Powrót do DESA.PL
26 of Liczba obiektów: 76
26
Józef Brandt | Cykl pięciu akwarel z podróży artysty do Sigmaringen, 1864
Estymacja:
38,000 zł - 55,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Prace na Papierze: Sztuka Dawna
Artysta
Józef Brandt (1841 - 1915)
Wymiary
26,9 x 24,2 cm
Opis
akwarela, tusz, ołówek/papier, 26,9 x 24,2 cm; 1. Rozmowa Carla, Josepha i chłopa, akwarela, tusz, ołówek/papier, 26,9 x 24,2 cm, opisany l.g.: 'I.', dialog u dołu: Carl: "Mein lieber Mann, könnten wir nicht (...) einen Gaul zum Malen | bekommen? | Joseph: Ja, lieber Bauer, wir malen möchten einen charakteristischen Gaul; der | Schimmel hier müsste sehr gut sein (...) | Bauer: Ja wohl, ihr Herren, das könnt (...) und wenn den Gaul | kaufen (...) elf Gulden feil und kauft (...) | übel!' 2. Rozmowa Carla i Josepha przed snem, akwarela, tusz, ołówek/papier, 26,9 x 24,2 cm, opisany l.g.: 'II.', u dołu dialog: 'Carl: Joseph, (...) machst du denn; warum gehst du nicht zu Bett? | Ich kann nicht schlafen. | Joseph: Ach weißt du, Carlitzen, mir ist beim (...) | die kleine (...) auf die Füsse gefallen und er hat so kleine ..., die beißen. | Carl: Ha, Ha, Ha, Ha!!!' na odwrociu opisany oraz szkic psa 3. Joseph maluje konie, akwarela, tusz, ołówek/papier, 26,9 x 24,2 cm, opisany l.g.: 'III' oraz u dołu: 'Joseph beginnt seine Studien im Pferdemalen im Waschhause | des Pfarrhofes. | Die Schuljugend verherrlichte (...) künstlerische Aktion durch | ihre Gegenwart, was Joseph manchmal an den Rand der | Verzweiflung bringt.' 4. Joseph i Carl w kuchni, tusz/papier, 27 x 24 cm, opisany l.g. 'V.' oraz u dołu: 'Carl und Joseph geben sich Abends praktischer Beschäftigung hin; | man findet sie Abends (...) fast regelmässig in der Küche. | Joseph ist am Herde eifrig mit Leimkochen beschäftigt: er hat | (..._ von der Tante eine riesige Schürze umgebunden | und rührt aber emsig im Leimtopf. | Carl rührte im Schweisse des Angesichtes Butter nur; schaute (...) auf den | (...) Joseph. | Nach vollendeter Arbeit erquicken sich beide an (...) | Eutterbrödern.' 5. Taniec w kuchni, akwarela, tusz, ołówek/papier, 26,9 x 24,2 cm, opisany l.g.: 'VI.' oraz u dołu: Wenn Josph Vormittags seine Studien geschlossen, eilen die beiden (...) in die Küche; obgleich nicht neugierig von Natur, möchten sie doch auch erfahren, was es zur Mahlzeit gibt. Machte die Tante Nudel (...) mit Hand, so (...) ein urkräftiges Lasagne; ihre Augen funkeln, ihre Mähnen schütteln sich; schnell stellen sich beide in Positur und beginnen zu tanzen; mit einem jähen (...) Carl gerne; Joseph stürzte in gigantischen (...) wärts, Carl singt das schauerliche Lied: "0 Nudelstrizz, o Nudelstrizz, du lässt mir keine Ruhe" (usw.) (:nach dem ...lied "0 Tannenbaum gesungen (diese auf den ...)' akwarele opisane prawdopodobnie ręką Carla Stehle; na passe-partout każdej pracy stempel kolekcji dr. F. W. Wenzla

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Prezentowana seria akwarel powstała w czerwcu 1864 roku podczas podróży Józefa Brandta do Sigmaringen na terenie Badenii. Artysta podróżował wówczas z Karlem Stehlem, zaprzyjaźnionym inspektorem Królewskiego Teatru Dworskiego w Monachium, który urodził się właśnie w tej małej miejscowości. Artysta w pięciu akwarelowych scenkach skupił się na perypetiach 20-letnich młodzieńców podczas wyjazdu na niemiecką prowincję. W pierwszej przybywają do wsi z zamiarem malowania koni. Kolejno Brandt przedstawia sceny: przygotowania do spoczynku, malowania koni w stajni, kiedy okoliczne dzieci podglądają artystę, wyrobu w kuchni masła i kleju na potrzeby malarskie oraz tańca w izbie chaty. Każda z kompozycji została opisana poniżej za pomocą humorystycznej inskrypcji albo dialogu postaci ze sceny. Teksty zostały wykonane prawdopodobnie przez Stehlego - Józef Brandt znał wówczas niemiecki zbyt słabo. Akwarele artysty charakteryzuje subtelna kolorystyka, syntetyczna plama barwna oraz nieco karykaturalny styl, w którym autor wypowiadał się jedynie na początku kariery.
