228
Andrzej Nowacki | "10.03.18", 2018
Estymacja:
35,000 zł - 45,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Black & White
Artysta
Andrzej Nowacki (1953)
Wymiary
101 x 101 cm
Kategoria
Opis
relief, akryl/płyta pilśniowa, 101 x 101 cm; sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '10.03.18 | A.NOWACKI | 2018'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Reliefy Andrzeja Nowackiego nie są zwykłymi obrazami ‘do oglądania’ - obcowanie z nimi staje się odczuciem, doświadczeniem. Ogarnia ono nie tylko zmysły, ale też emocje i intelekt".
- EWA CZERWIAKOWSKA
Andrzej Nowacki stworzył swoje pierwsze reliefy pod koniec lat 80. To właśnie w tym okresie artysta poznał dwóch polskich twórców geometrów - Kajetana Sosnowskiego oraz Henryka Stażewskiego. To Stażewski odcisnął ogromne piętno na Nowackim i jego twórczości, a ich przyjaźń trwała przez wiele kolejnych lat. Lata 80. to moment, od którego artysta konsekwentnie podążał nowo obraną drogą i rozpoczął eksperymenty w obrębie wybranego zagadnienia. Wielokolorowe reliefy powstające za pomocą wąskich listewek naklejonych na podłoże z twardej płyty pilśniowej stały się znakiem rozpoznawczym jego twórczości. Nowacki w nowatorski sposób przekracza granice malarstwa rozumianego jako układ plam farby na płótnie. W efekcie powstałe prace zdają się delikatnie migotać kolorami i jednocześnie podążać za wzrokiem widza, tworząc pulsujące i intrygujące realizacje.
W latach 90. artysta nawiązał współpracę z galerią Heinza Teufla. Zetknięcie z niemieckim kolekcjonerem zaowocowało wielką przyjaźnią. W tym okresie Nowacki zapoznał się z pracami takich artystycznych osobowości jak Max Bill, Josef Albers, Antonio Calderara czy Bridget Riley. W szczególności eksperymenty podejmowane przez dwóch ostatnich twórców w zakresie światła oraz poetyki barw przełożyły się na rozwinięcie drogi twórczej Nowackiego.
Wczesną młodość artysta spędził w Krakowie, gdzie m.in. uczestniczył w realizacji projektów wnętrz i pracach konserwatorskich. W 1977 roku wyjeżdża z Polski. Studiuje skandynawistykę na uniwersytecie w Goeteborgu, germanistykę i historię sztuki na uniwersytecie w Innsbrucku. W latach osiemdziesiątych poznaje dwóch polskich abstrakcjonistów - Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego. Ze Stażewskim utrzymuje kontakt przez wiele lat. W 1982 roku przenosi się do Düsseldorfu, a w 1984 do Berlina Zachodniego, gdzie poświęca się pracy twórczej. W 1984 podejmuje Intensywne próby malarskie. Wtedy też powstają rysunki i pastele. Pierwsza wystawa indywidualna artysty ma miejsce w Galerii Pommersfelde w Berlinie Zachodnim w 1987 roku. Rok później zaczyna tworzy pierwsze reliefy. W 1992 roku w Galerii Pryzmat w Krakowie zaprezentowana zostaje pierwsza wystawa artysty w Polsce. Kolejne wystawy artysty: 1995 - wystawa indywidualna w Galerii Berinson w Berlinie, 1996 - wystawa indywidualna 'Lato pełne deszczu' w Galerii Amfilada Szczecinie. Od tego roku artysta zaczyna sygnować prace datą ich powstania. W 1997 roku bierze udział w XV Międzynarodowym Plenerze artystów posługujących się językiem geometrii, zorganizowanym przez Bożenę Kowalską w Okunince koło Chełmna. W 1999 roku wyjeżdża do USA na zaproszenie kolekcjonerów sztuki w New Jersey i tworzy nowy cykl reliefów. W 2001 roku otrzymuje roczne stypendium Fundacji Pollock-Krasner w Nowym Jorku.
