Powrót do DESA.PL
139 of Liczba obiektów: 181
139
Stanisław Kubicki | "Madonna II" (z okrągłym nimbem), 1917
Estymacja:
7,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
7,000 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna: Sztuka Dawna i Sztuka Współczesna
Wymiary
26,5 x 19,5 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
linoryt/papier, 26,5 x 19,5 cm (arkusz); 0

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Linoryt Kubickiego to jedna z zaledwie czterech odbitek wykonanych przez artystę i zarazem jedno z pierwszych przedstawień Madonny w twórczości artysty. Żona artysty Margarete Kubicka wspominała, że praca została zaprojektowana w Schömbergu, a wykonana w Poznaniu w 1917 roku. Dwie odbitki były kolorowane zaś dwie czarno-białe. Żadna z nich, tak jak w ogóle większość prac Kubickiego, nie była sygnowana.; Stanisław Kubicki był polsko-niemieckim artystą i poetą. Jego rodzina pochodziła z okolic Poznania, on urodził się w północnej Hesji. Jako poeta debiutował w 1910 roku w czasopismach polskojęzycznych. Studiował w Berlinie architekturę, nauki przyrodnicze i sztuki plastyczne. Pod wpływem tamtejszej awangardy artystycznej i znajomości z przyszłą żoną - artystką Margarete Schuster, Kubicki zainteresował się ruchem anarchistycznym i tematyką społeczną. Około 1916 roku stworzył pierwsze ekspresjonistyczne cykle linorytnicze. W tym też czasie nawiązał kontakt z redaktorem pisma "Die Aktion", Franzem Pfemfertem oraz z Jerzym Hulewiczem, późniejszym wydawcą "Zdroju". W 1918-19 Kubicki uczestniczył w wystawach grupy "Bunt", pośrednicząc w tym czasie w kontaktach środowiska poznańskiego z artystami i aktywistami skupionymi wokół "Die Aktion". W tym czasie publikował też poezje i prace graficzne na łamach niemieckich czasopism ("Der Weg", "Die Bücherkiste" i "Der Sturm"). Zaangażowanie na styku sztuki i polityki przejawiało się w uczestnictwie w różnych zjazdach (np. Kongres Międzynarodowej Unii Artystów Postępowych w Düsseldorfie) i sygnowaniu odezw oraz współpracy z czasopismami ("a bis z"). Ewolucja poglądów Kubickiego doprowadziła go ostatecznie do uznania niezależności sztuki od polityki.; Można podzielić wizualną twórczość Kubickiego na okres postimpresjonistyczny, ekspresjonistyczny i na taki, w którym skierował się ku geometrycznej abstrakcji. Jego twórczość, niezależnie od form jakie przybierała, była zaangażowana społecznie, ale też nieobojętna na sprawy religii.
Od 1908 roku uczęszczał na wydział architektury w Berliner Bauakademie, na Wydział Filologiczny Friedrich-Wilhelm-Universität oraz równolegle na botanikę i zoologię. Nie ukończył jednak żadnego fakultetu. Należał do Towarzystwa Tomasza Zana i do Grupy Narodowej. Utrzymywał ożywione kontakty ze środowiskiem skupionym wokół czasopisma "Die Aktion" i "Der Sturm", w których publikował swoje pierwsze prace plastyczne. Rozpoczęte kolejne studia w 1911 roku w Berliner Kunstakademie przerwała I wojna światowa. Został wcielony do niemieckiej armii i wysłany do Wielkopolski. W 1918 roku wyjechał do Berlina, gdzie w 1922 roku założył grupę "Progressive", wystawiającą swoje prace w Düsseldorfie, Akwizgranie, Amsterdamie, Chicago i Moskwie. Do 1933 roku współpracował z czasopismem "a-z". W tamtym okresie swojej twórczości odchodził już od ekspresjonizmu w stronę kubizmu i konstruktywizmu. W 1917 w Poznaniu, lecząc odniesione rany, poznał Jerzego Hulewicza, który zakłądał wówczas czasopismo "Zdrój". Na jego łamach Kubicki zamieszczał swoje drzeworyty, wiersze, tłumaczenia tekstów i wypowiedzi programowe. Wraz z redaktorem naczelnym poznańskiego czasopisma oraz z Władysławem Skotarkiem, Stefanem Szmają, Janem Jerzym Wronieckim, Augustem Zamoyskim i swoją żoną Małgorzatą Kubicką założył ekspresjonizującą grupę "Bunt". Brał udział we wszystkich wystawach tej grupy: w Berlinie (1918), Düsseldorfie, Poznaniu, Krakowie (wrazz formistami) i we Lwowie (lata 1919-20). Wraz z żoną, graficzką, malarką i poetką, od 1916 roku utrzymywał kontakty z wydawcą awangardowego berlińskiego czasopisma "Die Aktion" i galerii o tej samej nazwie. Około 1917 roku zainicjowali oni kontakty wystawiennicze i wydawnicze polskich i niemieckich ekspresjonistów. Kubicki jako jeden z siedmiu twórców z Polski i jedyny przedstawiciel grupy Bunt 1919-20 wystawiał swe prace w najsłynniejszej galerii awangardy "Der Sturm" i publikując jednocześnie swe grafiki w czasopiśmie Herwartha Waldena. W 1933 roku przeprowadził się z Berlina do Poznania. Przed wybuchem II wojny światowej starał się o wyjazd do ogarniętej wojną domową Hiszpanii. Porzucił malarstwo na rzecz poezji i literatury. W czasie wojny pomagał Armii Krajowej. W czasie okupacji niemieckiej związał się z polskim ruchem oporu, działając jako kurier do ambasady Mandżurii w Berlinie. Zginął w niewyjaśnionych okolicznościach, prawdopodobnie z rąk Gestapo.

Description:
"Saint Mary II" (with a round nimbus ), 1917
linocut on paper, 26.5 x 19.5 cm (sheet)

Additional Charge Details:
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.


Stan zachowania
dobry, arkusz mocowany do większego arkusza papieru czerpanego
Technika
linoryt/papier