Powrót do DESA.PL
2 of Liczba obiektów: 64
2
Rafał Bujnowski | Bez tytułu, 1999
Estymacja:
35,000 zł - 48,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
87 x 120 cm
Opis
olej/płótno, 87 x 120 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'RB • 99'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

W czasie, gdy powstał prezentowany tutaj niezatytułowany obraz Rafał Bujnowski należał do Grupy Ładnie, której był współzałożycielem. Artyści zrzeszeni w tej grupie zainteresowani byli przedstawianiem otaczającej ich rzeczywistości, posługując się malarstwem figuratywnym. Ważne było dla nich uchwycenie kultury wizualnej okresu, w którym działała grupa, charakterystycznej codzienności właściwej czasom po transformacji politycznej przypadającej na rok 1989.
Środki jakimi posługuje się Bujnowski to między innymi płaski, widoczny dukt pędzla, tworzący plamy, z których artysta niejako zestawia figury. Tę jakość swojego malarstwa Bujnowski wykorzystywał w kolejnych latach przypisując jej główne znaczenie, przykładowo gdy eksponował w serii obrazów, jak powstaje ludzki wizerunek złożony z nakładanych kolejno plam. Tym samym uwidacznia się jego zainteresowanie samym medium i analizą języka malarstwa. Sztuka Grupy Ładnie określana była między innymi jako "pop banalizm". Jest to termin zaproponowany przez Łukasza Gorczycę i Michała Kaczyńskiego. Definiowali go oni następująco: "Pop-banalizm - jedna ze współczesnych odmian sztuki realistycznej, polegająca na przedstawianiu własnego prywatnego życia, codziennych zdarzeń, przedmiotów i czynności bez zacięcia krytycznego i patosu" (Magdalena Drągowska, Dominik Kuryłek, Ewa Małgorzata Tatar, Krótka historia Grupy Ładnie, Kraków 2008, s. 130). Podobne cechy posiada prezentowane płótno Bujnowskiego. Jest ono obserwacją momentu, zapisem rzeczywistości: widokiem siedzących obok siebie kobiety i dziecka, co do których nie wiadomo, czy łączy ich jakiś związek. Trudno stwierdzić, czy zostali oni uchwyceni w celu zaprezentowania konkretnych treści ważnych dla artysty, czy może widok ten w jakiś sposób przypadkowo zaistniał przed oczami artysty i wydał się mu wartym utrwalenia fragmentem codzienności.

Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot. Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.

Description:
Untitled, 1999
oil on canvas, 87 x 120 cm; signed and dated on the reverse: 'RB • 99'


Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'RB • 99'