Description:
"10.03.18", 2018
acrylic, relief/fiberboard, 101 x 101 cm; signed, dated and described on th ereverse: '10.03.18 | A.NOWACKI | 2018'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Reliefy Andrzeja Nowackiego nie są zwykłymi obrazami ‘do oglądania’ - obcowanie z nimi staje się odczuciem, doświadczeniem. Ogarnia ono nie tylko zmysły, ale też emocje i intelekt".
- EWA CZERWIAKOWSKA
Andrzej Nowacki stworzył swoje pierwsze reliefy pod koniec lat 80. To właśnie w tym okresie artysta poznał dwóch polskich twórców geometrów - Kajetana Sosnowskiego oraz Henryka Stażewskiego. To Stażewski odcisnął ogromne piętno na Nowackim i jego twórczości, a ich przyjaźń trwała przez wiele kolejnych lat. Lata 80. to moment, od którego artysta konsekwentnie podążał nowo obraną drogą i rozpoczął eksperymenty w obrębie wybranego zagadnienia. Wielokolorowe reliefy powstające za pomocą wąskich listewek naklejonych na podłoże z twardej płyty pilśniowej stały się znakiem rozpoznawczym jego twórczości. Nowacki w nowatorski sposób przekracza granice malarstwa rozumianego jako układ plam farby na płótnie. W efekcie powstałe prace zdają się delikatnie migotać kolorami i jednocześnie podążać za wzrokiem widza, tworząc pulsujące i intrygujące realizacje.
W latach 90. artysta nawiązał współpracę z galerią Heinza Teufla. Zetknięcie z niemieckim kolekcjonerem zaowocowało wielką przyjaźnią. W tym okresie Nowacki zapoznał się z pracami takich artystycznych osobowości jak Max Bill, Josef Albers, Antonio Calderara czy Bridget Riley. W szczególności eksperymenty podejmowane przez dwóch ostatnich twórców w zakresie światła oraz poetyki barw przełożyły się na rozwinięcie drogi twórczej Nowackiego.
Wczesną młodość artysta spędził w Krakowie, gdzie m.in. uczestniczył w realizacji projektów wnętrz i pracach konserwatorskich. W 1977 roku wyjeżdża z Polski. Studiuje skandynawistykę na uniwersytecie w Goeteborgu, germanistykę i historię sztuki na uniwersytecie w Innsbrucku. W latach osiemdziesiątych poznaje dwóch polskich abstrakcjonistów - Kajetana Sosnowskiego i Henryka Stażewskiego. Ze Stażewskim utrzymuje kontakt przez wiele lat. W 1982 roku przenosi się do Düsseldorfu, a w 1984 do Berlina Zachodniego, gdzie poświęca się pracy twórczej. W 1984 podejmuje Intensywne próby malarskie. Wtedy też powstają rysunki i pastele. Pierwsza wystawa indywidualna artysty ma miejsce w Galerii Pommersfelde w Berlinie Zachodnim w 1987 roku. Rok później zaczyna tworzy pierwsze reliefy. W 1992 roku w Galerii Pryzmat w Krakowie zaprezentowana zostaje pierwsza wystawa artysty w Polsce. Kolejne wystawy artysty: 1995 - wystawa indywidualna w Galerii Berinson w Berlinie, 1996 - wystawa indywidualna 'Lato pełne deszczu' w Galerii Amfilada Szczecinie. Od tego roku artysta zaczyna sygnować prace datą ich powstania. W 1997 roku bierze udział w XV Międzynarodowym Plenerze artystów posługujących się językiem geometrii, zorganizowanym przez Bożenę Kowalską w Okunince koło Chełmna. W 1999 roku wyjeżdża do USA na zaproszenie kolekcjonerów sztuki w New Jersey i tworzy nowy cykl reliefów. W 2001 roku otrzymuje roczne stypendium Fundacji Pollock-Krasner w Nowym Jorku.
Description:
"10.03.18", 2018
acrylic, relief/fiberboard, 101 x 101 cm; signed, dated and described on th ereverse: '10.03.18 | A.NOWACKI | 2018'
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
relief, akryl/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '10.03.18 | A.NOWACKI | 2018'