Po ukończeniu Instytutu Szlacheckiego w 1858 wyjechał na studia inżynierskie do paryskiej École des Ponts et Chaussess, ale za namową Juliusza Kossaka poświęcił się studiom malarskim. Przez pewien czas uczył się w pracowni Leona Cognieta, a także korzystał z porad Juliusza Kossaka i Henryka Rodakowskiego. W 1862 wyjechał do Monachium, gdzie rozpoczął naukę w pracowni F. Adama oraz T. Horschelta, a od 17. 02. 1863 studiował w Akademii Monachijskiej, głównie pod kierunkiem K. von. Piloty’ego. W 1869 otrzymał medal 1 klasy na międzynarodowej wystawie w Glaspalast, a od 1878 był honorowym profesorem Akademii. Na stałe osiadł w Monachium, gdzie w 1866 założył pracownię, która skupiała wszystkich przebywających w tym mieście polskich artystów. Od około 1875 prowadził rodzaj nieurzędowej prywatnej szkoły dla młodych malarzy, głównie Polaków. Monachium opuszczał jedynie w miesiącach letnich, które spędzał w swoim majątku Orońsk pod Radomiem oraz podróżując po Podolu, Wołyniu, Ukrainie i europejskiej części Turcji. Był czynnym działaczem Münchener Kunstverein - w latach 1864 - 1913 był członkiem zwyczajnym tego stowarzyszenia, a w roku 1874 i 1875 był członkiem zarządu. Zdobył ogromne powodzenie wśród publiczności oraz wiele najwyższych odznaczeń i tytułów - w 1891 otrzymał wielki złoty medal na międzynarodowej wystawie w Berlinie, od 1875 był członkiem berlińskiej Akademii Sztuki, od 1878 honorowym profesorem Akademii Bawarskiej, a od 1900 członkiem honorowym Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Był przede wszystkim malarzem batalistą. Scenerią przedstawianych przez artystę wydarzeń były najczęściej wschodnie kresy siedemnastowiecznej Rzeczpospolitej, w epoce wojen kozackich i najazdów tatarskich. Główne motywy obrazów artysty to kozacy, Tatarzy, lisowczycy, rycerstwo polskie XVII, gdzie najważniejszą rolę odgrywały konie w efektownych ruchach i barwne postacie jeźdźców w ferworze walki, także sceny z polowań i hałaśliwych bazarów. Obrazy artysty znajdują się prawie we wszystkich muzeach polskich, a także w zbiorach i kolekcjach prywatnych w Europie i Ameryce.

Description:
Five watercolours from artist's travel to Sigmaringen, 1864
watercolour, ink, pencil/paper, 26.9 x 24.2 cm, 1. Carl, Joseph and farmer speaking, watercolour, ink, pencil/paper, 26,9 x 24,2 cm, inscribed upper left: 'I.', dialogue on the bottom: Carl: "Mein lieber Mann, könnten wir nicht (...) einen Gaul zum Malen | bekommen? | Joseph: Ja, lieber Bauer, wir malen möchten einen charakteristischen Gaul; der | Schimmel hier müsste sehr gut sein (...) | Bauer: Ja wohl, ihr Herren, das könnt (...) und wenn den Gaul | kaufen (...) elf Gulden feil und kauft (...) | übel!';; 2. Carl and Joseph speaking before sleep, watercolour, ink, pencil/paper, 26,9 x 24,2 cm, inscribed upper left: 'II.', dialogue on the bottom: 'Carl: Joseph, (...) machst du denn; warum gehst du nicht zu Bett? | Ich kann nicht schlafen. | Joseph: Ach weißt du, Carlitzen, mir ist beim (...) | die kleine (...) auf die Füsse gefallen und er hat so kleine ..., die beißen. | Carl: Ha, Ha, Ha, Ha!!!'; on the reverse inscribed and sketch of a dog;; 3. Joseph painting horses, watercolour, ink, pencil/paper, 26,9 x 24,2 cm, inscribed upper left: 'III' and on the bottom: 'Joseph beginnt seine Studien im Pferdemalen im Waschhause | des Pfarrhofes. | Die Schuljugend verherrlichte (...) künstlerische Aktion durch | ihre Gegenwart, was Joseph manchmal an den Rand der | Verzweiflung bringt.';; 4. Joseph and Carl in the kitchen, 27 x 24 cm, ink/paper, inscribed upper left: 'V.' and on the bottom: 'Carl und Joseph geben sich Abends praktischer Beschäftigung hin; | man findet sie Abends (...) fast regelmässig in der Küche. | Joseph ist am Herde eifrig mit Leimkochen beschäftigt: er hat | (..._ von der Tante eine riesige Schürze umgebunden | und rührt aber emsig im Leimtopf. | Carl rührte im Schweisse des Angesichtes Butter nur; schaute (...) auf den | (...) Joseph. | Nach vollendeter Arbeit erquicken sich beide an (...) | Eutterbrödern.';; 5. Dance in a kitchen, watercolour, ink, pencil/paper, 26,9 x 24,2 cm, inscribed upper left: 'VI.' and on the bottom: Wenn Josph Vormittags seine Studien geschlossen, eilen die beiden (...) in die Küche; obgleich nicht neugierig von Natur, möchten sie doch auch erfahren, was es zur Mahlzeit gibt. Machte die Tante Nudel (...) mit Hand, so (...) ein urkräftiges Lasagne; ihre Augen funkeln, ihre Mähnen schütteln sich; schnell stellen sich beide in Positur und beginnen zu tanzen; mit einem jähen (...) Carl gerne; Joseph stürzte in gigantischen (...) wärts, Carl singt das schauerliche Lied: "0 Nudelstrizz, o Nudelstrizz, du lässt mir keine Ruhe" (usw.) (:nach dem ...lied "0 Tannenbaum gesungen (diese auf den ...)';; the watercolours inscribed probably with hand of Carl Stehle; on the every passe-partout collection stamp of dr. F. W. Wenzel

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.


