235
Tadeusz Kalinowski | "Obraz przedmiot", 1984
Estymacja:
20,000 zł - 28,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Black & White
Artysta
Tadeusz Kalinowski (1909 - 1997)
Wymiary
97 x 97 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 97 x 97 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TADEUSZ KALINOWSKI | POZNAŃ 1984 | "OBRAZ PRZEDMIOT" | AKRYL PŁÓTNO 1 m x 1 m'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
" … idę po linii jak najdalej idącego ukrócenia formy, koloru, wyciszenia. Szanuję płótno, jestem bardzo ostrożny w założeniach, dochodząc do obrazu, jeszcze nie wiem, jak będzie on wyglądał, ale wiem, jak będę go malował. Maluję oszczędnie, bez poprawek, gdyż zależy mi na czystości obrazu. Ale wszystko zależy od decyzji…".
- TADEUSZ KALINOWSKI
Krytyk sztuki, Włodzimierz Nowaczyk, pisał o cyklu "Obraz przedmiot" jako o ostatnim etapie twórczości Tadeusz Kalinowskiego. Na wspominany cykl składają się obrazy powstałe w latach 1982-83 i obejmuje on realizacje bardziej
oszczędne w formie oraz o refleksyjnym charakterze. Znaczącym elementem prac wchodzących w skład cyklu jest wykorzystanie podobrazia jako integralnej części pracy. Staje się ono najbardziej naturalnym kolorem, a także elementem prymarnym przedstawienia.
Był to cykl, w ramach którego artysta nadawał formie drążący go artystyczny dylemat, jak opisuje Nowaczyk: "[Taką serią jest cykl ’Obraz przedmiot’], w którym Kalinowski odchodzi od silnej geometrii lat poprzednich i zadziwia nas swobodą w traktowaniu formy. Obrazy buduje z dwóch lub trzech kolorów i pozostawionego niezamalowanego płótna - kolorów silnie nasyconych, skonfrontowanych z neutralnością płótna. Kolorów malowanych płasko z uniknięciem efektów fakturowych, malowanych spokojnie, choć zdarzają się ekspresyjnie i swobodnie położone plamy - zadziwiające rozmalowanie po długim okresie analitycznej geometrii. Artysta operuje barwą oszczędnie, czasami dynamizuje kompozycję czarną linią ciągłą lub przerywaną. W ramach jednego cyklu tworzy serie obrazów z użyciem tej samej kolorystyki. Dba o czystość swej wypowiedzi - podkreśla to prostotą form - dużymi płaszczyznami jednolicie zamalowanymi silnymi pełnymi kolorami" (Włodzimierz Nowaczyk, Obraz przedmiot - uwagi na marginesie twórczości malarskiej Tadeusz Kalinowskiego, [w:] Tadeusz Kalinowski, Malarstwo, Biuro Wystawy, Biuro Wystaw Artystycznych w Poznaniu, 1984, [w:] Tadeusz Kalinowski 1909-1997, [red.] Wojciech Makowiecki, Poznań 2009, s. 170).
Studia malarskie odbył w warszawskiej ASP pod kierunkiem M. Kotarbińskiego. Uczęszczał też do pracowni scenograficznej W. Drabika i W. Daszewskiego, oraz pobierał lekcje z zakresu architektury wnętrz u W. Jastrzębowskiego. Dyplom uzyskał w 1937. Od 1949 współpracował z awangardową grupą 4F+R (Forma, Farba, Faktura, Fantastyka + Realizm), do której powstania przyczynił się m.in. A. Lenica. Od wczesnych lat 60 sztuka Kalinowskiego wpisuje się w nurt abstrakcji geometrycznej. Olbrzymi wpływ na ukształtowanie się jego koncepcji sztuki o środkach wyrazu radykalnie ograniczonych do geometrycznych struktur mieli koryfeusze polskiej awangardy - W. Strzemiński, K. Sosnowski i A. Marczyński.
