218
Piotr Uklański | "Untitled (Bloody Dark Day)", 2013
Estymacja:
160,000 zł - 200,000 zł
Sprzedane
160,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Black & White
Artysta
Piotr Uklański (1968)
Wymiary
128 x 127 cm
Kategoria
Opis
tusz/płótno, 128 x 127 cm; sygnowany, datowany i opisany na blejtramie na odwrociu: 'UNTITLED (BLOODY DARK DAY) | P. U. 2013| oraz wskazówka montażowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Piotr Uklański jest jednym z tych artystów, których debiut artystyczny przypadł na czas burzliwej transformacji końca lat 80. i połowy lat 90. Niegdyś uznawany za artystycznego buntownika, dziś bez cienia wątpliwości znajduje się w panteonie polskich artystów o silnej pozycji w środowisku. Konsekwentnie i z odwagą nadal wykorzystuje tematy dla wielu zakazane czy niewygodne. Swoją sztuką stara się wchodzić w relacje z aktualnymi problemami społeczno-politycznymi, sięgając po rożne media artystyczne, m.in. fotografię, instalację, performans czy malarstwo.
Prezentowana praca pochodzi z cyklu, któremu artysta poświęcił siedem lat. Wszystkie prace powielały motyw krwi oraz wykonano je przy użyciu technik nawiązujących do tradycyjnej sztuki wschodu. Artysta użył bowiem japońskiego tuszu Sumi oraz tzw. "shellac ink", czyli nasyconego lakierowanego atramentu, do którego powstania stosuje się kredowo-gipsową bazę. Płotno z omawianego cyklu zaprezentowane zostało w 2014 podczas wystawy w Dallas Contemporary w USA.
Abstrakcyjne kompozycje pokazane w Stanach, choć pozornie wydają się zbiorem losowych plam i kropek, w rzeczywistości stanowią odniesienie do powojennych prac Rothko czy grupy Gutai, które przykuły uwagę artysty podczas odwiedzania kolekcji zgromadzonych wokół Dallas. Według Uklańskiego prace zdają się sublimować przemoc wyrządzoną podczas II wojny światowej. Tym samym, jego zamiarem stało się zreinterpretowanie wszechobecnej i niepotrzebnej przemocy. Wobec wielokrotnych zarzutów o "przesycanie" swoich prac, Uklański zdecydował się na względnie minimalistyczne dzieła, przedstawiające rozbryzganą krew. Artysta sam przyznawał w wywiadach iż "ma już dosyć czaszek gadających o śmierci". Poprzez monochromatyczne płótna chciał wyrazić to, co w sztuce interesuje go najbardziej, czyli sposoby wyrażania oraz radzenia sobie z trudną historią i przeszłością
Description:
Untitled (Bloody Dark Day), 2013
ink/canvas, 128 x 127 cm; signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'UNTITLED (BLOODY DARK DAY) | P. U. 2013| and the montage instruction
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Piotr Uklański jest jednym z tych artystów, których debiut artystyczny przypadł na czas burzliwej transformacji końca lat 80. i połowy lat 90. Niegdyś uznawany za artystycznego buntownika, dziś bez cienia wątpliwości znajduje się w panteonie polskich artystów o silnej pozycji w środowisku. Konsekwentnie i z odwagą nadal wykorzystuje tematy dla wielu zakazane czy niewygodne. Swoją sztuką stara się wchodzić w relacje z aktualnymi problemami społeczno-politycznymi, sięgając po rożne media artystyczne, m.in. fotografię, instalację, performans czy malarstwo.
Prezentowana praca pochodzi z cyklu, któremu artysta poświęcił siedem lat. Wszystkie prace powielały motyw krwi oraz wykonano je przy użyciu technik nawiązujących do tradycyjnej sztuki wschodu. Artysta użył bowiem japońskiego tuszu Sumi oraz tzw. "shellac ink", czyli nasyconego lakierowanego atramentu, do którego powstania stosuje się kredowo-gipsową bazę. Płotno z omawianego cyklu zaprezentowane zostało w 2014 podczas wystawy w Dallas Contemporary w USA.
Abstrakcyjne kompozycje pokazane w Stanach, choć pozornie wydają się zbiorem losowych plam i kropek, w rzeczywistości stanowią odniesienie do powojennych prac Rothko czy grupy Gutai, które przykuły uwagę artysty podczas odwiedzania kolekcji zgromadzonych wokół Dallas. Według Uklańskiego prace zdają się sublimować przemoc wyrządzoną podczas II wojny światowej. Tym samym, jego zamiarem stało się zreinterpretowanie wszechobecnej i niepotrzebnej przemocy. Wobec wielokrotnych zarzutów o "przesycanie" swoich prac, Uklański zdecydował się na względnie minimalistyczne dzieła, przedstawiające rozbryzganą krew. Artysta sam przyznawał w wywiadach iż "ma już dosyć czaszek gadających o śmierci". Poprzez monochromatyczne płótna chciał wyrazić to, co w sztuce interesuje go najbardziej, czyli sposoby wyrażania oraz radzenia sobie z trudną historią i przeszłością
Description:
Untitled (Bloody Dark Day), 2013
ink/canvas, 128 x 127 cm; signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'UNTITLED (BLOODY DARK DAY) | P. U. 2013| and the montage instruction
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tusz/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na blejtramie na odwrociu: 'UNTITLED (BLOODY DARK DAY) | P. U. 2013| oraz wskazówka montażowa
Literatura
- Piotr Uklanski, Paintings, Dallas Contemporary/Mousse Publishing, 2014, s. nlb. (il)
Wystawiany
- Piotr Uklanski, Paintings, Dallas Contemporary, USA, 21.09-21.12.2014