Powrót do DESA.PL
159 of Liczba obiektów: 73
159
Alina Ślesińska | Kompozycja, 1963
Estymacja:
28,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Wymiary
200 x 150 cm
Kategoria
Opis
gobelin/wełna, 200 x 150 cm; sygnowany i datowany na odwrociu: 'ALINA ŚLESIŃSKA | 1963 r'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%; - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Rok 1963 był intensywnym okresem w twórczości Aliny Ślesińskiej. Latem artystka odbyła podróż do Brazylii, gdzie została zaproszona na wykład o architekturze eksperymentalnej na Uniwersytecie w Brasilii. Następnie udała się bezpośrednio do Stanów Zjednoczonych, gdzie w Watkins Galery na Uniwersytecie w Waszyngtonie pokazała swoje pace, których fotografie wykonał Eustachy Kossakowski. Nie był to jednak koniec podróży dla artystki. W tym samym roku dwukrotnie udała się do Paryża, gdzie jej prace zostały pokazane na dwóch wystawach "Actualité de la Sculpture", która odbyła się w Galerie Creuze. Druga wystawa, w której udział wzięła artystka to "Sculpture Architecturale et Architectures-Sculptures" w Galerie Anderson-Mayer. Pod koniec roku w grudniu Ślesińska wyjechała do Ghany, gdzie otrzymała zlecenie wykonania monumentalnego posągu pierwszego prezydenta tego kraju. Jak opisywała swój pobyt w Afryce Ślesińska: "W Ghanie zachwyciła mnie nie tylko egzotyka, niezwykle ciekawy folklor, ale przede wszystkim mieszkańcy. Poznałam prezydenta, który jest bardzo ciekawym człowiekiem (…) Zaprzyjaźniłam się z wieloma rodzinami, które w komplecie przychodziły do mnie w odwiedziny (…) Miałam swoje małe ZOO składające się z małpki, psa afrykańskiego, papugi i sarenki (…) Podróżowałam trochę po Afryce. Namalowałam wiele pejzaży - impresji na tematy afrykańskie" (Alina Ślesińska zostawiła w Ghanie pomnik i swoje imię. Rozmawiała: Hen, "Sztandar Młodych", 139, 1965).
Studiowała w Krakowie u x awerego Dunikowskiego oraz w Warszawie, w pracowni Mariana Wnuka. Na drugą połowę lat 50 - tych i pierwszą lat 60 - tych, przypada okres jej największej kariery artystycznej i rozgłosu o zasięgu krajowym i światowym. Przyczyniły się do tego m.in.: spektakularny sukces na wystawie "Architektura rzeźby, rzeźba architektury" na III Bienalle w Paryżu w 1963 r. oraz udział w projektach artystycznych; przy budowie miasta Brasilia w Ameryce Łacińskiej, na zaproszenie Oscara Niemeyera oraz w Ghanie, na zaproszenie prezydenta. Jej zainteresowania, podobnie jak Aliny Szapocznikow, z którą konkurowała, oscylowały wokół rzeźby biomorficznej, zwłaszcza autorstwa Henry’ego Moore'a oraz projektów łączących osiągnięcia architektury i rzeźby. Równolegle z malarstwem, rzeźbą i architekturą tworzyła gobeliny, czego przykładem jest prezentowana praca. W późniejszym okresie życia zapomniana, umarła w 1994 roku w Warszawie.

Description:
Composition, 1963
arras on wool, 200 x 150 cm; signed and dated on the reverse: 'ALINA SLESINSKA | 1963 r'

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


Technika
gobelin/wełna
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'ALINA ŚLESIŃSKA | 1963 r'