Description:
"Picture thing", 1984
acrylic/canvas, 97 x 97 cm; signed, dated and described on the reverse: 'TADEUSZ KALINOWSKI | POZNAN 1984 | "OBRAZ PRZEDMIOT" | AKRYL PLOTNO 1 m x 1 m'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
" … idę po linii jak najdalej idącego ukrócenia formy, koloru, wyciszenia. Szanuję płótno, jestem bardzo ostrożny w założeniach, dochodząc do obrazu, jeszcze nie wiem, jak będzie on wyglądał, ale wiem, jak będę go malował. Maluję oszczędnie, bez poprawek, gdyż zależy mi na czystości obrazu. Ale wszystko zależy od decyzji…".
- TADEUSZ KALINOWSKI
Krytyk sztuki, Włodzimierz Nowaczyk, pisał o cyklu "Obraz przedmiot" jako o ostatnim etapie twórczości Tadeusz Kalinowskiego. Na wspominany cykl składają się obrazy powstałe w latach 1982-83 i obejmuje on realizacje bardziej
oszczędne w formie oraz o refleksyjnym charakterze. Znaczącym elementem prac wchodzących w skład cyklu jest wykorzystanie podobrazia jako integralnej części pracy. Staje się ono najbardziej naturalnym kolorem, a także elementem prymarnym przedstawienia.
Był to cykl, w ramach którego artysta nadawał formie drążący go artystyczny dylemat, jak opisuje Nowaczyk: "[Taką serią jest cykl ’Obraz przedmiot’], w którym Kalinowski odchodzi od silnej geometrii lat poprzednich i zadziwia nas swobodą w traktowaniu formy. Obrazy buduje z dwóch lub trzech kolorów i pozostawionego niezamalowanego płótna - kolorów silnie nasyconych, skonfrontowanych z neutralnością płótna. Kolorów malowanych płasko z uniknięciem efektów fakturowych, malowanych spokojnie, choć zdarzają się ekspresyjnie i swobodnie położone plamy - zadziwiające rozmalowanie po długim okresie analitycznej geometrii. Artysta operuje barwą oszczędnie, czasami dynamizuje kompozycję czarną linią ciągłą lub przerywaną. W ramach jednego cyklu tworzy serie obrazów z użyciem tej samej kolorystyki. Dba o czystość swej wypowiedzi - podkreśla to prostotą form - dużymi płaszczyznami jednolicie zamalowanymi silnymi pełnymi kolorami" (Włodzimierz Nowaczyk, Obraz przedmiot - uwagi na marginesie twórczości malarskiej Tadeusz Kalinowskiego, [w:] Tadeusz Kalinowski, Malarstwo, Biuro Wystawy, Biuro Wystaw Artystycznych w Poznaniu, 1984, [w:] Tadeusz Kalinowski 1909-1997, [red.] Wojciech Makowiecki, Poznań 2009, s. 170).
Studia malarskie odbył w warszawskiej ASP pod kierunkiem M. Kotarbińskiego. Uczęszczał też do pracowni scenograficznej W. Drabika i W. Daszewskiego, oraz pobierał lekcje z zakresu architektury wnętrz u W. Jastrzębowskiego. Dyplom uzyskał w 1937. Od 1949 współpracował z awangardową grupą 4F+R (Forma, Farba, Faktura, Fantastyka + Realizm), do której powstania przyczynił się m.in. A. Lenica. Od wczesnych lat 60 sztuka Kalinowskiego wpisuje się w nurt abstrakcji geometrycznej. Olbrzymi wpływ na ukształtowanie się jego koncepcji sztuki o środkach wyrazu radykalnie ograniczonych do geometrycznych struktur mieli koryfeusze polskiej awangardy - W. Strzemiński, K. Sosnowski i A. Marczyński.
Description:
"Picture thing", 1984
acrylic/canvas, 97 x 97 cm; signed, dated and described on the reverse: 'TADEUSZ KALINOWSKI | POZNAN 1984 | "OBRAZ PRZEDMIOT" | AKRYL PLOTNO 1 m x 1 m'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TADEUSZ KALINOWSKI | POZNAŃ 1984 | "OBRAZ PRZEDMIOT" | AKRYL PŁÓTNO 1 m x 1 m'
Wystawiany
- Tadeusz Kalinowski, Galeria RR, Warszawa, 02.1985