15
Teodor Axentowicz | Starość i młodość
Estymacja:
19,000 zł - 26,000 zł
Sprzedane
16,000 zł
Aukcja na żywo
Prace na Papierze: Sztuka Dawna
Artysta
Teodor Axentowicz (1859 - 1938)
Wymiary
47,5 x 61 cm
Kategoria
Opis
pastel, kreda, ołówek/papier naklejony na tekturę, 47,5 x 61 cm; sygnowany p.g.: 'T.Axentowicz'; na odwrociu pieczęć magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Malować takie typy ludzkie, jakie maluje Axentowicz, i nie wpaść w manierę, dawać słodycz - a ustrzedz się od słodkości, obracać się w półtonach - a nie stać się mdłym, na to trzeba i ciągłej świeżości twórczej i niesłychanego panowania nad środkami malarskiemi, trzeba duszy artystycznej szczerej, rozmiłowanej w pięknie prawdziwem, znaczonej stygmatem wielkiego talentu - i takim jest Axentowicz". ‒ ANTONI CHOŁONIEWSKI, W PRACOWNI AXENTOWICZA, "ŚWIAT“ 1906, nr 12
Teodor Axentowicz studiował w akademii monachijskiej pod kierunkiem Gabriela von Hackla oraz u profesorów Sandora Wagnera i Guyli Benczura w latach 1879-82. W 1883 roku wyjechał do Paryża, gdzie uczył się w pracowni Emila Augusta Carolus-Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m.in. do Włoszech, Londynu. W 1895 roku objął stanowisko profesora rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1910 został pierwszym jej rektorem z wyboru. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" oraz członkiem wiedeńskiej "Secesji". Był jednym z najwybitniejszych polskich portrecistów; malował także sceny rodzajowe i historyczne. Ulubionym tematem artysty były sceny z motywami huculskimi - studia postaci, zwyczaje, wierzenia - malowane z dbałością o szczegóły, a jednocześnie bardzo swobodnie oraz przedstawienia symboliczne.
Description:
Old age and youth
pastel, pencil, chalk/paper mounted on paperboard, 47.5 x 61 cm; signed upper right:'T.Axentowicz', Rozy Aleksandrowicz's seal on the reverse
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
"Malować takie typy ludzkie, jakie maluje Axentowicz, i nie wpaść w manierę, dawać słodycz - a ustrzedz się od słodkości, obracać się w półtonach - a nie stać się mdłym, na to trzeba i ciągłej świeżości twórczej i niesłychanego panowania nad środkami malarskiemi, trzeba duszy artystycznej szczerej, rozmiłowanej w pięknie prawdziwem, znaczonej stygmatem wielkiego talentu - i takim jest Axentowicz". ‒ ANTONI CHOŁONIEWSKI, W PRACOWNI AXENTOWICZA, "ŚWIAT“ 1906, nr 12
Teodor Axentowicz studiował w akademii monachijskiej pod kierunkiem Gabriela von Hackla oraz u profesorów Sandora Wagnera i Guyli Benczura w latach 1879-82. W 1883 roku wyjechał do Paryża, gdzie uczył się w pracowni Emila Augusta Carolus-Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m.in. do Włoszech, Londynu. W 1895 roku objął stanowisko profesora rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1910 został pierwszym jej rektorem z wyboru. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" oraz członkiem wiedeńskiej "Secesji". Był jednym z najwybitniejszych polskich portrecistów; malował także sceny rodzajowe i historyczne. Ulubionym tematem artysty były sceny z motywami huculskimi - studia postaci, zwyczaje, wierzenia - malowane z dbałością o szczegóły, a jednocześnie bardzo swobodnie oraz przedstawienia symboliczne.
Description:
Old age and youth
pastel, pencil, chalk/paper mounted on paperboard, 47.5 x 61 cm; signed upper right:'T.Axentowicz', Rozy Aleksandrowicz's seal on the reverse
Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
pastel, kreda, ołówek/papier naklejony na tekturę
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'T.Axentowicz'; na odwrociu pieczęć magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie