Powrót do DESA.PL
249 of Liczba obiektów: 48
249
Rafał Bujnowski | "Ekran plazmowy", 2001
Estymacja:
30,000 zł - 45,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Black & White
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
57,5 x 80 cm
Opis
olej, akryl/płótno, 57,5 x 80 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'EKRAN PLAZMOWY / Bujnowski / 2001’ oraz pieczęć Muzeum Narodowego w Warszawie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

"Każdy kolejny obraz, każda kolejna próba były uzasadnieniem dla kolejnych. Koniec każdej pracy jest początkiem następnej. Mam nadzieję, że to się będzie dalej samo napędzało. Udało mi się dosyć daleko dopchać ten strasznie ciężki wózek. W trochę ponure, monochromatyczne i niszowe miejsce".

- RAFAŁ BUJNOWSKI

Rafał Bujnowski to jeden z najbardziej znanych współczesnych malarzy w Polsce. W latach 90. należał do Grupy Ładnie, której członkowie znani byli z malarstwa figuratywnego, przedstawiającego nową, postkomunistyczną rzeczywistość z jej charakterystyczną wizualnością. Prócz
obrazów figuratywnych Bujnowski tworzył również prace abstrakcyjne oraz kompozycje lokujące się na granicy rozpoznawalności motywu: pozornie abstrakcyjne, lecz odwzorowujące trudną do rozpoznania na pierwszy rzut oka rzeczywistość.

Tak właśnie jest w przypadku płótna przedstawiającego ekran plazmowy, prezentowanego w niniejszym katalogu. Pozornie abstrakcyjna, monochromatyczna powierzchnia okazuje się odwzorowaniem ekranu telewizora czy monitora. Artysta posłużył się czarno-grafitową barwą, której używał niejednokrotnie w obrazach, w których rozpoznanie motywu okazywało się trudne na pierwszy rzut oka. Podobnie malował "Panoramy" - pozornie nieprzedstawiające, horyzontalne płótna, które okazywały się być jednak odzwierciedleniem krajobrazu.

Przedmioty codziennego użytku, wizualne fragmenty codzienności - były to obiekty chętnie malowane przez członków Grupy Ładnie, także w latach po jej rozpadzie. Bujnowski tworzył przykładowo malarskie repliki takich obiektów, jak: kaseta VHS, pilot od telewizora czy
wspomniany już ekran. Banalna codzienność, dzięki transkrypcji na język malarstwa, zostaje podniesiona do rangi sztuki. Takie właśnie działanie może być odczytywane jako chęć sprzeciwienia się mitologii artysty uważanego za "geniusza", który w swojej działalności nie zwraca uwagi na prozaiczność otaczającego go świata.

Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.

Description:
"Plasma screen", 2001
oil, acrylic/canvas, 57.5 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'EKRAN PLAZMOWY / Bujnowski / 2001’ and the stamp from National Museum in Warsaw

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


Technika
olej, akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'EKRAN PLAZMOWY / Bujnowski / 2001’ oraz pieczęć Muzeum Narodowego w Warszawie