25
Józef Brandt | Furmanka w stepie - szkic do zaginionego obrazu (verso) / Karczma w stepie - szkic do zaginionego obrazu (recto), 1881-82
Estymacja:
7,500 zł - 10,000 zł
Sprzedane
6,000 zł
Aukcja na żywo
Prace na Papierze: Sztuka Dawna
Artysta
Józef Brandt (1841 - 1915)
Wymiary
38 x 52,5 cm
Kategoria
Opis
ołówek/papier, 38 x 52,5 cm; sygnowany monogramem p.d.: 'JB' oraz faksymilową pieczęcia artysty l.d.: 'Józef Brandt | z Warszawy' (verso); sygnowany monogramem węwnątrz przedstawienia: 'JB' oraz faksymilową pieczęcia artysty p.d.: 'Józef Brandt | z Warszawy' (recto)
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Na rysunku Brandt przedstawił centralną grupę z obrazu Furmanka w stepie, którą oddał z dużą precyzją, uwzględniając wszystkie szczegóły wozu zaprzężonego w dwa konie i stojącego obok chłopa. Ich otoczenie zostało jedynie pobieżnie zaznaczone. Ostateczny kształt grupy jest kompilacją trzech rysunków poszczególnych elementów kompozycji znajdujących się w szkicowniku artysty [zachowanym w Muzeum Narodowym w Warszawie - red.]. Wszystkie te prace ukazują metodę tworzenia obrazu, wiodącą od ołówkowego studium szczegółu do oddania całej sceny technika olejną". dr Agnieszka Bagińska w katalogu wystawy Józefa Brandta (Muzeum Narodowe w Warszawie, 2018, s. 202)
Po ukończeniu Instytutu Szlacheckiego w 1858 wyjechał na studia inżynierskie do paryskiej École des Ponts et Chaussess, ale za namową Juliusza Kossaka poświęcił się studiom malarskim. Przez pewien czas uczył się w pracowni Leona Cognieta, a także korzystał z porad Juliusza Kossaka i Henryka Rodakowskiego. W 1862 wyjechał do Monachium, gdzie rozpoczął naukę w pracowni F. Adama oraz T. Horschelta, a od 17. 02. 1863 studiował w Akademii Monachijskiej, głównie pod kierunkiem K. von. Piloty’ego. W 1869 otrzymał medal 1 klasy na międzynarodowej wystawie w Glaspalast, a od 1878 był honorowym profesorem Akademii. Na stałe osiadł w Monachium, gdzie w 1866 założył pracownię, która skupiała wszystkich przebywających w tym mieście polskich artystów. Od około 1875 prowadził rodzaj nieurzędowej prywatnej szkoły dla młodych malarzy, głównie Polaków. Monachium opuszczał jedynie w miesiącach letnich, które spędzał w swoim majątku Orońsk pod Radomiem oraz podróżując po Podolu, Wołyniu, Ukrainie i europejskiej części Turcji. Był czynnym działaczem Münchener Kunstverein - w latach 1864 - 1913 był członkiem zwyczajnym tego stowarzyszenia, a w roku 1874 i 1875 był członkiem zarządu. Zdobył ogromne powodzenie wśród publiczności oraz wiele najwyższych odznaczeń i tytułów - w 1891 otrzymał wielki złoty medal na międzynarodowej wystawie w Berlinie, od 1875 był członkiem berlińskiej Akademii Sztuki, od 1878 honorowym profesorem Akademii Bawarskiej, a od 1900 członkiem honorowym Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Był przede wszystkim malarzem batalistą. Scenerią przedstawianych przez artystę wydarzeń były najczęściej wschodnie kresy siedemnastowiecznej Rzeczpospolitej, w epoce wojen kozackich i najazdów tatarskich. Główne motywy obrazów artysty to kozacy, Tatarzy, lisowczycy, rycerstwo polskie XVII, gdzie najważniejszą rolę odgrywały konie w efektownych ruchach i barwne postacie jeźdźców w ferworze walki, także sceny z polowań i hałaśliwych bazarów. Obrazy artysty znajdują się prawie we wszystkich muzeach polskich, a także w zbiorach i kolekcjach prywatnych w Europie i Ameryce.
Description:
Cart in steppes - sketch for the lost painting (verso) / Inn in steppes - sketch for the lost painting (recto), 1881-82
pencil/paper, 38 x 52.5 cm; signed with monogram lower right: 'JB' and facsimile stamp of the artist lower left: 'Jozef Brandt | z Warszawy' (recto); signed with monogram into depiction: 'JB' and facsimile stamp of the artist's lower right: 'Jozef Brandt | z Warszawy' (verso)
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Na rysunku Brandt przedstawił centralną grupę z obrazu Furmanka w stepie, którą oddał z dużą precyzją, uwzględniając wszystkie szczegóły wozu zaprzężonego w dwa konie i stojącego obok chłopa. Ich otoczenie zostało jedynie pobieżnie zaznaczone. Ostateczny kształt grupy jest kompilacją trzech rysunków poszczególnych elementów kompozycji znajdujących się w szkicowniku artysty [zachowanym w Muzeum Narodowym w Warszawie - red.]. Wszystkie te prace ukazują metodę tworzenia obrazu, wiodącą od ołówkowego studium szczegółu do oddania całej sceny technika olejną". dr Agnieszka Bagińska w katalogu wystawy Józefa Brandta (Muzeum Narodowe w Warszawie, 2018, s. 202)
Po ukończeniu Instytutu Szlacheckiego w 1858 wyjechał na studia inżynierskie do paryskiej École des Ponts et Chaussess, ale za namową Juliusza Kossaka poświęcił się studiom malarskim. Przez pewien czas uczył się w pracowni Leona Cognieta, a także korzystał z porad Juliusza Kossaka i Henryka Rodakowskiego. W 1862 wyjechał do Monachium, gdzie rozpoczął naukę w pracowni F. Adama oraz T. Horschelta, a od 17. 02. 1863 studiował w Akademii Monachijskiej, głównie pod kierunkiem K. von. Piloty’ego. W 1869 otrzymał medal 1 klasy na międzynarodowej wystawie w Glaspalast, a od 1878 był honorowym profesorem Akademii. Na stałe osiadł w Monachium, gdzie w 1866 założył pracownię, która skupiała wszystkich przebywających w tym mieście polskich artystów. Od około 1875 prowadził rodzaj nieurzędowej prywatnej szkoły dla młodych malarzy, głównie Polaków. Monachium opuszczał jedynie w miesiącach letnich, które spędzał w swoim majątku Orońsk pod Radomiem oraz podróżując po Podolu, Wołyniu, Ukrainie i europejskiej części Turcji. Był czynnym działaczem Münchener Kunstverein - w latach 1864 - 1913 był członkiem zwyczajnym tego stowarzyszenia, a w roku 1874 i 1875 był członkiem zarządu. Zdobył ogromne powodzenie wśród publiczności oraz wiele najwyższych odznaczeń i tytułów - w 1891 otrzymał wielki złoty medal na międzynarodowej wystawie w Berlinie, od 1875 był członkiem berlińskiej Akademii Sztuki, od 1878 honorowym profesorem Akademii Bawarskiej, a od 1900 członkiem honorowym Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Był przede wszystkim malarzem batalistą. Scenerią przedstawianych przez artystę wydarzeń były najczęściej wschodnie kresy siedemnastowiecznej Rzeczpospolitej, w epoce wojen kozackich i najazdów tatarskich. Główne motywy obrazów artysty to kozacy, Tatarzy, lisowczycy, rycerstwo polskie XVII, gdzie najważniejszą rolę odgrywały konie w efektownych ruchach i barwne postacie jeźdźców w ferworze walki, także sceny z polowań i hałaśliwych bazarów. Obrazy artysty znajdują się prawie we wszystkich muzeach polskich, a także w zbiorach i kolekcjach prywatnych w Europie i Ameryce.
Description:
Cart in steppes - sketch for the lost painting (verso) / Inn in steppes - sketch for the lost painting (recto), 1881-82
pencil/paper, 38 x 52.5 cm; signed with monogram lower right: 'JB' and facsimile stamp of the artist lower left: 'Jozef Brandt | z Warszawy' (recto); signed with monogram into depiction: 'JB' and facsimile stamp of the artist's lower right: 'Jozef Brandt | z Warszawy' (verso)
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany monogramem p.d.: 'JB' oraz faksymilową pieczęcia artysty l.d.: 'Józef Brandt | z Warszawy' (verso); sygnowany monogramem węwnątrz przedstawienia: 'JB' oraz faksymilową pieczęcia artysty p.d.: 'Józef Brandt | z Warszawy' (recto)