Technika
akwarela, tusz, ołówek/papier
Sygnatura
1. Rozmowa Carla, Josepha i chłopa, akwarela, tusz, ołówek/papier, 26,9 x 24,2 cm, opisany l.g.: 'I.', dialog u dołu: Carl: "Mein lieber Mann, könnten wir nicht (...) einen Gaul zum Malen | bekommen? | Joseph: Ja, lieber Bauer, wir malen möchten einen charakteristischen Gaul; der | Schimmel hier müsste sehr gut sein (...) | Bauer: Ja wohl, ihr Herren, das könnt (...) und wenn den Gaul | kaufen (...) elf Gulden feil und kauft (...) | übel!' 2. Rozmowa Carla i Josepha przed snem, akwarela, tusz, ołówek/papier, 26,9 x 24,2 cm, opisany l.g.: 'II.', u dołu dialog: 'Carl: Joseph, (...) machst du denn; warum gehst du nicht zu Bett? | Ich kann nicht schlafen. | Joseph: Ach weißt du, Carlitzen, mir ist beim (...) | die kleine (...) auf die Füsse gefallen und er hat so kleine ..., die beißen. | Carl: Ha, Ha, Ha, Ha!!!' na odwrociu opisany oraz szkic psa 3. Joseph maluje konie, akwarela, tusz, ołówek/papier, 26,9 x 24,2 cm, opisany l.g.: 'III' oraz u dołu: 'Joseph beginnt seine Studien im Pferdemalen im Waschhause | des Pfarrhofes. | Die Schuljugend verherrlichte (...) künstlerische Aktion durch | ihre Gegenwart, was Joseph manchmal an den Rand der | Verzweiflung bringt.' 4. Joseph i Carl w kuchni, tusz/papier, 27 x 24 cm, opisany l.g. 'V.' oraz u dołu: 'Carl und Joseph geben sich Abends praktischer Beschäftigung hin; | man findet sie Abends (...) fast regelmässig in der Küche. | Joseph ist am Herde eifrig mit Leimkochen beschäftigt: er hat | (..._ von der Tante eine riesige Schürze umgebunden | und rührt aber emsig im Leimtopf. | Carl rührte im Schweisse des Angesichtes Butter nur; schaute (...) auf den | (...) Joseph. | Nach vollendeter Arbeit erquicken sich beide an (...) | Eutterbrödern.' 5. Taniec w kuchni, akwarela, tusz, ołówek/papier, 26,9 x 24,2 cm, opisany l.g.: 'VI.' oraz u dołu: Wenn Josph Vormittags seine Studien geschlossen, eilen die beiden (...) in die Küche; obgleich nicht neugierig von Natur, möchten sie doch auch erfahren, was es zur Mahlzeit gibt. Machte die Tante Nudel (...) mit Hand, so (...) ein urkräftiges Lasagne; ihre Augen funkeln, ihre Mähnen schütteln sich; schnell stellen sich beide in Positur und beginnen zu tanzen; mit einem jähen (...) Carl gerne; Joseph stürzte in gigantischen (...) wärts, Carl singt das schauerliche Lied: "0 Nudelstrizz, o Nudelstrizz, du lässt mir keine Ruhe" (usw.) (:nach dem ...lied "0 Tannenbaum gesungen (diese auf den ...)' akwarele opisane prawdopodobnie ręką Carla Stehle; na passe-partout każdej pracy stempel kolekcji dr. F. W. Wenzla