Powrót do DESA.PL
52 of Liczba obiektów: 77
52
Irena Hassenberg (Reno) | “Migdałowce"
Estymacja:
18,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
École de Paris
Wymiary
50 x 65 cm
Opis
olej/płótno, 50 x 65 cm; sygnowany l.d.: 'Hassenberg'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%; - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

Dzięki wyjazdowi do Paryża w 1907 Irena Hassenberg (Reno) dołączyła do rzeszy twórców należących do polskiej kolonii artystycznej w stolicy Francji. W pierwszych dekadach XX wieku wyprawa do metropolii nad Sekwaną stanowiła obowiązkowe doświadczenie młodych malarzy, jadących tam, aby zaznać nowoczesności życia w wielkim mieście oraz poszukiwać rewelacji awangardowej sztuki. Głównym tematem podejmowanym przez artystkę był miejski pejzaż. Prezentowana praca najpewniej należy do wczesnego etapu twórczości Hassenberg i ukazuje drzewa w przydomowym ogrodzie, namalowane w manierze postimpresjonizmu. Płaska plama barwna, nasycony, acz matowy kolor, ujęty wyrazistym konturem, zdradza inspirację sztuką Paula Gauguina oraz - w szczególności - nabistów, którzy podejmowali podobnie intymne tematy i nadawali im analogiczną artystyczną oprawę. W późniejszych latach styl artystki ewoluował ku bardziej ekspresyjnej manierze, a Reno zdobyła duże uznanie. W latach 20., gdy przedstawiała zupełnie inny pejzaż: Nowy Jork, zdawała się cały czas myśleć o malarstwie jako komponowaniu barwnych plam na płaszczyźnie płótna. Edward Woroniecki tak pisał o amerykańskich pejzażach Hassenberg: "Wybrała jedyną drogę, która mogła do nas przemówić: drogę wysiłku ku prawdzie plastycznej" (Edward Woroniecki, Wizja Nowego Jorku w ujęciu polskiej artystki, "Świat", 21: 1926, nr 19, s. 10).

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych Warszawie. Od roku 1907 mieszkała i tworzyła w Paryżu, a w 1926 roku uzyskała obywatelstwo francuskie. Uczestniczyła w wielu wystawach od 1907: Salon d'Automne, Salon des Indépendats, Salon des Tuileries. Swoją twórczość prezentowała również na wystawach indywidualnych w paryskich Galeriach: Galerie Druet, Galerie d'art Contemporain, Galerie du Portique. Polskim akcentem w jej twórczości we Francji był udział w wystawie sztuki polskiej na Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts w 1921. W Warszawie w Zachęcie pokazała swoje prace na Salonie w 1913 roku, w 1915 na wystawie indywidualnej, a w 1921 na wystawie artystów żydowskich. Malowała głównie pejzaże miejskie Paryża i miast francuskich. W 1925 roku odbyła podróż do Nowego Yorku. Zafascynowana tym uwieczniła je w pracach olejnych, pastelach i litografiach - wydanych w albumie "New York". Malowała również martwe natury, kwiaty, pejzaże, rzadko wprowadzając postacie ludzkie.

Description:
“Les Amandiers"
oil/canvas, 50 x 65 cm; signed lower left: 'Hassenberg'

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price; - To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.


Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Hassenberg'
Proweniencja
- kolekcja prywatna, Francja; - kolekcja prywatna, Warszawa