21
Zygmunt Waliszewski | Portret teściowej, 1935
Estymacja:
17,000 zł - 22,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Prace na Papierze: Sztuka Dawna
Wymiary
40,5 x 26,5 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
akwarela, ołówek/papier, 40,5 x 26,5 cm (w świetle passe-partout); sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Z.W 1935 r. | Kraków'; na odwrociu nalepka Muzeum Narodowego w Bydgoszczy
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Malarz zabierający się do malowania powinien czuć się jak święty turecki, którego wrzucono do rzeki, a on nie umie pływać. Wiedz i cała nauka są dobre jako dyscyplina, hart, trzymanie się na smyczy do czasu, kiedy się nie maluje, ale sztuka tworzy się ostatecznie z chaosu. Współcześnie artyści malując za często wpadają w zbytnie teoretyzowanie i przemędrkowanie problemów malarskich, zapominając, że z chwilą, gdy zbyt sobie uświadomią istotę sztuki - sztuka pierzchnie i życie na płótnie zamiera". ‒ ZYGMUNT WALISZEWSKI
Dzieciństwo spędził w Gruzji, w Tyflisie (obecnie Tbilisi), gdzie rozpoczął naukę rysunku i malarstwa pod kierunkiem Nikołaja Sklifasowskiego. W okresie I wojny światowej walczył w szeregach armii rosyjskiej. Kilkakrotnie odwiedzał Moskwę, gdzie poznał sztukę z kręgu Mir Isskustwa i wielkie kolekcje malarstwa francuskiego Siergieja Szczukina i Iwana Morozowa. Związał się z grupą futurystów, przyswajając sobie normy sztuki awangardowej. Pod koniec 1920 roku wyjechał do Polski drogą morską przez Turcję i Grecję; w 1921 roku osiedlił się w Krakowie. W latach 1921-24 odbył studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Wojciecha Weissa i Józefa Pankiewicza. W 1924 roku wyjechał do Paryża w gronie członków Komitetu Paryskiego, by pod kierunkiem Pankiewicza kontynuować studia malarskie. Uczestniczył w pierwszej wystawie kapistów w paryskiej Galerie Zak (1930) i w pokazie w Galerie Moos w Genewie (1931). W 1931 powrócił do kraju; mieszkał w Warszawie, Krzeszowicach i Krakowie. Prezentował swe prace w Warszawie, w Polskim Klubie Artystycznym i na Salonach Instytutu Propagandy Sztuki - w latach 1930, 1931, 1933, 1936). Swoje malarstwo eksponował także w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, we Lwowie, Poznaniu i Łodzi. W latach 1935-36 wykonał dekorację plafonu w Kurzej Stopce na Wawelu. Zajmował się scenografią, projektował plakaty, rysował ilustracje książkowe, karykatury i groteskowe scenki. Namalował wiele widoków Warszawy i Krakowa; pociągała go sztuka portretowa, fascynowały akty. W przeciwieństwie do innych kapistów nie obawiał się opisowości rysunku i literackiej narracyjności w malarstwie. Komponował fantastyczne sceny inspirowane przedstawieniami komedii dell'arte, opracowywał w wielu wariantach motyw Don Kichota. Drobnymi, urywanymi pociągnięciami pędzla malował płaskie, dekoracyjne, wibrujące czystymi barwami kompozycje, w których syntetycznie ujęte postacie i przedmioty dookreślał kontur.
Description:
; Portrait of mother-in-law, 1935
watercolour, pencil/paper, 40.5 x 26.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described lower right: 'Z.W 1935 r. | Krakow', National Museum in Bydgoszcz label on the reverse
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Malarz zabierający się do malowania powinien czuć się jak święty turecki, którego wrzucono do rzeki, a on nie umie pływać. Wiedz i cała nauka są dobre jako dyscyplina, hart, trzymanie się na smyczy do czasu, kiedy się nie maluje, ale sztuka tworzy się ostatecznie z chaosu. Współcześnie artyści malując za często wpadają w zbytnie teoretyzowanie i przemędrkowanie problemów malarskich, zapominając, że z chwilą, gdy zbyt sobie uświadomią istotę sztuki - sztuka pierzchnie i życie na płótnie zamiera". ‒ ZYGMUNT WALISZEWSKI
Dzieciństwo spędził w Gruzji, w Tyflisie (obecnie Tbilisi), gdzie rozpoczął naukę rysunku i malarstwa pod kierunkiem Nikołaja Sklifasowskiego. W okresie I wojny światowej walczył w szeregach armii rosyjskiej. Kilkakrotnie odwiedzał Moskwę, gdzie poznał sztukę z kręgu Mir Isskustwa i wielkie kolekcje malarstwa francuskiego Siergieja Szczukina i Iwana Morozowa. Związał się z grupą futurystów, przyswajając sobie normy sztuki awangardowej. Pod koniec 1920 roku wyjechał do Polski drogą morską przez Turcję i Grecję; w 1921 roku osiedlił się w Krakowie. W latach 1921-24 odbył studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Wojciecha Weissa i Józefa Pankiewicza. W 1924 roku wyjechał do Paryża w gronie członków Komitetu Paryskiego, by pod kierunkiem Pankiewicza kontynuować studia malarskie. Uczestniczył w pierwszej wystawie kapistów w paryskiej Galerie Zak (1930) i w pokazie w Galerie Moos w Genewie (1931). W 1931 powrócił do kraju; mieszkał w Warszawie, Krzeszowicach i Krakowie. Prezentował swe prace w Warszawie, w Polskim Klubie Artystycznym i na Salonach Instytutu Propagandy Sztuki - w latach 1930, 1931, 1933, 1936). Swoje malarstwo eksponował także w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych, we Lwowie, Poznaniu i Łodzi. W latach 1935-36 wykonał dekorację plafonu w Kurzej Stopce na Wawelu. Zajmował się scenografią, projektował plakaty, rysował ilustracje książkowe, karykatury i groteskowe scenki. Namalował wiele widoków Warszawy i Krakowa; pociągała go sztuka portretowa, fascynowały akty. W przeciwieństwie do innych kapistów nie obawiał się opisowości rysunku i literackiej narracyjności w malarstwie. Komponował fantastyczne sceny inspirowane przedstawieniami komedii dell'arte, opracowywał w wielu wariantach motyw Don Kichota. Drobnymi, urywanymi pociągnięciami pędzla malował płaskie, dekoracyjne, wibrujące czystymi barwami kompozycje, w których syntetycznie ujęte postacie i przedmioty dookreślał kontur.
Description:
; Portrait of mother-in-law, 1935
watercolour, pencil/paper, 40.5 x 26.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described lower right: 'Z.W 1935 r. | Krakow', National Museum in Bydgoszcz label on the reverse
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akwarela, ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Z.W 1935 r. | Kraków'; na odwrociu nalepka Muzeum Narodowego w Bydgoszczy