfikować już istniejące, co realizują poprzez eksperymenty ze stylistykami i konwencjami. Śliwiński relacjonował: "Określiliśmy to kiedyś z Tymkiem Borowskim jako ‘hakowanie malarstwa' - to znaczy, użycie tego, co już było i wprowadzanie pewnych zaburzeń". W przypadku Borowskiego wykroczyło to poza ramy historii sztuki - malując na podstawie fotografii, Borowski stworzył serię odrealnionych portretów znanych osób: Wilhelma Sasnala, Carlosa Slima czy Kazimiery Szczuki.

Paweł Śliwiński i Tymek Borowski studiowali razem na warszawskiej ASP w pracowni prof. Leona Tarasewicza. Łączą ich wspólne poglądy, które zaowocowały zrealizowaniem kilku wspólnych projektów, do których należy m.in. wspólny pokaz dyplomowy, wystawa kolektywnie malowanych obrazów czy też książka zawierająca fotografie fikcyjnych dzieł sztuki. Jakub Banasiak zaliczył ich, obok Tomasza Kowalskiego, Przemysława Mateckiego i Jakuba Juliana Ziółkowskiego, do grupy najważniejszych współczesnych surrealistów. Artyści nie potwierdzili tego. Śliwiński zapytany wprost przez Olę Urbaniak, czy uważa się za nadrealistę, odparł: ,,Nie uważam się w ogóle''. Charakterystyczne dla ich strategii działania jest negowanie sztuki zaangażowanej, przepełnionej ideologią czy też obdarzonej klarownym komunikatem dla odbiorcy. Pomimo, że oboje są autorami fantasmagoryjnych wizji, sam temat nie był ich celem głównym. Skłaniają się ku formalnej stronie sztuki - pierwszy z nich przewrotnie stwierdził, że odrzuca malarstwo, ale wierzy w farbę. Natomiast Borowski poszedł o krok dalej, uznając zastałe media za anachroniczne. Skłoniło go to do wszczęcia poszukiwań na tym polu, czego efektem jest np. obraz namalowany młotkiem. Jedynym kontekstem, jaki uwzględniają w swojej twórczości, są same dzieje sztuki, a dokładniej stan jej kryzysu. Uznali, że skoro w przeszłości ,,wszystko już było'', nie będą za wszelką cenę poszukiwać innowacyjnych rozwiązań, a raczej modyfikować już istniejące, co realizują poprzez eksperymenty ze stylistykami i konwencjami. Śliwiński relacjonował: ,,Określiliśmy to kiedyś z Tymkiem Borowskim jako 'hakowanie malarstwa' - to znaczy, użycie tego, co już było i wprowadzanie pewnych zaburzeń".

Description:
Untitled, 2008
oil on canvas, 50 x 65 cm; signed and dated on the reverse: 'TYMEK | BOROWSKI | & PAWEL SLIWINSKI 2008'


Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'TYMEK | BOROWSKI | & PAWEŁ ŚLIWIŃSKI 2008'
Wystawiany
- Tymek Borowski i Paweł Śliwiński, Wspólne obrazy z ukrytym przekazem, Galeria A, Warszawa, 6.12.2008-24.01.2009