55
Henryk Gotlib | Kąpiąca się
Estymacja:
20,000 zł - 28,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Henryk Gotlib (1890 - 1966)
Wymiary
75 x 50 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 75 x 50 cm; sygnowany u dołu: ‘H. Gotlib’
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Po powrocie w 1950 roku z blisko rocznego pobytu w Polsce sytuacja Gotliba zmieniła się. Malarstwo jego, tracąc łatwe uroki bonnardowskiego stylu na rzecz pogłębiającej się siły wyrazu, przestawało się podobać, obrazy stały się niesprzedażne. (…) Gotlib poczuł się osamotniony i usunął się w zacisze nowej pracowni w South Godstone pod Londynem, gdzie dalej drążył powoli i uporczywie nurtujące go problemy".
- IRENA JAKIMOWICZ, W: HENRYK GOTLIB 1890-1966, KATALOG WYSTAWY, MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE, WARSZAWA 1980, s. 15
Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 rokuponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 r. osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.
Description:
Bather
oil on paperboard, 75 x 50 cm; signed in the bottom: ‘H. Gotlib’
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Po powrocie w 1950 roku z blisko rocznego pobytu w Polsce sytuacja Gotliba zmieniła się. Malarstwo jego, tracąc łatwe uroki bonnardowskiego stylu na rzecz pogłębiającej się siły wyrazu, przestawało się podobać, obrazy stały się niesprzedażne. (…) Gotlib poczuł się osamotniony i usunął się w zacisze nowej pracowni w South Godstone pod Londynem, gdzie dalej drążył powoli i uporczywie nurtujące go problemy".
- IRENA JAKIMOWICZ, W: HENRYK GOTLIB 1890-1966, KATALOG WYSTAWY, MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE, WARSZAWA 1980, s. 15
Malarz, grafik, publicysta i krytyk artystyczny, autor książki 'Wędrówki malarza'. Należał do ugrupowań artystycznych - Formiści, Zwornik, Cercle des Artistes Polonais oraz London Group. W latach 1908-10 studiował w krakowskiej ASP w pracowni W. Weissa. Studia kontynuował w Monachium. Przebywał później w Paryżu, gdzie uczestniczył w tamtejszych salonach. Po I wojnie światowej, którą przeżył w kraju, związał się z formistami, z którymi wystawiał w latach 1920 - 22. W 1922 rokuponownie opuścił kraj wyjeżdżając do Włoch i Anglii. W 1939 r. osiadł na stałe w Anglii. W początkach swej twórczości eksperymentował, poszukiwał nowych rozwiązań; z czasem kolor stał się dla niego głównym elementem budującym obraz, który uważał za właściwie skonstruowany wówczas, kiedy kolory zostały połączone i przeciwstawione w ten sposób, aby uzyskać efekt najbliższy pierwotnemu odczuciu artysty wobec natury. Malował martwe natury, pejzaże, akty i portrety.
Description:
Bather
oil on paperboard, 75 x 50 cm; signed in the bottom: ‘H. Gotlib’
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany u dołu: 'H. Gotlib'
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Polska